Jak správně nabíjet elektromobil?
21 ledna, 2025Elektromobil je drahá hračka a každá správná drahá hračka má v sobě baterii. Bohužel i bohudík sem ale nepatří tužkové baterie, které koupíte na každém rohu. Je to právě baterie, co z jinak poměrně jednoduchého elektromobilu dělá drahý stroj. Pohled do ceníku nových, tedy náhradních baterií je něco jen pro silné povahy. I proto je dobré vědět, jak správně elektromobil nabíjet, abyste se k baterii chovali co nejšetrněji.
Začněme několika čísly. Jakmile začnete pátrat po tom, na kolik by vás teoreticky vyšla výměna originální baterie ve vašem elektromobilu, protočí se vám panenky. Bavíme se o statisícových částkách, nezřídka blízko půl milionu korun. Smutné je, že tato hodnota časem neklesá. Důvody jsou pro to hlavně dva – baterie elektromobilů se dělají stále větší a větší, a tak i když cena jedné kwh baterie klesá, cena baterie do nového či zánovního elektromobilu je vlastně stejná jako před deseti lety. Jen tehdy šlo o 20 kWh a dnes třeba o čtyřnásobek.
Druhým důvodem je fakt, že zájem o nové originální baterie je takřka minimální. Pohádky o tom, jak bude akumulátor na vyhození po pěti letech a 100 000 kilometrů se ukázaly jako liché. Baterie elektromobilů samozřejmě ztrácejí svou kapacitu, ale mnohem pomaleji, než se před pár lety obecně očekávalo. Pokud inženýři a konstruktéři neudělali někde chybu, jako například u větších baterií první generace Nissanu Leaf nebo u první elektrické Kii Soul, není čeho se bát. Jen se podívejte do inzerce. Desetileté Tesly nebo mnohem jednodušší Renaulty Zoe stále jezdí s původní baterií, jejíž kapacita nezřídka odpovídá 85 či více procentům nové.
Pokud máte strach o drahé opravy baterií elektromobilů, mám pro vás ještě jednu dobrou zprávu. I když se na akumulátoru něco pokazí, nemusí to nutně znamenat výměnu celé baterie. Sice není jednoduché najít servis, který by se do podobných akcí chtěl pouštět, ale reálně často postačí jen výměna určité poškozené části. Levné to nebude, ale extra drahé také ne.
A pak je tu další varianta, která by dávala smysl zejména u starších elektromobilů. Jde totiž o auta jako každá jiná, a tak i elektromobily najdete na vrakovištích, a do budoucna stále častěji. Sehnat použitou baterii do běžného elektroauta tak nebude kdovíjaký problém. Zjištění jejího stavu také není žádná raketová věda. Strach, že byste museli desetiletý elektromobil s nefunkční baterií házet ze skály, protože se jeho oprava prostě nevyplatí, tak určitě není na místě.
Ani to ale neznamená, že byste neměli řešit, jak správně nabíjet. Právě správným nabíjením totiž můžete výrazně zkrátit nebo prodloužit životnost baterie elektromobilu a zajistit si tak delší dojezd za pár let. Zásady správného nabíjení přitom nejsou nijak složité.
0-100 nebo 20-80?
První zásada udělá vrásky na čele každému, kdo podvědomě bojuje s dojezdem. Naopak elektrohateři budou štěstím skákat do nebes, protože se zase ukáže, jak mizerné ty elektromobily jsou. Rozhodně se totiž nedoporučuje dlouhodobě nabíjet elektromobil až do plna, tedy do 100% kapacity. Obecně doporučovanou hodnotou je 80%. Cože, to znamená, že běžný elektromobil s kapacitou baterie kolem 60 kWh nemá dojezd kolem 400 kilometrů, ale jen 320? No, ano i ne. Pokud potřebujete mít v uvozovkách „natankováno“ na 400 kilometrů pro případ, že byste je náhodou možná potřebovali na jeden zátah ujet, měli byste lovit mezi elektromobily s většími baterkami. Nabít na 100% a nechat stát většině dnešních elektromobilů zkrátka nedělá dobře.
Pokud ale víte, že ten zmiňovaný čtyřistakilometrový dojezd budete zítra potřebovat, prostě si nabíjení naplánujte tak, aby se auto dobilo do plna těsně před odjezdem. Nabít na 100% a za pár desítek minut odjet je to správné řešení podobných situací a ničemu neublíží. Naopak, čas od času plné nabití pomůže baterii zkalibrovat.
Podobné je to pak i s vybíjením. Pokud přijedete do cíle s méně než 20% v baterii, nenechávejte takto vaše auto dlouho stát a nabijte ho. Prodloužíte tím životnost jeho baterie.
To vše tedy platí, pokud v autě máte nejběžnější typ, tedy lithium-iontové baterie. Pokud vlastníte Teslu Model 3 Standard range nebo Citroën e-C3, možná máte pod sedadly lithium-železo-fosfátovou baterii. Ta má sice menší energetickou hustotu, ale je levnější, má delší životnost a hlavně jí nedělá problém nabíjení do 100%. Právě naopak. Třeba Tesla výslovně nabíjení do plna doporučuje.
Zásuvka, wallbox nebo rychlonabíječka?
A kde tedy nejlépe dobíjet? Možnosti jsou v zásadě tři: Domácí 230 V zásuvka, wallbox a rychlonabíječka. Vyslovenou chybu neuděláte ani v jednom případě. Traduje se, že baterii elektromobilu dělá nejlépe pomalé nabíjení, ale není tomu úplně tak. Zkušenosti majitelů a uživatelů ukazují, že ani při častém využívání rychlonabíječek kapacita baterie nijak významně neklesá. Pro ilustraci stačí podívat se na starší Tesly, které měly nebo mají nabíjení na Superchargerech zdarma a taky ho jejich majitelé často využívali. I když jde o letité kousky, baterie obvykle nabývají v nijak žalostném stavu.
Na druhou stranu ani pomalé nabíjení tzv. přenosným wallboxem do klasické 230 V zásuvky nejde moc doporučit. Jednak je opravdu pomalé a k nabití auta často nestačí ani celá noc. Hlavně ale moc nepomůžete svým domácím rozvodům. Pokud ze zásuvky bude dolovat maximum, dostanete se na příkon 3,7 kW. Na nabíjení elektromobilu žádná sláva, ale zároveň žádná sláva ani pro místo, kde nabíjíte. Dlouhodobý proud 16 A vaši zásuvku dost prověří. O něco lepší je nabíjet na 10 A, tedy 2,3 kW, ale ani to není žádná sláva.
Nejlepší variantou je tedy mít klasický wallbox, který si necháte odborně namontovat. Elektromobily jsou na příkon z něj na úrovni obvykle 11 kW konstruovány. Pokud byste navíc chtěli akumulátoru pomoci přiškrcením proudu, některé elektromobily a některé wallboxy tuto funkcionalitu mají.
AC/DC
Kdo se začne zajímat o elektromobily, ten se dřív nebo později setká i s písmeny AC/DC. V tomto případě to s rockovou hudbou nemá nic společného, ale jde o označení proudu střídavého (AC) a stejnosměrného (DC). Pro bližší informace vás odkážu na hodiny fyziky na základní škole.
Uživatelsky je dobré vědět, že ze zásuvky jde proud střídavý, a tedy při nabíjení z wallboxu nebo ze zásuvky, nabíjíte pomocí AC. DC, tedy střídavý proud, pak přijde na řadu u rychlonabíječek s výkonem přes 22 kW. Platí tady vše, co bylo řečeno před chvílí. Šetrnější k akumulátoru je AC, ale ani dlouhodobé používání DC k žádným tragickým výsledkům nevede.
Pozor jen na jednu věc. Některé levnější nebo starší elektromobily DC nabíjení vůbec nepodporují. Poznáte to podle tvaru nabíjecího portu. Například u starého Renaultu Zoe byste kabel rychlonabíječky prostě neměli kam vsunout.
A co teplota?
Poslední důležitou věcí, kterou ovlivníte životnost vaší baterie je teplota v jaké váš elektromobil provozujete i při jaké budete nabíjet. Mráz baterii zkrátka nedělá dobře. V chladných teplotách se zvyšuje spotřeba a klesá efektivita nabíjení. Na rychlonabíječkách pak může být výrazně snížen i nabíjecí proud, a tím prodloužený čas nabíjení.
Řešení? Těm šťastnějším doporučím parkování v temperované garáži. Těm méně šťastným pak možnost předehřevu baterie, pokud je jím tedy zrovna váš elektromobil vybaven. A když ne, mám to jeden fígl i tak. Baterie se zahřívá při jízdě. I když venku mrzne, po delší projížďce se baterie elektromobilu může dostat do takřka ideální teploty. To nakonec můžete poznat, pokud si nulujete ukazatel krátkodobé spotřeby po každé jízdě. Při startu v mrazu se v prvních kilometrech spotřeba nezřídka podívám k 30 kWh na 100 km. Jenže čím déle jedete, tím více se přibližuje hodnotám běžným třeba v létě. Po padesáti kilometrech se tak snadno dostanete skoro na poloviční krátkodobou spotřebu.
Co to znamená pro nabíjení? V zimě nabíjejte po jízdě, kdy je baterie přece jen zahřátá. Čekání na mrazivou noc naopak není tím úplně pravým ořechovým. V létě to pak může být úplně obráceně.
Znáte nějakou další fintu, jak správně nabíjet elektromobil? Podělte se o ni v komentářích. Ty moje už znáte. Tou úplně nejdůležitější pak je používat hlavu, znát základy fyziky i technologie elektromobilů a trochu u toho všeho přemýšlet. A hlavně se nebát! Nabíjení elektromobilů totiž není žádná věda.
zdroje: eko-auta, Garáž.cz, Autotrip.cz