Marek Adler, foto: Martina Adlerová
Marek Adler: Ministerstvo školství neumí plánovat
3 února, 2024Školství se zase po čase dostalo do centra dění, znovu ovšem ne v dobrém. Po rozporuplném vyznění podzimní stávky se tentokrát nepodařilo v termínu spustit systém pro podávání přihlášek na střední školy. O čem to vypovídá a jaké jsou delší souvislosti, o tom se rozepsal Marek Adler, ředitel Základní školy Be Open a autor podcastu Mozaika vzdělávání.
K problematickému spuštění systému pro podávání přihlášek na střední školy (DiPSy) se vyjádřil už snad úplně každý. Přesto… Bych byl nerad, kdyby některé související informace zapadly:
- Vytvoření systému, který umožňuje podat přihlášky elektronicky a také elektronicky vyhodnotit přejímací řízení, je krokem správným směrem. Krokem do 21. století.
- Tvrzení, že na přípravu bylo málo času, je úplný nesmysl. Že pánové Plaga, Gazdík, Balaš, Bek (i někteří jejich předchůdci) nekonali, to je důvod, proč se tvůrci systému ocitli pod tlakem.
- Výše uvedené potvrzuje, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako servisní organizace českého školství neumí plánovat, případně své plány realizovat. Potřebuje tvrdý náraz do zdi, jakým byly loňské přijímací zkoušky na střední školy, pak teprve, minutu po dvanácté, začne konat.
- Přijímací řízení na SŠ není jediným případem, v kterém MŠMT zcela zaspalo. Chybí nám několik (desítek) tisíc kvalifikovaných učitelů. A bude hůř. Všichni to vědí, ale MŠMT nekoná. A pozor, tady nepřijde náraz do zdi, tady přijde pozvolný, nenápadný úpadek.
- Kéž bychom na MŠMT měli špičkové odborníky, když už se ministři točí jako na orloji. O tom, jak moc nám práce špičkových odborníků ve státní správě chybí, jsme hovořili v Mozaice vzdělávání s Danielem Münichem (https://zaplzni.cz/daniel-munich-o-skolstvi-zijeme-v-absurdnim-svete-kdy-vsichni-jsou-chytri-ale-vlastne-nevime-nic/).
- Kéž by MŠMT a jím řízené organizace (např. Cermat, Národní pedagogický institut ČR) alespoň klíčové projekty nerealizovaly naprosto amatérským způsobem. Bez dostatečného personálního a finančního zajištění. Příkladem dalšího zcela zpackaného projektu budiž revize RVP ZV.
- Záhadou zůstává, proč vedení MŠMT šlo opakovaně hlavou proti zdi. Od začátku bylo jasné, že DiPSy i revize RVP ZV jsou obrovské projekty, přesto k nim přistoupilo naprosto lehkovážně. Přes četná varování. Revizím RVP ZV nepomohla ani tak trochu utajená výměna vedení projektu.
Prosím, neomlouvejme nyní vedení MŠMT a Cermatu. Chtějme vidět kvalitu, profesionalitu, leadership, … Protože pokud tohle neuvidíme u těch několika málo tváří v čele českého školství, jak by se tyto hodnoty mohly propsat do každé z 11 tisíc škol?
zdroj: Marek Adler – marekadler.cz
Největší chybou která se stala je to, že se zrušily školské úřady a školy přešly pod zřizovatele. Chybí také jednotné osnovy , na každé škole jsou jiné učebnice, děti v tom mají zmatek. Mladí učitelé neumí vůbec učit, zahrnují děti zbytečnostmi a podstata jim uniká. Učivo není vůbec procvičené, hrají si jen na počítačích. Dovedeme to posoudit poněvadž jsme oba s manželem učili více než 50 let. Jsme z toho zoufalí, poněvadž jak se dnes učí a jaké výsledky to přináší vidíme na vnoučatech. Největší nedostatky vidíme v JČ, chybí písemný projev žáka, učitelé by to museli opravovat, jednodušší je to přes počítač. Učivo není vubec upevněné. Značné přetěžování žáků v D,Z,Př,F….neumí vybrat důležité jádro, o které by se děti mohly opřít. Ustní zkoušení téměř vymizelo, píší se jen testy a doplňovačky. Tak bych mohla pokračovat do nekonečna, je to katastrofa, zlepšení našeho školství vidíme v nedohlednu…..