Komentář: Gigafactory nebude, primátor je na koni
Plzeňský primátor Roman Zarzycký, foto: Martin Pecuch, zdroj foto: město Plzeň
Plzeňský primátor Roman Zarzycký, foto: Martin Pecuch, zdroj foto: město Plzeň

Komentář: Gigafactory nebude, primátor je na koni

2 listopadu, 2023 2 Od Pavel Žižka

Plzeňský primátor Roman Zarzycký dlouhodobě patří k největším kritikům projektu Gigafactory v Líních. Aby také ne, když jeho voliči nejsou těmi, kdo by plánům na výstavbu obří továrny na výrobu akumulátorů do elektromobilů fandil. Ostřelováním vládních plánů se navíc dobře získávaly body ve vlastní straně (ANO) i pro ni.

Nynější krach projektu Gigafactory tak Zarzyckého jednoznačně posazuje na koně. Dokládají to i úvodní slova jeho příspěvku na sociální síti Facebook, jimiž jej komentoval: “Vítězství pro Plzeň! GIGAFACTORY v Líních NEBUDE!”  Těžko říct, zda zrovna krajské město je tím hlavním vítězem budoucího nedění v deset kilometrů vzdálené obci. Určitě se ale najdou lidé, kteří byli ušetřeni mnoha vrásek na čele. Hledal bych je však spíše v Líních a v Dobřanech.

Samozřejmě muselo dojít i na konstruktivní kopnutí do vlády: “Potvrdilo se, že gigafactory bylo nad síly Fialovy vlády. Byl jsem o tom přesvědčen celý rok a i jednotlivá jednání se zástupci státu nebo automobilky napovídala, že gigafactory v Líních nikdy nevznikne. Teď to máme černé na bílém. Vláda celou dobu jen vrtěla psem. Vyjádření VW vnímám jako velmi diplomatické. Vládu zachránilo před absolutním trapasem. Pevně doufám, že celá tahle komedie je u konce, protože se jednotliví ministři opakovaně vyjádřili, že buď VW nebo nic!”

Ze zajímavých interpretací celé situace však vybočuje jedna jednoznačná pravda: “Co je ale dobrá zpráva pro Plzeň, je špatná zpráva pro Českou republiku.” Zatímco však plzeňského primátora trápí ztráta času úředníků, politiků a veřejných peněz, jádro pudla leží poněkud jinde. Česká ekonomika je bytostně závislá na produkci automobilů u nás i v Německu. Přechod na elektromobilitu se nám nemusí líbit, ale je nezpochybnitelným trendem. Pokud tento trend nezachytíme, můžeme čekat problémy nejen v Mladé Boleslavi, ale i všude tam, kde fungují další články dodavatelského řetězce. A těch máme i v našem kraji spoustu. Co by přineslo problémy do jednoho místa, mohlo být příležitostí pro celou republiku. Pokud navíc jedním z důvodů krachu jednání byla pověstná pružnost českých úřadů, je dobré zmínit, že za osmiletou éru kostnatění nese odpovědnost i hnutí pana primátora.

Faktem však je, že Líně, Dobřany a možná i Plzeň se nyní asi nemusí obávat přílivu agenturních dělníků, vyšší intenzity dopravy a dalších přidružených problémů a celý kraj rušení letecké záchranky. Zatím. Džin z láhve už vypuštěn byl…

zdroj: Roman Zarzycký má rád Plzeň – facebooková stránka