Elektromobil v zimě: Skoro jako auto na benzin nebo naftu?
25 ledna, 2024Jedním z momentálně velmi diskutovaných témat je vliv mrazů na praktickou využitelnost elektroaut a rychlejší vybíjení baterií. I v tomto ohledu platí, že “mezi řidiči je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů”. Důležitá je pak zejména vlastní zkušenost, a proto přicházíme s komentářem odborníka Jana Staňka, který je znám také pod přezdívkou Electro Dad.
Jan Staněk říká, že přípravu na mrazy musí řešit nejen majitelé elektromobilů, ale také řidiči konvenčních vozů. Obě skupiny riskují, že pokud auto nepřipraví, je možné, že nevyjedou. U tradičních motorů je třeba udržovat dostatečně nabitý 12 V akumulátor zajišťující startování, doplňovat všechny potřebné nemrznoucí kapaliny a při extrémně nízkých teplotách načerpat do nádrže dieselového motoru ideálně prémiovou naftu nebo doplnit speciální aditiva, která zajistí bezproblémové startování a potřebné mazání studeného motoru.
“V případě elektromobilu je to podobné, jen jsou v autě instalovány dvě baterie – 12V akumulátor (stejně jako v konvenčním automobilu, jen není zatěžován startováním) a hlavní trakční akumulátor zajišťující energii pro chod motoru. Příprava na silný mráz zahrnuje v tomto případě dobití akumulátoru ideálně na 80 % jeho kapacity. Pokud to podmínky umožňují, je také před cestou vhodné nechat akumulátor prohřát společně s kabinou posádky ze sítě, nikoli z drahocenné energie v baterce. Osobně jsem například tento týden před odjezdem Teslou do Amsterdamu na dálku nastavil prohřátí kabiny i baterie,” říká Jan Staněk
Během jízdy je pak podle Staňka třeba stejně jako u spalovacích motorů předvídat možné komplikace. V případě elektromobilu to prakticky znamená počítat s větší rezervou a vyšší obsazeností dobíjecích stanic. Osobně doporučuji v takových podmínkách myslet na dojezd k dobíjecí stanici při kapacitě baterie zhruba 30 %. Pokud je stanice obsazená a řidič nechce čekat, má auto stále dostatek energie na dojezd k další rychlonabíječce (v Česku jsou dnes na hlavních tazích přibližně každých 20-40 km).
Pokud má řidič na mysli uvedená doporučení, nezaskočí ho ani kolona na dálnici. Stojící elektromobil má v mrazech pod -10 °C s plně nabitou baterií dostatek energie na vytápění kabiny po dobu 40 a více hodin. Stejně je na tom v koloně i řidič auta se spalovacím motorem, kterého může zaskočit nedostatek paliva. E-auto má nicméně tu výhodu, že ve stojící koloně neobtěžuje při vytápění kabiny své okolí spalinami nastartovaného motoru.
“Poslední věcí, kterou bych rád zmínil, je doporučení předehřát na delších v zimě baterii před dojezdem na nabíjecí stanici. Mráz nesnižuje životnost akumulátoru, naopak zpomaluje degradační procesy. Promrzlý akumulátor má ale sníženou schopnost energii přijímat a nelze jej proto nabíjet maximální možnou rychlostí. Předehřátí proto urychlí nabíjení, které pak podle typu vozu trvá zhruba 18 až 28 minut (dobití z 10 na 80 % kapacity). Předehřát baterii lze buď automaticky s využitím vestavěné navigace s označeným místem dobíjení, nebo také ručně prostřednictvím infotainmentu vozu,” uzavírá Jan Staněk.
zdroje: Filip Vítek, FYI (tisková zpráva), Jan Staněk – Electro Dad