

Je Toyota nespolehlivá? Statistika ADAC 2025 vzbudila rozruch, ale pravda je jinde
20 května, 2025Každý, kdo kupuje auto, je zná. U ojetin to platí dvojnásob. Každého totiž zajímá spolehlivost vybraného modelu, a tak všemožné žebříčky spolehlivosti aut před jejich koupí doslova hltáme. Existuje jich celá řada. Každoroční žebříček spolehlivosti vozidel od německého autoklubu ADAC patří k vůbec nejrespektovanějším statistikám v automobilovém světě. I proto vzbudilo v roce 2025 překvapení, když se mezi méně spolehlivými vozy objevila značka, která je vnímána jako synonymum kvality a spolehlivosti – japonská Toyota. Na první pohled to vypadá jako konec jedné legendy. Ale skutečnost je mnohem zajímavější.
Úplně na začátku tohoto příběhu si musíme říct, co vlastně ADAC je. Německý výryz Allgemeiner Deutscher Automobil-Club popisuje největší automobilový klub nejen v Německu, ale v celé Evropě. Právě odsud pocházejí slavní „Žlutí andělé“, které v Německu s nápisem ADAC na kapotě skutečně často potkáváte.
Žlutí andělé ADACu jsou v zásadě silniční asistenční služby. Máte poruchu? Zavoláte žluté anděly. Ti tak každý rok vyjíždějí k milionům porouchaných aut na německých silnicích. A právě z těchto výjezdů pak vzniká důkladná statistika poruchovosti ADAC, která každoročně hodnotí spolehlivost jednotlivých modelů aut. V zásadě tak jde o číselné vyjádření počtu výjezdů k jednotlivým modelům vozidel, kteří od žlutých andělů potřebovali pomoc. Vše je samozřejmě vztaženo k počtu vozů konkrétního modelu, které německé silnice reálně brázdí. To aby statistika skutečně o něčem vypovídala.
Tato statistika se zaměřuje na mladší vozidla o stáří 3 až 10 let, a to samozřejmě jenom na taková, u nichž bylo zaznamenáno alespoň určité množství registrovaných poruch. Je tedy důležité si uvědomit, že výsledky tedy nevycházejí z laboratorních testů, ani z důkladných technických prohlídek, ale z reálného provozu. Jde o skutečná auta, skutečné poruchy a reálné zásahy na silnicích u aut, která z nějakého důvodu prostě nejedou nebo nemohou pokračovat v jízdě. V roce 2025, stejně jako každý rok žlutí andělé ADACu vyjížděli ke stovkám tisíc případů, ke kterým pro potřeby této statistiky přistupovali jen jako k porouchaným entitám. Výsledky takové statistiky opět přinesly zajímavá překvapení.
Výborné hodnocení ve statistice ADACu získaly tradičně německé značky, zejména Audi – modely A1, A3, A4, A5, Q2, Q3 i Q5 patřily ke špičce napříč věkovými kategoriemi. Také BMW, Mercedes-Benz a některé modely Volkswagenu dosáhly velmi dobrých výsledků. Pro někoho možná až překvapivě dobře si vedly elektromobily – například Audi Q4 e-tron či VW ID.3 statistika prezentuje jako velmi spolehlivá auta. To mě, jako majitele menšího z těchto vozů, samozřejmě těší, ale všichni víme, že jedna vlaštovka jaro nedělá. Tato statistika však potvrzuje teoretický předpoklad, že elektromobily v reálném provozu méně spolehlivé než klasická auta určitě nejsou a nebudou. Můžete namítat, že jde o zánovní vozy a za 10 let si povíme více a můžete mít pravdu. Mezi zánovními auty je ale situace taková, jaká je.
Největší překvapení celého žebříčku? Bylo skutečně velké. Dokonce tak velké, že několik dní plnilo titulky nejen motoristických médií. Mezi největší překvapení letošního žebříčku patřilo umístění několika modelů Toyota mezi méně spolehlivé vozy, či lépe řečeno mezi ty, ke kterým žlutí andělé ADACu vyráželi nejčastěji. Konkrétně model Toyota C-HR byl často uváděn jako vůz s častými výjezdy asistenčních služeb. Podobné výsledky se objevily i u některých verzí modelů Yaris a RAV4. Že by už Toyota nepatřila mezi premianty ve spolehlivosti? Že by jedna legenda skončila? Že by se Japonci vykašlali na kvalitu? To by se mi jako neskrývanému fanouškovi japonských aut určitě nelíbilo a určitě nejen mně.
Otázka, proč se modely Toyoty objevily mezi průšviháři, je tak skutečně nabíledni. Odpověď nesouvisí s motorem, padající elektronikou, převodovkou ani hybridním systémem. Toyotu mezi průšviháře zařadil problém, který si za rámeček sice určitě nedá, ale který je mnohem banálnější. Dá se říct, že je nejbanálnější, jak je to jen možná. Toyoty, které se nerozjely a jejich majitelé k nim volali žluté anděly, zastavily vybité 12V startovací baterie.
Jak je ale možné, že na vybité akumulátory trpí právě Toyota? Toyota je průkopníkem hybridních technologií. Ty jsou mimochodem mimořádně spolehlivé. Hybridní osmnáctistovka je jedním z nejspolehlivějších agregátů, který dnes v novém autě můžete koupit, a to i přes její konstrukční složitost. Tato japonská kombinace dvojice spalovací motor a elektromotor s vysokonapěťovou baterií je zkrátka skvěle navržena nejen po stránce ekonomiky provozu, ale i po stránce výdrže.
Jenže právě tento moderní systém má jednu nevýhodu: startovací 12V baterie není při jízdě tolik zatěžovaná a zároveň není vždy správně dobíjena. Pokud se vůz používá převážně na krátké trasy nebo dlouho stojí, může se tato baterie vybít mnohem snáz než u klasických spalováků. Auto pak prostě nenastartuje, protože se bez dostatečného napětí v akumulátoru nespustí, i když by se umělo rozjet čistě na elektřinu. Ale pozor, chyba není ve větší hlavní baterii hybridu, ale v té malé, kterou vozíme v autě všichni, tedy v té, co stojí skutečně jen pár stovek a vymění ji i méně zdatný člověk sám jen se šroubovákem či klíčem na parkovišti před panelákem.
ADAC tak v roce 2025 zaznamenal u hybridních Toyot nadprůměrné množství výjezdů k „poruše“, která byla ve skutečnosti jen vybité baterie. Nešlo o žádnou zásadní technickou vadu, ale spíš o zanedbanou údržbu nebo nevědomost uživatelů.
Na první pohled tak může statistika ADAC 2025 vypadat jako rána pro image Toyoty. Ve skutečnosti tento žebříček zřejmě marketingoví specialisté Toyoty asi do propagačních předmětů skutečně nepoužijí a Toyotě skutečně spíše reputačně ublíží. Zároveň ale tato statistika neříká, že by se tyto vozy kazily víc než ostatní. Říká jen, že k nim častěji vyjížděli Žlutí andělé, a to nejčastěji kvůli problému, který je levný, snadno řešitelný a často způsobený špatnými návyky majitelů. A nemyslete si, že problém se zapalováním se týká jen Toyoty. S nárůstem počtu hybridů obecně roste i počet poruch a výjezdů žlutých andělů tohoto typu. Jenže Toyota je v hybridech jednička, a tak je vlastně nechtěnou jedničkou i v tomto směru.
Toyota ovšem nadále patří mezi nejspolehlivější automobilky na světě. Dá se říct, že její technologická vyspělost si však žádá i trochu jiné přemýšlení o údržbě. Dobré je například jednou za čas vůz projet delší trasu a vůbec se o dobíjení akumulátoru více zajímat.
Co tak říci závěrem? Že statistika ADAC 2025 neukazuje, že by Toyota selhala jako výrobce. Ukazuje spíš to, že i ten nejlepší systém může narazit, pokud jej uživatelé nepochopí. Auta značky Toyota se nekazí. Jen občas potřebují malou pomoc kvůli 12V baterii za pár stovek nebo tisíc korun.
Pokud tedy zvažujete Toyotu – klidně i hybridní – nemusíte se bát. Pořád jde o jednu z nejspolehlivějších značek na trhu. Jen nezapomeňte na pravidlo, které platí pro každé auto: když se o něj budete dobře starat, vydrží vám roky bez problémů.
zdroje: ADAC, Toyota, Garáž.cz