Mozaika vzdělávání: S Matějem Bulantem o odborném vzdělávání a revizích RVP 2023
18 listopadu, 2023Matěj Bulant je ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v Národním pedagogickém institutu České republiky. V rozhovoru jsme se věnovali především dvěma oblastem, za které je ve své práci zodpovědný. Již delší dobu se věnuje rozvoji odborného vzdělávání, od srpna 2023 vede proces revizí rámcových vzdělávacích programů.
V podcastu zazněla celá řada pojmů, například národní soustava kvalifikací, reskilling, upskilling, kariérové poradenství, kariérové vzdělávání, další vzdělávání, klíčové kompetence, základní gramotnosti, očekávané výstupy, vzorové školní vzdělávací programy, rámce kvality či projekt IPS kurikulum. Zodpovězeny byly otázky směřující k tomu, jak vypadá aktuální harmonogram prací na rámcových vzdělávacích programech pro základní a předškolní vzdělávání, kdy podle těchto dokumentů budou vyučovat první mateřské a základní školy.
Pokud se chcete dozvědět, co je podle Matěje Bulanta gró aktuálních revizí rámcových vzdělávacích programů či zda tato revize přinese změnu českého vzdělávacího systému, pusťte se do poslechu.
V podcastu mimo jiné zazní:
Matěji, tradiční otázka na úvod: Co jste vystudoval?
Abych vysvětlil, proč toho je tolik, musím říct, odkud pocházím. Já jsem se narodil v Plané u Mariánských Lázní. To je nejzápadnější část naší republiky, u hranic. V Tachově jsem vystudoval gymnázium. Když jsem volil vysokou školu, měl jsem k tomu jako kluk z malého města velký respekt. Rozhodl jsem se pro pedagogickou fakultu v Ústí nad Labem. Obor zeměpis, dějepis. Po roce nebo dvou jsem měl pocit, že toto nemůže být ta vysoká škola, kterou jsem z Plané s respektem sledoval. Proto jsem začal paralelně studovat na filosofické fakultě v Praze na Karlově univerzitě etnologii a filosofii. Tam se ten pocit, že to je to ono, dostavil. Měli jsme úžasné přednášky z filosofie. Úplně mě to pohltilo a bylo to pro mě velmi inspirativní. Doktorské studium jsem dělal v Plzni. Pak jsem byl ještě na studijních pobytech v Anglii a v Americe. To byly velmi zajímavé zkušenosti.
Kam jste směřoval do praxe?
Po doktorátu vše směřovalo do akademické sféry. Dělal jsem terénní výzkumy, řešil jsem pocit kolektivní identity. Zajímala mě sociologická statistická data. Po nějaké době mi ale v akademické sféře chyběla akce. Nakonec jsem si řekl, že toto pro mě není to pravé. Pak jsem se rozhodl přesunout se jinam. Určitou souhrou náhod a slučování organizacích pod ministerstvem školství jsem se dostal do dnešního Národního pedagogického institutu.
Jste ředitelem odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání. Co takový člověk dělá?
Hlavně se musíte naučit název toho odboru, což není úplně jednoduché. (smích) Mým hlavním úkolem je posouvání věcí ke konkrétní vizi…
Celý podcast najdete například na platformě Spotify.
zdroj: Mozaika vzdělávání