MG4 XPOWER: Pohon všech kol a 435 elektrických koní za méně než milion
6 února, 2024MG do toho šlape. Punc čínské automobilky jí i přes všechny snahy marketérů asi už nikdo neodpáře, ale ono to vlastně ani nevadí. Kdo hledá nejlepší poměr ceny a výkonu, autosalon značky s britskými kořeny prostě nemůže minout. A platí to i na poli elektromobility. Sem navíc v době, kdy se rozbíhají dotace pro podnikatele, přichází s opravdovou bombou.
Po své premiéře na festivalu rychlosti v Goodwoodu 2023 je na českém trhu také vrcholné provedení modelu MG4 Electric. Verze XPower sice na první pohled vypadá jako lehce přiostřený základní hatchback, ale při pohledu na technické údaje se leckomu začne tajit dech.
Tenhle elektromobil totiž dokáže vystřelit na 100 km/h za pouhých 3,8 s, čímž strčí do kapsy nejeden ryzí sportovní vůz. Stejně jako každá jiná verze MG4 je i provedení XPower založené na nové platformě MSP. Využívá ovšem dva elektromotory, kdy ten přední disponuje výkonem 150 kW a ten zadní nabízí maximum 170 kW. Celkový systémový výkon tak je drtivých 320 kW (435 koní) a točivý moment vrcholí hodnotou 600 Nm.
Do příchodu modelu Cyberster bude XPower historicky nejvýkonnějším modelem, jaký si kdy příznivci této značky mohli pořídit. Při jízdě mimochodem vůz používá primárně pouze zadní elektromotor. Pokud to ale okolnosti vyžadují, ten přední se připojí během 200 milisekund. To pomáhá snižovat spotřebu elektrické energie a prodloužit dojezd.
V rámci technických změn došlo u modelu MG4 XPower také k úpravě podvozku. U zadního elektromotoru se v případě značky MG vůbec poprvé objevuje elektronicky řízený diferenciál, který je součástí systému Dynamic Cornering Control System. Nově naladěné jsou také tlumiče a pružiny, posilovač řízení má ostřejší převod a tužší jsou rovněž stabilizátory. Celkově je podvozek oproti ostatním verzím tužší o 25% vpředu a o 10% vzadu. Stranou zájmu techniků nezůstaly ani brzdy. MG4 XPower má na obou nápravách ventilované disky o velikosti 345 mm. Z rychlosti 100 km/h vůz díky tomu zastaví na pouhých 33,9 m. Standardem jsou také pneumatiky Bridgestone Turanza nabízející prvotřídní trakci, ovšem bez zbytečně velkého valivého odporu.
Vzhledem k tomu, jak moc je technika modelu XPower jiná a jak je ve výsledku vůz rychlý, jsou změny vnějšího designu poměrně malé. Novinka přichází na trh s černou kontrastní střechou a standardně dodávanými osmnáctipalcovými disky. Za nimi prosvítají jasně oranžové brzdiče a karoserie může být lakována speciálním odstínem Racing Green (GREEN EDITION), který je vyhrazen pouze pro nejrychlejší „čtyřku“ v nabídce.
Interiéru dominují sportovně tvarovaná sedadla částečně čalouněná Alcantarou. Pedály jsou kovové a modré prošívání známé z běžných verzí MG4 je u varianty XPower červené. Navzdory sportovním vlastnostem ale zůstává MG4 XPower pořád praktickým a prostorným automobilem s velmi zajímavým dojezdem. Bez dobíjení zvládne necelých 400 km a díky možnosti dobíjet výkonem až 140 kW se nabije z deseti na osmdesát procent za 26 minut.
„Zelený vůz“ nazvaný GREEN EDITION je tak VIP variantou, kterou české zastoupení značky MG uvádí za exkluzivní cenu 999 900 Kč. Počet kusů je samozřejmě limitovaný auto se v ČR prodává od 5. února.
zdroj: MG Motor Czech (tisková zpráva)
Konečně zajímavé elektro (jako alternativa ke GOLFU R, který občas proháním na Křivoklátsku), otázek/problémů je “jen” pár:
1- VÁHA? (již GOLF R váži 1,5 tuny a to je příliš, kolik má toto?)
2- VÝKON? (Toto jsou špičkové výkony dosažitelné po dobu desítek sekund a navíc jen pokud je baterie nad 85%)
3- DOJEZD? (400 km je při jízdě po rovině a max 100km/h, kolik to bude při “ostrém” nasazení? jistě ne více jak 100km, spíše méně /můj známý – rally jezdec “vzal pod krkem” ve Španělsku AUDI e-tron s 650-ti PS a po 60-ti km měl baterii na 10% z 95%/ = než se toto změní, aneb než baterie udělají troj a raději 5-ti násobný skok, tak je to bohužel nepoužitelné)