Elektromobil a zima: Radost i starost
20 listopadu, 2024Zima je obdobím, které odhalí pravou povahu každého auta – a elektromobilů obzvlášť. Spousta novopečených majitelů elektromobilů až v zimě pozná, o čem že ta elektromobilita vlastně je, a to v dobré i ve špatném. Mnoho lidí má pak k elektrickým vozům v zimě spoustu předsudků: „Baterka přece ve sněhu umrzne,“ nebo “To přece už vůbec nikam nedojedeš.“ Jaká je ale realita? V tomto článku se s vámi podělím o své zkušenosti se zimním provozem elektromobilu. Jednu celou zimu jsem si zažil nejprve s Renaultem Zoe a to nebyla vždycky radost. Tu současnou druhou s Volkswagenem ID.3. Zatímco první zima s elektromobilem byla trochu očistec, s ID.3 si teď zimu doslova užívám.
Proč je zima pro elektromobily výzvou?
Začněme tedy tím, na co všichni hateři čekají, tedy zimními negativy elektromobilů. Ano, existují, což přiznávám jako jejich fanoušek. Zima klade zvýšené nároky na všechny typy aut. Pro elektromobily je ale specifická, a to zejména vlivem nízkých teplot, které zacvičí s baterií i s celým pohonným systémem. Studená baterie má nižší efektivitu, což se projevuje hned několika způsoby:
- Kratší dojezd: Nízké teploty znamenají významně zvýšenou spotřebu a tuhé mrazy pak i omezenou využitelnou kapacitu baterie. Reálně to znamená, že z letní spotřeby pod 15 kWh/100 km se v teplotách kolem nuly může snadno stát 20 kWh/100 km. Různí výrobci mají zimní efektivitu zvládnutou různě, ale pro Zoe a ID.3 tahle čísla sedí. Pokud se tedy nebavíme o dálničních přesunech na hranici rychlostního limitu. Místo obvyklého dojezdu aut s baterií o kapacitě kolem 60 kWh například 400 km v létě, můžete v zimě očekávat třeba jen 280–300 km. Pokud se k baterii navíc chováte “slušně” a snažíte se oscilovat mezi 20 a 80% nabití, je váš akční rádius omezený na asi 200 kilometrů. Samozřejmě si můžete pomoci dobití do plna těsně před jízdou nebo naopak dobíjením okamžitě po návratu s téměř vybitou baterií. Většině lidí to musí stačit, ale psychologii neočůráte. Nejde o to, jestli vám to stačí, ale jestli máte pocit, že vám to stačí.
- Pomalejší nabíjení: Zima pak odhalí další slabé místo elektromobility v podobě délky dobíjení. Dnešní rychlonabíječky a moderní baterie nabijete skutečně rychle, pokud jsou tedy optimálně připraveny. Studená baterie ovšem není schopná přijmout vysoký nabíjecí proud. To znamená, že se doba nabíjení prodlužuje – a to zejména u rychlonabíječek, kde čekáte na zahřátí baterie. V hlubokých mrazech se vám ale může stát, že do baterie nedostanete ani těch 11 kW z domácího wallboxu. Výrobci samozřejmě o tomhle problému vědí, a tak většina dnešních moderních elektromobilů je vybavena funkcí vyhřívání baterie. To se spustí, například když do navigace zadáte jako příští cíl právě rychlonabíječku. Některé elektromobily mají možnost zapnout vyhřívání baterie i manuálně. Je tu samozřejmě i odvrácená stránka věci. Když potřebuje několik set kilogramů hmoty zahřát o deset či více °C, spotřebujete poměrně významné množství energie. Máte teplou garáž? Pak o tomhle problému vůbec nebudete vědět.
- Energetické nároky topení: Třetí negativum zimního provozu elektromobilu míří opět k efektivitě. Elektromobily nevytváří téměř žádné odpadní teplo, a využívají tak energii z baterie nejen na jízdu, ale také na vytápění interiéru. Pokud jedete v mrazu, přidává se tato zátěž na baterii, což může dál snižovat dojezd. Vše vylepší tepelné čerpadlo, kterým dnes všechny lepší elektromobily vybavené jsou. Jeho účinek je ale u různých výrobců různý. Energetické nároky topení jsou výzvou, která ale uživatelům může přinést i pozitiva. Například účinná tepelná izolace kabiny výrobně nestojí majlant a není ani žádnou raketovou vědou. Výrobci, kteří to s elektromobily myslí vážně, právě tepelnou izolaci řeší. Uživatel z toho těží i v létě, kdy se kabina nepřehřívá. Tepelná izolace navíc často bývá i izolací akustickou a ticho na palubě je něco, co na elektromobilu musíte milovat.
Na druhou stranu je třeba říct, že výrobci se všemi těmito neduhy bojují, což přináší majitelům elektromobilů řadu výhod. Elektroauta jsou tak obvykle vybavena prvky výbavy, které sice můžete mít i u spalováků, ale rozhodně se s nimi nesetkáváte často. Může jít o to nejbanálnější – vyhřívaný volant a sedadla. Dnešní moderní technologie ale dávají elektromobilistům možnost vyhřát si auto před jízdou na dálku pomocí mobilní aplikace. Elektromobil tak možná v zimě trpí, elektromobilista je ale hýčkán teplem. I když na předtopení auta zapomenete, nic hrozného se neděje. Topení u elektromobilu spíná okamžitě a nemusíte čekat, než se zahřeje motor. Teplo je v elektroautě zkrátka hned. To prostě zapadá do konceptu, kdy elektromobil své posádce dává pohodu – tichem, provozem bez vibrací, pohodlným ovládáním a v zimě navíc i absencí zimy po nasednutí.
Vedle toho se můžete spolehnout na opravdu precizně nastavené pomocníčky, tedy asistenty. Elektromotory s vysokým kroutícím momentem a třeba i pohon zadní nápravy by pro nejednoho nezkušeného řidiče mohl být oříškem. Elektromobily ale hýčkají, a tak jsou vybaveny vším možným, aby jízda na kluzkém povrchu byla co nejbezpečnější. A ona opravdu je. Dostat smyk v elektromobilu je opravdu hodně náročný úkol. Jistě, všichni milovníci aut touží po driftování, takže je elektromobil nudí, stejně jako když jim nenabídne brumlání osmiválce. Jenže my, normální řidiči, se rádi necháváme hýčkat…
Pokud vás čeká první zima s elektromobilem, mám pro vás několik doporučení, se kterými chladné období s elektroautem přežijete úplně v klidu.
1. Předklimatizace vozu
Jedním z největších benefitů elektromobilů je možnost předklimatizace. Auto si můžete zahřát na příjemnou teplotu, ještě než do něj nastoupíte – a to třeba během dobíjení, takže tím ani nemusíte vybíjet baterii. Nemusíte tak škrábat okna nebo nasedat do promrzlého vozu. Předklimatizace je efektivní nejen z pohledu komfortu, ale také pro baterii, která se díky tomu zahřeje a bude efektivnější.
2. Plánování trasy a dobíjení
V zimě je dobré plánovat své cesty o něco pečlivěji. Počítejte s tím, že reálný dojezd klesne, a mějte vždy záložní plán pro případ potřeby dobíjení. Zimní cestování elektromobilem je srovnatelné s plánováním delších cest se spalovacím autem, kde si také hlídáte čerpací stanice.
3. Používejte zimní pneumatiky
Tohle platí pro všechna auta, ale u elektromobilů o to více. Kvůli vyšší váze vozu (díky bateriím) je nutné, aby pneumatiky měly správné vlastnosti pro zimní podmínky. Kvalitní zimní pneumatiky zajistí nejen bezpečnost, ale také lepší efektivitu při rozjezdu na sněhu nebo ledu. Na druhou stranu, svou první zimu s elektromobilem jsem prožil na celoročkách Hankook a nemůžu říct, že bych měl pocit, že mě někdy limitovaly. V podhůří Brd a na Plzeňsku si během loňské, pravda mírné zimy vedly obstojně. Pro letošek jsem už ale sáhnul po klasických zimních pneumatikách. ID.3 má přece jen nějaké ty kilogramy, newtonmetry a kilowatty navíc, což je spolu se zadním náhonem na obutí o dost náročnější.
Moje zimní zkušenosti
Jak už jsem zmínil, první zima s Renaultem Zoe byla trochu očistec. Nižší dojezd, omezená rychlost nabíjení a absence pokročilejších funkcí mě možná nezaskočily, ale určitě také nepotěšily. Pokud mě něco vyškolilo, bylo to nefunkční, resp. francouzsky (tedy jak kdy) funkční topení. To opravdu nebyla radost.
Dnes je to ale jiné. S plně funkčním, tedy i špičkově topícím Volkswagenem ID.3 si zimu užívám. Auto má lepší baterii, pokročilé systémy řízení teploty a dostatečný dojezd i pro delší zimní cesty. Předklimatizace interiéru se stala běžnou součástí mého zimního režimu a díky plánování dobíjení jsem nikdy nezůstal „na suchu.“
Závěr
Zima s elektromobilem zkrátka může být trochu výzva, ale rozhodně to není důvod, proč se elektromobilům vyhýbat. Stačí znát limity svého auta, připravit se na zimu a využít všechny výhody, které elektromobil nabízí. Osobně věřím, že i ti největší skeptici by po jedné dobře naplánované zimní jízdě změnili názor. Naopak právě zima je ideálním obdobím, kdy si elektromobil vyzkoušet. Jestli s ním budete týden spokojení v prosinci, v lednu nebo v únoru, tak s ním budete spokojení vždycky, tak jako já.
zdroje: Škoda auto, Renault