Motor Toyota 1.5 Dynamic Force: Stará škola do nových časů
12 června, 2023V době všeobecné unifikace automobilového průmyslu je vždy zpestřením, když se některá z automobilek snaží dělat věci jinak. Toyota se tak stále zdráhá opustit atmosférické zážehové motory. Před dvěma lety tak uvedla na trh jednotku 1.5 Dynamic Force, která plní aktuální emisní normy a majitelům slibuje dlouhodobou spolehlivost, jak se u Toyoty sluší a patří.
Yaris i Corolla
Na přelomu jara a léta 2020 se motor 1.5 Dynamic Force začal montovat v továrně v Jelcz-Laskowicích v Polsku jako silnější benzinová jednotka pro malý Yaris. Pod ní se stále drží litr VVT-i a nejdražší jednotkou je patnáctistovka s hybridem. Schválně píšu nejdražší a ne nejsilnější. Tím je totiž právě 1.5 Dynamic Force disponující výkonem až 125 koní. Na semaforech ale budete rychlejší s hybridem. Pomoc elektromotoru je nejen při rozjezdech citelná.
Později se tento pohon objevil i u předokolek Yaris Cross a pro někoho možná překvapivě i v kompaktním sedanu Toyota Corolla. V jeho případě aktuální ceník ani jiný motor nenabízí. Do velkého auta byl mírně upraven průběh výkonu, a ten tak vrcholí o dva koně níže. V sedanu nižší střední třídy tenhle agregát nahrazuje starší 1.6 Valvematic. Ten se v nabídce držel srdnatě, ale nakonec logicky nevydržel. Oproti němu je o deci menší motor samozřejmě o něco slabší. Srovnávat lze například s litrovými tříválci, které dnes v této třídě tvoří základ nabídky u většiny automobilek. Chybí mu samozřejmě zátah turba od nízkých otáček.
Co tiká uvnitř?
Co mu naopak nechybí, to je zvuk tříválce. Ano, i 1.5 Dynamic Force je tříválec a správně se dopočítáte, že vychází z dvoulitrového čtyřválce. To mimo jiné znamená naprosto ideální objem půl litru na jeden válec. A ideální je i poměr vrtání a zdvihu válců. Díky tomu motor slušně táhne odspodu, turbo tady ale stále citelně chybí. Zpohodlnělí řidiči zvyklí zabořit plynový pedál do podlahy v tisíci otáčkách budou zklamáni. Reálně to však povede k dlouhé životnosti jednotky. A to navzdory přímému vstřikování a vysoké kompresi. Tenhle motor hlavně v Corolle řidiče nutí držet se minimálně kolem dvou tisíc otáček, což je optimální jak z hlediska spotřeby, tak z hlediska chování k motoru.
Apropó spotřeba. O té se na yarisáckých fórech napsalo mnoho. Agregát Toyota 1.5 Dynamic Force totiž dokáže pracovat v úsporném Atkinsonově cyklu a chlubí se úžasnou termodynamickou účinností až 40%. Oproti předešlé třináctistovce tak spotřeba klesla o 20%. Není problém, aby se v kombinovaném režimu pohybovala kolem 5 litrů na 100 km. V Corolle je samozřejmě vyšší, ale i nárůst o 0,5 – 1 litr znamená, že je úspornější než předchozí šestnáctistovka a dovede směle konkurovat hybridům. Jen je oproti nim staromilsky náročnější na práci se šaltpákou. Pokud vám to nevadí a nemusíte trhat asfalt, je tahle jednotka právě pro vás!