Legendě je 50 let: Škoda 130 RS – Porsche z východu, na které dodnes nedáme dopustit
Škoda 130 RS, zdroj foto: Škoda auto
Škoda 130 RS, zdroj foto: Škoda auto

Legendě je 50 let: Škoda 130 RS – Porsche z východu, na které dodnes nedáme dopustit

13 května, 2025 0 Od Pavel Žižka

Letos slaví půlstoletí legenda československého motorsportu – Škoda 130 RS. Tento vůz se narodil v době, kdy měla automobilka AZNP obrovské sportovní ambice a chabé možnosti. Do historie se zapsal vítězstvími na soutěžních tratích, do srdcí fanoušků už jen svou existencí.

Cesta k „er-esce“ vedla přes různé slepé uličky i více či méně úspěšné pokusy. V 60. a na začátku 70. let se závodilo se Škodou 110 LS nebo 120 S Rallye. Ty sice přinesly pěkné výsledky – třeba vítězství Václava Blahny na Barum rallye – ale skutečně ryzí závodní auto stále chybělo. Po experimentu s prototypy Škoda 180/200 RS přišel v říjnu 1974 zlom: schválení vývoje Škody 130 RS.

Tým vedený inženýrem Červeným stihl během necelého roku představit vůz, který byl v květnu 1975 homologován pro okruhové závody. A od té chvíle se psala historie.

Srdcem vozu byl čtyřválcový motor o objemu 1298 cm³, uložený klasicky vzadu, podélně za zadní nápravou. Výkon se postupně zvyšoval až na 140 koní a točivý moment 127 Nm umožnil sprint na stovku za 7,5 sekundy a maximální rychlost kolem 220 km/h. To jsou čísla, za která by se v 70. letech nemuselo stydět ani Porsche.

Motor měl hliníkový blok s vloženými litinovými válci, osmikanálovou hlavou, dvojicí horizontálních karburátorů Weber a později i vstřikováním Lucas. Mazání se suchou skříní, zesílená spojka a závodní převodovka – prostě výbava, která si říkala o vítězství.

Na závodní auto to samozřejmě chtělo i pořádný podvozek. Vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečná s trojúhelníkovými rameny. Tlumení zajišťovaly sportovní tlumiče Koni a brzdy byly kombinací kotoučů vepředu (Girling) a bubnů vzadu. Pneumatiky se během let měnily – z původních třináctipalcových na patnáctky od Goodyearu.

Škoda 130 RS nejen, že vypadala jen dobře, ale byla i šikovně odlehčená. Na střeše a dveřích se použil hliník, víka kufru a motoru byla z laminátu. Základ byl převzat z kupé Škoda 110 R, ale s řadou výztuh, ochranným rámem a dalšími úpravami. Výsledkem byla pohotovostní hmotnost pouhých 720 kilogramů!

Od sezóny 1976, kdy vůz prošel druhou homologací, začala opravdová jízda. Škoda 130 RS sbírala vavříny v rallye, na okruzích i v závodech do vrchu. Mezi nejslavnější vítězství patří triumf ve své třídě na Rallye Monte Carlo 1977 nebo titul v Mistrovství Evropy cestovních vozů. I proto si vysloužila přezdívku „Porsche z východu“.

V roce 1983 skončila oficiální homologace, ale aura vozu zůstává silná dodnes. Na historických závodech či veteránských srazech je Škoda 130 RS hvězdou první velikosti.

Škoda 130 RS je dnes připomínka doby, kdy i za železnou oponou tu a tam vznikala auta, která dokázala konkurovat západní technice. Dnes slaví 50 let a my musíme smeknout před všemi, kdo se na jejím vývoji a sportovních úspěších podíleli.

zdroje: Wikipedia, Škoda auto, Zpětné zrcátko

zdroje: Wikipedia, Škoda auto, Zpětné zrcátko