Mozaika vzdělávání s Adélou Holasovou a Tadeášem Salabou
8 prosince, 2023Adéla Holasová a Tadeáš Salaba jsou absolventy Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze. Jejich jména jsou spojena s projekty na podporu rozvoje energetické, technologické a klimatické gramotnosti, do kterých se od roku 2014 zapojila více než tisícovka českých základních a středních škol. V tuto chvíli připravují již čtvrtý projekt, cílem pozornosti bude gramotnost stavební.
V rozhovoru jsme si jednotlivé gramotnosti podrobněji představili a zaměřili se na to, co je cílem jejich prezentování v základních a středních školách, jak žáci i učitelé přijímají přednášející z akademického prostředí, zda se daří zvýšit zájem žáků o technické vzdělávání.
V rozhovoru mimo jiné zazní:
Pro mě jako pro laika název oboru řízení energetiky, který jste na ČVUT studovali zní dost nepředstavitelně. Nevím, jestli bych si jako maturant pod ním uměl něco představit, ale vy jste to dokázali.
TS: To je právě ten důvod, proč je tam málo studentů (úsměv).
AH: Ani já si to představit neuměla. A vlastně je to ten důvod, proč jsme s našimi projekty začali: Aby se to studenti dozvěděli.
Vy se věnujete výše popsaným čtyřem gramotnostem, které přinášíte do českých škol. Jak došlo k tomu, že jste začali věnovat vzdělávání?
AH: Já osobně k tomu mám blízko. Celá moje rodina jsou učitelé a já sama jsem dva roky na základní škole učila. Práce s dětmi mě baví. Má podle mě smysl. Zrovna energetika se v posledních letech dynamicky vyvíjí a vzdělávací programy na to příliš nereagují. Proto jsme přišli my s naším projektem.
Co vás přivedlo k technologické gramotnosti?
TS: To byla souhra spousty faktorů. Jedním z nich je fakt, že bydlím s Adélou, takže i k energetické gramotnosti mám blízko (smích). V jeden okamžik jsme seděli na ČVUT a bavili jsme se o tom, co nám projekt ohledně energetické gramotnosti dává a co bere. Koukali jsme na výsledky a z nich bylo jasné, že zájem studentů o technické obory neustále padá. Důvodů je celá řada. Tak vznikl nápad využít toho, co umíme, a ukázat dětem, že i technika umí být cool a sexy…
Celý podcast najdete například na platformě Spotify, nebo si jej můžete poslechnout níže.
zdroj: Mozaika vzdělávání