Na Plzeňsku se staví cyklostezky ostošest
31 července, 2024V Plzni a v jejím okolí se nestaví a neopravují pouze silnice. Představitelé města i kraje myslí také na cyklisty, a tak i pro ně vznikají stále nové a nové kilometry cyklostezek.
V polovině července byl slavnostně otevřen důležitý úsek Greenway Úhlava v Plzni-Radobyčicích. Nahrazuje polní cestu k rokli, po které dosud jezdili majitelé chat na kraji svahu nad řekou. Celková délka stezky se třemi výhybnami je 850 metrů, šířka 4,5 metru, a to včetně lávky přes rokli V Lahošti, kde končí katastrální území města Plzně a začíná katastr obce Útušice. Délka nosné konstrukce lávky je 39,5 metru. Původně tato konstrukce přemosťovala komunikaci I/27 na Borských polích v Plzni. S výstavbou prodloužení tramvajové trati na Borská pole byla lávka demontována a nahrazena mostem pro tramvaje. Od té doby na své nové místo čekala u polní cesty jen kousek od dálnice D5.
„Jde o další dokončený úsek sítě plzeňských greenways, který umožní cyklistům vyhnout se silnici. Provoz na stávající komunikaci z Útušic do Radobyčic, po které vede cyklotrasa 2125 totiž zhoustnul. Cyklisté se nyní dostanou po stezce z Hradiště přes Radobyčice až na hranici katastru města. Navazující úseky budoucího pokračování greenway Úhlava jsem si včera projel na kole. Někde už stezky jsou, jinde se teprve připravují. Pro Plzeň jsou tyto cyklovýpadovky, zvlášť pokud vedou většinou po rovině, důležité. Do naší metropole totiž dojíždí autem za prací nebo do školy hodně obyvatel okolních obcí a vytvořením souvislé, pohodlné a komfortní trasy pro kola jim nabídneme alternativu. Záleží nám tedy na tom, aby brzy vznikly i další navazující úseky, které už jsou třeba v Útušicích a Štěnovicích naprojektované,“ řekl Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.
Kolem stezky bylo vysázeno na 41 listnatých stromů převážně lip a dubů ale také jabloní, švestek a třešní. Ty doplňuje 33 keřů. Jde o růže, bez, lísku a zde původní hlohy. Okolní plochy stezky byly osety bylinnou luční směsí.
Staví se ale i jinde. Zahájena byla stavba posledního úseku cyklostezky z Plzně na Chrást v tělese bývalé železnice pod Chlumem. „Předpokládáme, že 1,3 kilometru dlouhý úsek, který začínáme právě stavět, bude nejfrekventovanější, protože je k městu nejblíže. Projekt zde proto počítá s úpravami osm metrů širokého pásu tělesa bývalé železniční tratě. Stezka samotná bude mít šíři 5,5 metru, z toho 3,5 metru bude vyhrazeno pro cyklisty, další dva metry oddělené hmatným pásem pak budou pro pěší. Zbývající dva metry šíře tvoří krajnice se štěrkovým povrchem. Provoz na stezce by tak měl být při oddělení pěších a cyklistů bezpečnější,“ řekl Aleš Tolar.
Stavbu cyklostezek si pochvaluje i náměstek hejtmana Plzeňského kraje pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN). „Cyklostezky musí projít celou Plzní a rozbíhat se jako sluneční paprsky do celého kraje. Jen tak to bude pro cyklisty bezpečnější, protože nebudou muset jezdit po frekventovaných silnicích. Každoročně do výstavby cyklostezek dáváme mnoho milionů korun. Jsou to investice do pohodlí cyklistů i řidičů, i do jejich bezpečnosti“ říká Pavel Čížek.
zdroje: město Plzeň, STAN Plzeňský kraj