Citroën C4: Pohodlný originál za dobrou cenu
29 září, 2023Citroën se odjakživa specializoval na vozy s avantgardním designem, komfortním naladěním a dostupnou cenou. Právě tyto charakteristiky značka nyní spojila ve své strategii pro následující léta. Podle této koncepce vznikl i dnešní Citroën C4.
Jasně rozpoznatelný
Ten si rád dělá věci po svém, což už je na první pohled vidět na jeho tvarech. Citroën C4 si zkrátka s jiným autem jen tak nespletete. Francouzský kompakt uvedený na trh v roce 2020 se prezentuje jako hatchback, charakteristickou siluetu takových aut ale transformoval, a tak pomalu klesající zádí se blíží spíše liftbackům, jako je Škoda Octavia. Proti ní se však odlišuje zadním spoilerem zakomponovaným do zadního okna.
Jasně rozpoznatelná je také příď. Rozdělené světlomety propojené s logem výrobce jsou značkou prezentovány jako motiv motýlích křídel. Obdobný motiv navíc tvoří také neobvykle řezaná koncová světla.
Pohodlí ve všech směrech
Kabina sází na minimalismus, heslo méně znamená více zde ale v určitých aspektech tak úplně neplatí. Přístrojový štít je totiž opravdu maličký, a tak se zde zobrazují jen ty nejdůležitější informace, vybrané číslice jsou navíc až příliš titěrné, a ne tak dobře čitelné. Většina funkcí se pak ovládá skrze infotainment – klasických, fyzických tlačítek je na středovém panelu jen minimum, ty od klimatizace tu nicméně zůstaly.
Citroën věří, že toto řešení pomáhá pohodlí – snadné ovládání má zvyšovat jízdní komfort. Právě kvůli tomu C4 za příplatek nabízí i takové prvky jako vyhřívaný volant nebo masážní funkce sedadel. Pohodlně se má řidič za volantem cítit i díky vyššímu posezu, který rovněž zlepšuje rozhled z auta. Jedinou výjimkou je pohled dozadu, kam kvůli zmíněnému spoileru rozdělujícímu zadní okno není tak dobře vidět.
Místa je uvnitř hodně i na zadních sedadlech. Také zavazadelník svým objemem stačí. Množství drobností lze převážet i v kabině. Před spolujezdcem jsou hned dvě schránky – ta spodní výsuvná jako šuplík, nechybí tu ani šikovný držák na tablet.
Benzin, nafta i elektro
Nabídka motorů pro Citroën C4 je různorodá – nechybí v ní benzinové tříválce 1.2 PureTech, turbodiesel 1.5 BlueHDi, stejně jako elektrická verze. Vznětová patnáctistovka s výkonem 96 kW a točivým momentem 300 Nm je typický nafťák. Za studena je hlučnější, nejvíce se mu líbí ve středních otáčkách a za svoji práci skoro nic nechce – díky velké 50litrové nádrži hravě ujede 900 km bez dotankování.
Dnes je pak motor spárován výhradně s osmistupňovým automatem, který převody mění naprosto neznatelně, a to i na manuální pokyn. I to pomáhá pohodě na palubě. Řízení je lehké, podvozek s tlumiči s hydraulickými dorazy měkký.
Když k tomu všemi připočteme i dostupnou cenu – s tříválcem 1.2 PureTech (75 kW) se Citroën C4 vejde pod půl milionu, je nasnadě, že se tohle auto Francouzům povedlo. Kdo hledá pohodlné auto s netradičním vzhledem za dobrou cenu, lepší volbu nemá.
Zdroj: Zpětné zrcátko, Vydáno ve spolupráci s Česko-slovenským auto katalogem