Komentář: Gigafactory nebude, primátor je na koni
2 listopadu, 2023Plzeňský primátor Roman Zarzycký dlouhodobě patří k největším kritikům projektu Gigafactory v Líních. Aby také ne, když jeho voliči nejsou těmi, kdo by plánům na výstavbu obří továrny na výrobu akumulátorů do elektromobilů fandil. Ostřelováním vládních plánů se navíc dobře získávaly body ve vlastní straně (ANO) i pro ni.
Nynější krach projektu Gigafactory tak Zarzyckého jednoznačně posazuje na koně. Dokládají to i úvodní slova jeho příspěvku na sociální síti Facebook, jimiž jej komentoval: “Vítězství pro Plzeň! GIGAFACTORY v Líních NEBUDE!” Těžko říct, zda zrovna krajské město je tím hlavním vítězem budoucího nedění v deset kilometrů vzdálené obci. Určitě se ale najdou lidé, kteří byli ušetřeni mnoha vrásek na čele. Hledal bych je však spíše v Líních a v Dobřanech.
Samozřejmě muselo dojít i na konstruktivní kopnutí do vlády: “Potvrdilo se, že gigafactory bylo nad síly Fialovy vlády. Byl jsem o tom přesvědčen celý rok a i jednotlivá jednání se zástupci státu nebo automobilky napovídala, že gigafactory v Líních nikdy nevznikne. Teď to máme černé na bílém. Vláda celou dobu jen vrtěla psem. Vyjádření VW vnímám jako velmi diplomatické. Vládu zachránilo před absolutním trapasem. Pevně doufám, že celá tahle komedie je u konce, protože se jednotliví ministři opakovaně vyjádřili, že buď VW nebo nic!”
Ze zajímavých interpretací celé situace však vybočuje jedna jednoznačná pravda: “Co je ale dobrá zpráva pro Plzeň, je špatná zpráva pro Českou republiku.” Zatímco však plzeňského primátora trápí ztráta času úředníků, politiků a veřejných peněz, jádro pudla leží poněkud jinde. Česká ekonomika je bytostně závislá na produkci automobilů u nás i v Německu. Přechod na elektromobilitu se nám nemusí líbit, ale je nezpochybnitelným trendem. Pokud tento trend nezachytíme, můžeme čekat problémy nejen v Mladé Boleslavi, ale i všude tam, kde fungují další články dodavatelského řetězce. A těch máme i v našem kraji spoustu. Co by přineslo problémy do jednoho místa, mohlo být příležitostí pro celou republiku. Pokud navíc jedním z důvodů krachu jednání byla pověstná pružnost českých úřadů, je dobré zmínit, že za osmiletou éru kostnatění nese odpovědnost i hnutí pana primátora.
Faktem však je, že Líně, Dobřany a možná i Plzeň se nyní asi nemusí obávat přílivu agenturních dělníků, vyšší intenzity dopravy a dalších přidružených problémů a celý kraj rušení letecké záchranky. Zatím. Džin z láhve už vypuštěn byl…
zdroj: Roman Zarzycký má rád Plzeň – facebooková stránka
Ach jo. Škoda, že ve vládě není jediný ekonom. Ten by totiž mohl vědět, že vzhledem k propadům prodejů, nárůstu cen materiálů na baterie a cen energií, poklesu dotací na elektromobily atd., bylo od začátku nesmyslem, že by VW vůbec nějakou továrnu stavěl. Tulipánová horečka kolem elektromobilů pomalu končí. Svůj segment trhu mají a víc už si neukousnou, nejsou zájemci. A nebudou, dokud nedojde k zásadnímu vědeckému průlomu. Celé to byla šaškárna, aby si kámoši vlády urvali pár miliard z rozpočtu.
Oddechnout si mohou nejen Plzeň, Líně a Dobřany, nýbrž i celá řada dalších obcí okolo, které by z výstavby zmíněné obří chemické továrny měly jen problémy, které už přinejmenším polovina bývalého Zpč. kraje důvěrně zná. Volkswagenu, ostatně jako i majitelům dalších továren a skladů vzniklých vesměs na orné půdě, samozřejmě nejde o blaho České republiky a jejích obyvatel, nýbrž o vlastní zisk za jakoukoliv cenu. Nekvalifikovaná pracovní místa s malým výdělkem, zahušťování dopravy mnohdy s ničením silnic nižších tříd, které na kamionovou dopravu nejsou stavěné (jsem z Vochova, takže mne napadá na první dobrou HP Pelzer v Radčicích), nárůst kriminality od agenturních cizozemských pracovníků, kteří jsou ve svých zemích vesměs spodina. Rovněž vesměs cizozemské pracovní agentury sem mnohdy dovezou lidi, kteří nemají ani na tu nekvalifikovanou práci v montovnách a skončí na ulici jako bezdomovci. Všechny tyhle externality už potom táhneme my ze svých daní. Někdo namítne, že tady zahraniční společnosti aspoň platí daně. Ani to nemusí být pravda, daňový domicil si mohou vybrat, takže je mohou platit i kdekoliv jinde v EU, když už platí, tak “optimalizovaně” a mnohdy až po letech (investiční pobídky od českého státu). Až tady navíc průmysl v nejbližších letech půjde do kytek, pro což naše osvícená vláda dělá, co jen může (jedny z nejvyšších cen energií v Evropě, např.), tak nám zůstanou jen prázdné tovární haly a skladiště, statisíce metrů vybetonovaných ploch a desítky tisíc individuí, které se vesměs do svých domovských států už vrátit nikdy chtít nebudou. Pěkně děkuji, milí zahraniční investoři. Pokud se tady dál chcete chovat jako v africké kolonii, tak se klidně vraťte domů, sbohem.