Děkan Jančařík: Jsou mezi námi děti, které školu nepotřebují, ale je jich málo
Antonín Jančařík, foto: Marek Adler
Antonín Jančařík, foto: Marek Adler

Děkan Jančařík: Jsou mezi námi děti, které školu nepotřebují, ale je jich málo

20 ledna, 2025 0 Od Pavel Žižka

Marek Adler je autorem populárního podcastu Mozaika vzdělávání. Nyní přichází s novým dílem, který opět přináší hluboký vhled do aktuálních témat českého školství. Jeho hostem byl tentokrát Antonín Jančařík, významný český matematik, odborník na využití ICT ve výuce a od července 2024 nový děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

V rozhovoru se řešila široká škála témat, která spojují osobní zkušenosti hosta s jeho vizí pro budoucnost českého vzdělávání. Antonín Jančařík představil svůj profesní příběh – od studia matematiky až po téměř dvacetiletou praxi na vysoké škole. Sdílel také důvody, proč se se svou manželkou rozhodli vzdělávat své děti individuálně, a popsal výhody i výzvy tohoto přístupu. V tomto ohledu potvrdil slova psychologa Štecha, který tvrdí, že existují děti, které školu nepotřebují. Vychází to ale nejen z jejich dispozic, ale i z možností rodiny a rodinného zázemí.

Jedním z klíčových bodů diskuze bylo téma zvyšování počtu kvalifikovaných učitelů v českých školách. Jančařík hovořil o současných výzvách, kterým čelí vysoké školy při přípravě budoucích pedagogů, a navrhl možné změny v systému pedagogických praxí. Podle jeho názoru by měla být praxe studentů učitelství ještě více propojena s reálným školním prostředím, aby absolventi vstupovali do praxe lépe připraveni na skutečné potřeby škol.

Důležitou část rozhovoru tvořila také diskuse o využívání moderních technologií ve výuce matematiky. Jančařík zdůraznil, že ICT může výrazně zlepšit způsob, jakým žáci matematiku chápou a aplikují, pokud je správně implementováno.

Jako nový děkan Pedagogické fakulty UK Jančařík sdílel své plány a vize pro rozvoj fakulty. Mezi hlavní cíle patří nejen inovace ve vzdělávacích programech, ale také posilování mezinárodní spolupráce a přilákání většího počtu studentů do pedagogických oborů.

Podcast Mozaika vzdělávání se opět ukázal jako platforma pro důležité diskuze o vzdělávání, které mají potenciál inspirovat nejen pedagogy, ale i širší veřejnost. Celý rozhovor je dostupný na obvyklých podcastových platformách.

Pokud vás zajímá, jaké proměny čekají přípravu učitelů nebo jaký je názor nového děkana Pedagogické fakulty UK na budoucnost českého školství, tento díl Mozaiky vzdělávání byste si rozhodně neměli nechat ujít


zdroj: Mozaika vzdělávání, článek částečně vznikl pomocí ChatGPT

zdroj: Mozaika vzdělávání, článek částečně vznikl pomocí ChatGPT