

Hledání plzeňských pokladů pokračuje
27 února, 2025Spolek Ametyst za podpory Nadačního fondu Zelený poklad (NFZP) pokračuje v prohloubení úspěšných projektů, zaměřených na prozkoumávání plzeňských lokalit. Již v minulých letech byly vypracovány projekty zaměřené na ekologickou výchovu v Plzni pro žáky od mateřských škol až po střední školy, konkrétně: “E-learning a terénní programy v Plzni a okolí”, “Putování za plzeňskými poklady”, “Plzeňské poklady pro nejmenší” a nejnovější “Plzeňské poklady pro střední školy”.
Projekt “Hledání plzeňských pokladů pokračuje” si klade za cíl prohloubit a završit výše zmiňované projekty v jeden dlouhodobě udržitelný, díky kterému se s námi žáci všech věkových kategorií a pedagogové opět vydají do terénu. „Nyní ovšem dříve odzkoušené metodiky doplníme nově vytvořenými učebními pomůckami, které podporují místně zakotvené učení a badatelskou výuku,“ říká Barbora Millianová ze spolku Ametyst
Právě tvorba nových výukových materiálů je aktuálně v procesu. Pro mateřské školy vznikají revidované pracovní listy pro lokality Božkovský ostrov, Lobezský park a Zábělá. Na jejich přípravě pracují jak lektorky ekovýchovných programů, tak odborníci z ochrany přírody z řad Spolku Ametyst. Naši přírodovědci se podílí zejména na tvorbě miniatlasů a přispívají odbornými znalostmi o druzích flory a fauny na jednotlivých lokalitách. Tyto miniatlasy jsou určeny pro žáky základních a středních škol.
Miniatlasů vznikne celkem pět, přičemž nejvíce druhů zahrnuje obecný miniatlas, ve kterém jsou vytipovány takové druhy, které lze najít na všech lokalitách, např. habr obecný, růže šípková či babočka paví oko. Dále vzniknou čtyři speciální miniatlasy pro naše nejnavštěvovanější lokality, konkrétně: Bolevecké rybníky, Božkovský ostrov, Lobezský park a Zábělá. Každý z těchto miniatlasů obsahuje soubor druhů unikátních pro danou lokalitu, např. pro Zábělou se jedná o mloka skvrnitého či ocún jesenní, na Božkovském ostrově můžeme nalézt bobra evropského či rozrazil potoční.
„Výběr druhů živočichů a rostlin jsme se snažili uzpůsobit specifikům daných lokalit, ale také například četnosti jejich výskytu, aby žáci měli vyšší pravděpodobnost, že na ně při vycházce narazí,” dodává Štěpánka Čížková, odborná pracovnice sekce ochrany přírody.
K tvorbě miniatlasů také přispěla lektorka Kateřina Havránková: „Myslím si, že kapesní miniatlasy jsou výbornou pomůckou pro určování flory a fauny v terénu, ovšem je pravda, že někdy může být množství informací a jejich složitost překážkou v jejich užívání. Z toho důvodu jsme se rozhodli jejich formu a obsah co nejvíce přizpůsobit školním potřebám, aby žákům nenásilně přiblížily základní informace o druhu, jeho podobiznu a případně nějaké zajímavosti.”
I v letošním roce si lektory opět můžete objednat na telefonním čísle 735 176 581.
zdroje: Spolek Ametyst, Plzeňské poklady