Kvíz: Víte, ze kterých zemí pocházejí známé automobilky?
Alfa Romeo 4C, zdroj foto: Pixabay
Alfa Romeo 4C, zdroj foto: Pixabay

Kvíz: Víte, ze kterých zemí pocházejí známé automobilky?

15 září, 2024 0 Od Pavel Žižka

My Češi auta milujeme. Jezdíme s nimi, potkáváme je denně na ulicích, sdružujeme se na fanklubů a na ta svá nedáme dopustit. Vždycky jsou to ta nejlepší, ať jde o Dacie nebo Mercedesy. Víme ale také to, z jakých zemí tito výrobci pocházejí? To si můžete vyzkoušet v našem kvízu.

Spojené státy americké a Evropa, především Německo, Itálie, Spojené království a Francie, jsou hlavními kolébkami automobilismu. Vlastně bychom sem mohli počítat i tuzemsko, ale o tom až později. Velké automobilky, které pocházejí z těchto států, byste určitě dokázali vyjmenovat. Ve druhé polovině minulého století se k automobilovým gigantům přidalo Japonsko a na začátku 3. tisíciletí i Korea.

A nyní? Po roce 2020 podle všeho nastal nástup Číny. I jednu čínskou a jednu britsko-čínskou značku jsme vám do kvízu dali. Zatímco na tu druhou asi přijdete, ta první pro vás možná bude novinkou. Třeba na Plzeňsku ale najdete hned dva její showroomy.

A teď už hurá do střední Evropy. Víte, který stát dnes v přepočtu na jednoho obyvatele vyrábí nejvíce aut? Pokud tipujete Česko, tak těsně vedle. Předstihují nás Slováci. Ti sice žádnou svou velkou značku nemají, ale vyrábí se tu Škody, Volkswageny, Kii, Peugeoty, Citroëny, Jaguary…

Druzí jsme v tomto žebříčku už my. Lví podíl na tom má samozřejmě mladoboleslavská Škoda, která v dobách své největší slávy chrlila na trh čtvrt druhého milionu vozů ročně a i letos bude atakovat milion. Značce s okřídleným šípem ve znaku pak sekundují i zahraniční výrobci, především Hyundai a Toyota, kteří na našem území vyrábí také.

A co další české značky? Z těch velkých přežila vlastně jen Tatra, i když s dost odlišným sortimentem, než s jakým se před druhou světovou válkou proslavila. Tím se oklikou vracíme k té evropské kolébce automobilismu. V Kopřivnici, v dnešní Tatře totiž v letech 1888 až 1889 spatřil světlo světa první automobil v českých zemích a jeden z prvních na světě. Jmenoval se NW Präsident a znalci vědí, že víc než auto připomínal kočár s motorem místo koní. Ve své době šlo o extrémně pokrokový stroj, na který dodnes můžeme být hrdí.

A u nás za Plzní? Plzeňský podnikatel Emil Škoda koupil a dal své jméno továrně, ze které se stal největší český výrobce osobních aut. V nedalekých Ejpovicích se vyráběl jeden z prvních českých sériových elektromobilů – Škoda/Tatra Beta. A ani tím nekončíme. Plzeňskou stopu najdete i v historii českého malosériového výrobce luxusních stylových retro roadsterů značky Gordon.

A současnost? Tu reprezentuje například značka MW Motors. Opět malosériový výrobce má aktuálně v nabídce dva retro modely. Oba jezdí na elektřinu. Zatímco jeden je sporťákem jako vystřiženým ze 60. let, druhý je pořádně drsným off-roadem. Pokud se ptáte, proč se s těmto výrobky nepotkáváte na silnicích častěji, odpověď je jednoduchá. Hlavním odbytištěm je Spojené království.

zdroje: