Cupra Born: Skvělé auto, které nedává smysl
29 března, 2024Cupra Born je s námi už tři roky. Možná jste si taky všimli, že jste si jí vlastně ani nevšimli, pokud tedy nejste zarytým fanouškem elektromobility. Prodeje tohoto kompaktního sportovně laděného hatchbacku rekordy určitě netrhají. Rozhodně to ale není tím, že by to bylo špatné auto. Jen tak trochu nedává smysl.
Čím tedy Cupra Born je? Autem, které na délce 4,2 metru spojuje královský prostor pro čtyři dospělé a nějakou tu bagáž. Autem, které díky elektromotoru o výkonu (minimálně) 150 kW nad zadní nápravou spojuje velmi slušnou dynamiku, jemný projev elektromobilu a velmi jisté a snad i trochu zábavné jízdní vlastnosti. Ty byste rozhodně čekali od loga Cupra na masce i od vzhledu tohoto auta. Ten je doslova vytesán do Volkswagenu ID.3, s nímž po technické stránce sdílí opravdu hodně. A tady začíná ze země vyčuhovat ten kámen úrazu.
Obě auta stojí na koncernové platformě MEB, mají stejný podvozek, baterie o kapacitě 58 a 77 kWh, které stačí k reálnému dojezdu přes 300 a přes 400 kilometrů, spousty prostoru na palubě, dobře odhlučněný interiér, takřka navlas stejné jízdní vlastnosti. Cupra může být k mání s o málo silnějším motorem, ale ten rozdíl většina řidičů vůbec nepozná. Rozhodně není nijak markantní.
To nejmarkantnější je vidět při pohledu zepředu. Zatímco siluetu mají obě auta takřka totožnou a vzadu se kouzlilo jen se světly a s nárazníkem, předesignovaná příď dává oproti poněkud tupému Volkswagenu ID.3 Cupře Born vzhled hot hatche.
Takže se nikomu nemůžete divit, že do autosalonu Cupry přijde milovník benzínu s tím, že by možná zkusil nějakou tu ostřejší elektriku. Domluví si testovací jízdu, těší se na řidičské zážitky a výsledkem je komfortní až konejšivý pocit na palubě něčeho, co vypadá jako obtloustlý, ale pořádně navrčený dobrman. Kdepak, na tohle moc lidí nenalákáte.
Aspoň do faceliftu sesterského Volkswagenu ID.3 hrála Cupra prim v kvalitě materiálů v interiéru. Nejmenší elektrický Volkswagen se v tomto směru nepotkal se svou milionovou cenovkou a nabídl plasty na úrovni Dacie. To Cupra hodně podobné tvary vykouzlila s velkou dávkou alcantary a měkčených plastů, a tak se řidič a spolujezdec mohli a mohou cítit skutečně prémiově. Jen si nesmí sednout na zadní sedadla. Ta jsou i díky vysokému ukotvení a sklonu skvěle pohodlná, ale třeba výplně dveří jsou na světelné roky vzdáleny těm vpředu. Inu, šetříme. Nové ID.3 je ale skoro stejně dobré vpředu a mnohem lepší vzadu.
A pak přijde řada na pohled do ceníku. Tady u elektromobilu zapláče každý. Oči pro pláč ale zbyly i Cupře. Když prodáváte dvě takřka totožná auta za dvě výrazně odlišné ceny, je něco špatně, minimálně tedy pro toho dražšího. A tím je právě Cupra Born. Ta navíc nemůže mít některé prvky výbavy, jako jsou LED Matrix světlomety. Málokdo tedy jen kvůli designu sáhne po Bornu.
A pak je tu ten zřejmě nejdůležitější důvod. V článku sice Born srovnávám se sourozencem ID.3, jenže potenciální kupci mají to srovnání poněkud pestřejší. A když pak zjistíte, že za lepší peníze než Born můžete mít větší, dospělejší, rychlejší, pokročilejší a dnes už i kvalitní Teslu Model 3, hned máte odpověď, proč Tesly potkáváte na silnicích denně a sourozence ze Cvikova, kde se Born i ID.3 vyrábí, prakticky vůbec.
Tím však rozhodně nechci říct, že by Cupra Born byla špatným autem. Naopak. Je to nejprostornější elektrický kompaktní hatchback se skvělými jízdními vlastnostmi, solidní dynamikou a poskytující velmi vysokou úroveň komfortu. Jen stojí moc na to, aby oslovil víc než jen úzkou klientelu Cupry. A pro tu je zase málo Cuprou. Až ale pojede kolem vás, vězte, že vidíte velmi dobrý elektromobil.
zdroje: Cupra, Wikipedia