Kamiony proti traktorům: Dopravci si stěžují na blokády zemědělců
Dálnice s kamiony, zdroj foto: Pixabay
Dálnice s kamiony, zdroj foto: Pixabay

Kamiony proti traktorům: Dopravci si stěžují na blokády zemědělců

26 února, 2024 0 Od Pavel Žižka

Jedním z hlavních evropských témat současnosti jsou protesty zemědělců napříč velkou částí Evropské unie. Jejich blokády nejen, že znepříjemňují život běžných obyvatel, a tím vytvářejí tlak na politiky. Tento způsob protestu zároveň poškozuje jiné podnikatele. I proto se nyní začínají ozývat dopravci.

Blokády zemědělců vážně narušily logistické řetězce, zablokovaly klíčové trasy. Kromě toho ale mělo dojít i ke kriminálním činům.  Sdružení ČESMAD BOHEMIA v tiskové zprávě uvádí, že došlo dokonce k napadení nákladních automobilů a zničení nákladů, přičemž policie byla často pouze pasivním svědkem. Náklady pro řidiče a dopravní firmy jsou obrovské a stále rostou.

Vlna protestů zemědělských skupin v posledních měsících používá podobnou taktiku: blokuje klíčové obchodní trasy, včetně dálničních spojů, hranic, distribučních center a přístavů, aby narušila dopravu. Řidiči uvíznou na silnici a jsou dlouho drženi jako rukojmí bez přístupu k jídlu, vodě a hygienickým zařízením, zatímco zboží je dodáváno s obrovským zpožděním. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU již vyzvala orgány EU a členských států, aby učinily více pro zachování životně důležitých obchodních cest a cest mobility.

Průměrné náklady řidiče nebo provozovatele zablokovaného kamionu činí přibližně 100 EUR za hodinu. Širší ekonomické náklady již dosáhly mnoha milionů eur.

Protesty se podle dopravců stále častěji mění v násilnosti, a to zejména ve Francii. Zde prý jsou kamiony a řidiči napadáni maskovanými gangy protestujících, kteří poškozují vozidla a ničí náklad, zejména potraviny. Podle sdružení automobilových dopravců se jedná o trestný čin poškozování kamionů a jejich nevinných řidičů, celého odvětví dopravy a lidí, pro které jsou potraviny určeny. Protestující prý útočí především na kamiony registrované v zahraničí, často ze sousedních zemí. Hodnota nákladu se pak značně liší. Jeden kamion může převážet potraviny v hodnotě 100 000 EUR i více. Pojištění se většinou na škody nevztahuje, protože výtržnosti jsou ve většině pojistných smluv vyloučeny. Neplatí to ani zákazníci.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová řekla „Už toho bylo dost. Nevinní řidiči a provozovatelé dopravy se jen snaží dělat svou práci a dopravovat potraviny a další nezbytné zboží na trhy po celé Evropě. Každý má právo protestovat, ale ne právo vyhrožovat řidičům, útočit na kamiony a ničit majetek. A pokud dojde k nákladným zpožděním, útokům a ničení, někdo za to musí zaplatit.“

Raluca Marianová uzavřela: „Vlády mají povinnost zajistit volný pohyb zboží a zaručit bezpečnost řidičů a jejich nákladu. Systémové narušení autority a pořádku, které je patrné při těchto protestech, vyvolává oprávněný nárok obětí – dopravců – na odškodnění od vlád za jejich ztráty. Pokud vlády neplní svou ochrannou roli, musí škody uhradit. Nikdo jiný to neudělá. Dopravci nyní potřebují jednoduché a transparentní postupy pro uplatnění nároku na náhradu škody.“

zdroj: Martin Felix, ČESMAD BOHEMIA(tisková zpráva)