Jozef Kabaň: Od Bugatti Veyron k čínským autům
23 dubna, 2024Je mu 51 let a ve světě automobilového designu patří k těm nejvýraznějším tvářím. Dokonce k tak výrazným, že jej zná i běžná česká populace, která jinak auta vnímá jen jako dopravní prostředky. Jozef Kabaň totiž ve svém životopisu má i roky působení u mladoboleslavské Škody.
Jeho životopis však nezačíná ve středočeské Mladé Boleslavi, ale ve městě Námestovo na severu Slovensku. Tady se totiž Jozef Kabaň 4. ledna 1973 narodil. Design studoval na střední i na vysoké škole a díky úspěchům v designérských soutěžích se už ve dvaceti letech objevil v koncernu Volkswagen, nejprve jako stipendista, později jako designér. Vysokou školu nedokončil.
Jako designéra různých vozů napříč značkami koncernu Volkswagen jej známe skoro všichni. Podepsán je i pod ikonickým hypersportem Bugatti Veyron. Tady měl vskutku těžký úkol. Zatímco v jeho útrobách pracovala na svou dobu ta nejmodernější a nejvyspělejší technika, Kabaň musel design navrhnout tak, aby se v něm spojovala modernost s tradičními črty a prvky značky Bugatti. To se psal rok 1999.
O čtyři roky později se objevil u Audi, aby pro našince nejvýraznější stopu do písku automobilových dějin vytlačil mezi lety 2008 a 2017. To totiž pracoval v naší Škodovce, a to dokonce na pozici vedoucího oddělení designu. Z této doby pocházejí například slavná “čtyřoká” faceliftovaná Octavia 3. generace nebo první Kodiaq. Jeho práce z portfolia značk tak vlastně mizí teprve nyní. Pracoval ale i na Volkswagenu Lupo a Seatu Arosa.
V roce 2017 koncern Volkswagen vyměnil za jiného německého giganta. O jeho služby velmi stálo BMW. Tady dokonce půl roku vedl design u značky Rolls-Royce, která do koncernu patří. Od ledna 2020 do února 2023 pracoval opět pro Volkswagen.
Proč to dlouhé vyprávění? Po zvučných značkách a modelech se Kabaňova práce nyní začne objevovat i na vozech čínské provenience. 22. dubna 2024 totiž Jozef Kabaň ve společnosti MG začal zastávat funkci Vice President of Global Design Center. MG se sice tváří jako pokračovatel slavné anglické tradice, ovšem jeho čínský majitel využívá i čínské technologie. Auta značky MG jsou tedy opravdu čínská, i když se tím výrobce nechlubí. I čínská auta však ta evropská velmi rychle dohánějí, na poli elektromobility je možná již předehnala.
Pokud ale existuje něco, co značce MG k opravdovému úspěchu chybí, je to právě svébytný design. Na SUV značky lze vypozorovat řadu prvků, které jako by člověk už někde viděl. Renault, Mercedes, Mazda… Elektrické MG4 je zase designově svébytné až moc. Nepodobá se jinému autu, ale krásy také moc nepobralo. Angažmá Jozefa Kabaně v MG tak určitě dává smysl. Až bude dělat MG i krásná auta, budou mít evropské automobilky skutečný problém.
zdroje: Marek Vodička, MG Motors, Wikipedia