Marek Adler: Bez učitelů to nepůjde
Marek Adler, foto: Martina Adlerová
Marek Adler, foto: Martina Adlerová

Marek Adler: Bez učitelů to nepůjde

14 července, 2024 0 Od Pavel Žižka

Jsou tu prázdniny a školy i debaty o nich jako by utichly. Žáci mají volno, učitelé zaslouženou dovolenou a politici, kteří se školstvím zabývají, často také. Jenže jsou tu problémy, které už léta nikdo neřeší, a ty kvasí i během července a srpna. Jeden z nejdůležitějších opět nasvítil Marek Adler, ředitel základní školy Be Open a autor podcastu Mozaika vzdělávání.

„Bez učitelů to nepůjde.“ Těmito slovy uvedl svůj dlouhý příspěvek na sociální síti Facebook, v němž nastiňuje, že v našem školství nejenže chybí kvalitní učitelé, ale není zde dostatek učitelů obecně.

Konkrétně napsal Marek Adler následující:

Když vidím, kolik škol i nyní o prázdninách hledá učitele, je mi z toho smutno. Jedná se o největší problém českého školství, který Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) dlouhodobě přehlíží. Už v březnu 2017 jsem psal o tom, o jak moc velký problém se jedná. Víte, co se za těch sedm let stalo? Nic! Situace je vzhledem k demografii ještě horší.
Pojďme iniciovat výzvu směrem k MŠMT, že potřebujeme okamžitě řešit kritický nedostatek pedagogických pracovníků. Zejména pak učitelů prvního stupně a různých aprobací druhého stupně v mnoha regionech. Pokud stát nezačne situaci řešit, bude se situace dále zhoršovat. Není možné, aby MŠMT dál dělalo, že je to problém ředitelů. MŠMT zcela selhává ve své roli servisní organizace. Za sedm let mohla být situace úplně jiná a během dalších několika let zcela vyřešená.
Dík patří několika nevládním iniciativám, které jsou však kapkami v moři. České školství nespasí několik desítek nových učitelů ročně, které (s vysokými náklady Nadace České spořitelny) přivedou Učitel naživo či Začni učit!. Chybí nám několik tisíc kvalifikovaných učitelů. Příznačné je, že ani nevíme přesně kolik, protože MŠMT nepracuje s daty. Oficiálních šest tisíc chybějících je číslo zcela mimo realitu, ta je násobně horší.
Schválně si položme otázky:
Jaká je naděje, že se RVP/ŠVP stanou živými dokumenty, když v praxi s nimi bude pracovat kdokoliv, koho my ředitelé umluvíme, aby svou prostou přítomností aspoň zalepil díru?
Jak můžeme ve školách pracovat s kvalitou, když učit může kdokoliv, kdo jde zrovna kolem a ještě jsme za to rádi?
Vykašleme se na nic neřešící změny zákona o pedagogických pracovnících a požadujme reálné změny:
1. Vytvoření registru učitelů a komplexní zmapování situace. (Může pomoci například PAQ Research?)
2. Razantní navýšení finančních prostředků pro vysoké školy vzdělávající budoucí učitele.
3. Dodržení slibu 130 % průměrné mzdy pro učitele. Tady zcela selhal ministr Mikuláš Bek. Co plánuje Učitelská platforma, Asociace ředitelů základních škol, školské odbory a další organizace?
4. Sociální pedagog jako pedagogický pracovník, včetně možnosti (jako u jiných PP) snazšího doplnění kvalifikace pro výkon funkce učitele. (Téma pro Asociaci sociálních pedagogů či Asociaci pedagogických pracovníků ČR.)
5. Obnovení jednání o kompetenčním modelu učitele a kariérním řádu.
Ministerstvo i podpůrné organizace již řadu let informují, že v českém školském systému chybí zhruba 6 000 učitelů. Na druhou stranu ministerstvo školství (ústy ministra Beka) v letošním roce šlape na brzdu. V souvislosti s demografickými změnami i se změnami ve školství roste počet učitelů, což zatěžuje státní rozpočet. MŠMT tak zároveň pracuje s tezí, že je učitelů málo, i s tezí, že jich je až moc.
zdroje: Marek Adler, Začni učit!, Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy