Elektromobil a zima: Odborník přináší tipy a předkládá výhody
Jan Staněk, zdroj foto: FIY
Jan Staněk, zdroj foto: FIY

Elektromobil a zima: Odborník přináší tipy a předkládá výhody

28 ledna, 2025 0 Od Pavel Žižka

Zima přináší pro řidiče elektromobilů určité výzvy, ale i pár nepopiratelných výhod. Pokud si osvojíte několik jednoduchých návyků, zima vás za volantem elektromobilu nepřekvapí. Přinášíme přehled základních rad, které shrnují zkušenosti odborníků i výsledky testování německé organizace ADAC. Podělil se o ně Jan Staněk alias Electro Dad, populární a uznávaný odborník na elektromobil

První výhodou elektromobilu v zimě je bezpečnost jízdy na sněhu, náledí nebo mokru. Ta závisí především na kvalitních zimních nebo celoročních pneumatikách. Pro elektromobily jsou navíc dostupné speciální pneumatiky optimalizované pro nižší valivý odpor a vyšší ticho během jízdy. Elektromobily však mají i další výhody:

  • Rychlá odezva na vozovce: Díky lehčím motorům a pokročilým asistenčním systémům elektromobily reagují až 5x rychleji než vozy se spalovacím motorem.
  • Výborné rozložení váhy: Elektromobily se zadním pohonem mají kvůli baterii na zadní nápravě často lepší trakci než předokolky.
  • Úspornější čtyřkolky: Pokud jezdíte převážně ve městě, nemusí být čtyřkolka nezbytná. Ušetříte až 10 % spotřeby energie oproti dvoukolkám.

V chladném počasí se na druhou stranu zvyšuje spotřeba energie, a to především kvůli vytápění kabiny. Elektromobily však nabízejí řešení:

  • Předehřívání interiéru: Většina elektromobilů umožňuje předem vytopit interiér přes mobilní aplikaci nebo načasovaným spouštěním. To je ideální při nabíjení doma nebo v práci.
  • Efektivní vytápění: Používejte vyhřívání sedadel a volantu namísto ohřevu celé kabiny. Tento způsob šetří energii i baterii.
  • Tepelné čerpadlo: Některé elektromobily jsou vybaveny čerpadlem, které snižuje spotřebu při vytápění až o 10 %. I když jde o příplatkovou výbavu, investice se v zimě vyplatí.

V zimě je klíčová péče o baterii. Mrazy mohou ovlivnit rychlost nabíjení i dojezd, ale moderní elektromobily si s tím umí poradit:

  • Předehřev baterie: Téměř všechny elektromobily disponují funkcí termomanagementu, která předehřívá baterii před nabíjením, což zkracuje čas potřebný k nabití.
  • Optimální nabití: Baterii udržujte na 50–80 %, pokud auto stojí několik dní v mrazu.

Jednou z nejčastějších obav odpůrců elektromobility je vybití baterie při dlouhém čekání v koloně. Testy však ukazují opak. Elektromobil udržuje teplo bez zapnutého motoru a bez emisí. Například Hyundai Kona s baterií 64 kWh zvládne vytápět kabinu při teplotě -12 °C více než 50 hodin. Před delší jízdou si ponechte dostatek energie pro nečekané situace, což ostatně platí i pro vozy se spalovacími motory.

Řízení elektromobilu v zimě zkrátka není problém, pokud se na sezónu dobře připravíte. Dodržujte základní zásady, jako je předehřev kabiny i baterie, používání správných pneumatik a údržba optimálního nabití. Elektromobily nabízejí v zimě nejen komfort, ale i bezpečnost, což z nich činí ideální parťáky na zimní cesty.

Pokud si chcete otestovat, jak se elektromobil chová v zimních podmínkách, neváhejte se inspirovat tipy od odborníků jako Jan Staněk, tvůrce kanálu Electro Dad.

zdroj: FIY, článek částečně vznikl pomocí ChatGPT