Honda Prelude – adept na parádní youngtimer
Honda Prelude, foto: Honda - http://www.superstreetonline.com/features/honda-prelude-history-and-facts#photo-01, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=95112435
Honda Prelude, foto: Honda - http://www.superstreetonline.com/features/honda-prelude-history-and-facts#photo-01, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=95112435

Honda Prelude – adept na parádní youngtimer

14 září, 2023 0 Od Pavel Žižka

Honda Prelude je ve své poslední generaci právě ve věku, kdy si ji koupí jen ten největší blázen. Více než dvacetileté ojetiny jen velmi špatně maskují svůj věk a do statutu veterána mají stále dost daleko. Přesto je právě toto japonské coupé jedním z těch, které mají stále co nabídnout.

V první řadě je to nadčasový vzhled, který se neokouká ani po letech. Nějakou tu šedinu (nebo spíše rez) už na karoserii najdete, ale naleštěný kus na pěkných kolech s nezašlými světlomety udělá parádu dnes i za dvacet let. Horší je to po usednutí do interiéru. Konec devadesátých let byl dobou, kdy Japonci snad nejvíce zaostávali za evropskou konkurencí. Sedačky jsou pohodlné, výbava na svou dobu snad až fantastická, ale nekoukejte se po volantu nebo palubní desce…

Na druhou stranu, když se řekne Honda Prelude, vybaví se všem relativně velké coupé. To vždy stavělo na perfektních jízdních vlastnostech a typicky honďáckých, tedy famózních, pohonných jednotkách. Komfort přepravy a schopnost řezat zatáčky jsou odvislé od stavu podvozkových dílů nebo ochoty majitele je měnit. To druhé významně klesá s cenou ojetin a komplikovaností náprav, které jsou v některých případech obě řiditelné. Autobazary si dnes za pětadvacetiletý “Přelud” řeknou částku kolem 70 000,- Kč, ale je jasné, že za perfektní kus bude prodávající chtít výrazně více. A takový se navíc většinou nepořídí v autobazaru.

Motory, to je zase jiná pohádka. Nebyl-li předchozí majitel absolutní diletant a necita, jedná se o téměř nesmrtelné ústrojí. V Evropě se prodávaly zážehové dvoulitry se 133 koňmi nebo o dvě deci větší agregáty. Ty dokázaly nabídnout 185 nebo dokonce až 200 koní. I dnes to z tohoto coupé dělá velmi rychlý stroj. Jen je třeba myslet na to, že současné vozy jsou na tom s pasivní bezpečností poněkud lépe.

Honda Prelude je dnes už skvost pro pohlazení oka spíše než zatlačení do sedaček a ztrestání zatáčkovité okresky. I když i to dokáže. Jak parádní vůz to však může být, to je vidět i na sdíleném videu. Modré krásce v hlavní roli je letos přesně dvacet let.

zdroje: Honda, Wikipedia