Mozaika vzdělávání: Co mají děti číst a jak se to s čtením na mobilu?
Tereza Booth a Kateřina Špronglová, foto: Marek Adler
Tereza Booth a Kateřina Špronglová, foto: Marek Adler

Mozaika vzdělávání: Co mají děti číst a jak se to s čtením na mobilu?

8 prosince, 2024 0 Od Pavel Žižka

Podcast Mozaika vzdělávání se v dílu #65 zaměřil na podporu čtenářství a na otázky spojené s tím, jak děti přivést k literatuře. Hosty Marka Adlera byly Tereza Booth, kurátorka dětské literatury, a Kateřina Špronglová, pedagožka volnočasového vzdělávání, které spolupracují na projektu Molekuly čtení.

Jak vybrat správnou knihu?

Jednou z klíčových otázek, kterou podcast rozebírá, je výběr vhodné knihy pro dítě. Každý mladý čtenář je jiný, a proto univerzální seznam knih často selhává. Tereza Booth v rozhovoru zdůrazňuje, že místo povinných titulů je efektivnější pracovat s tzv. úrovňovým čtením. Tato metoda přichází z anglosaského světa a zaměřuje se na čtenářské schopnosti jednotlivce, čímž pomáhá dětem postupovat vlastním tempem.

Knihy versus moderní technologie

Další zajímavé téma představuje vliv technologií na čtenářské návyky. Mobilní telefony, tablety a čtečky jsou dnes nedílnou součástí života dětí, a často nahrazují papírové knihy. Kateřina Špronglová vysvětluje, že cílem není technologie odsuzovat, ale spíše hledat způsoby, jak je využít k podpoře čtení. Například některé mobilní aplikace nabízejí interaktivní příběhy, které mohou být lákavým vstupem do světa literatury.

Projekt Molekuly čtení

Hlavní náplní rozhovoru je však projekt Molekuly čtení, který se zaměřuje na podporu začínajících čtenářů. Čtenářské sady, které projekt nabízí, jsou koncipovány tak, aby motivovaly děti ke čtení různorodých textů – od beletrie přes naučnou literaturu až po encyklopedie. Využití těchto sad ve školní třídě umožňuje pedagogům rozvíjet čtenářské dovednosti a zájem o literaturu hravou formou.

Povinná literatura – ano, nebo ne?

Diskuse o povinné četbě zůstává aktuální. Má vůbec smysl na ní trvat? Tereza Booth tvrdí, že namísto klasického kánonu by měly školy nabízet širší výběr knih, aby si každé dítě mohlo najít to, co ho osloví. Povinná literatura se podle ní často míjí s potřebami současných dětí a může paradoxně čtenářství brzdit.

Proč podporovat čtení?

Čtení je klíčové nejen pro rozvoj jazyka, ale i pro empatii, kreativitu a schopnost kriticky myslet. Podcast Mozaika vzdělávání přináší inspiraci pro rodiče, pedagogy i knihovníky, kteří hledají způsoby, jak dětem přiblížit svět knih. Pokud vás téma zaujalo, doporučujeme poslechnout si celý díl na oblíbené podcastové platformě.

zdroj: Marek Adler, Mozaika vzdělávání

zdroj: Marek Adler, Mozaika vzdělávání