Ojetá Škoda Karoq: Lepší než Octavia?
Škoda Karoq, zdroj foto: Škoda auto
Škoda Karoq, zdroj foto: Škoda auto

Ojetá Škoda Karoq: Lepší než Octavia?

27 září, 2024 0 Od Pavel Žižka

Škoda Karoq je kompaktní SUV, které si od svého uvedení na trh v roce 2017 rychle získalo oblibu mezi českými i zahraničními zákazníky. Svými rozměry se řadí mezi kompaktní SUV, ale po vzoru ostatních škodovek nabízí překvapivě prostorný interiér. Po sedmi letech na trhu se Karoq stává atraktivní volbou pro ty, kteří hledají praktické ojeté auto s nižším nájezdem, které dobře poslouží v každodenním provozu.

Motorizace

Karoq je opravdu tradiční škodovkou, která sice kromě praktičnosti ničím nenadchne, ale zároveň je v dritivé většině aspektů nadprůměrným vozem. Základem úspěchu je přitom vybrat tu správnou motorizaci. V bazarech se přitom nejčastěji setkáte s následující čtveřicí:

  1. Benzínové motory:
    • 1.0 TSI (85 kW / 115 k) – Základní tříválec s překvapivě dobrou dynamikou pro městské a příměstské jízdy. Je tichý a úsporný, ale někteří řidiči mohou pocítit nedostatek výkonu při plně naloženém voze. Oproti silnějším motorům má nižší servisní náklady.
    • 1.5 TSI (110 kW / 150 k) – Tento čtyřválec je zlatou střední cestou. Nabízí dostatečný výkon pro svižné předjíždění a zároveň si udržuje rozumnou spotřebu. Díky technologii deaktivace válců dokáže šetřit palivo při nižším zatížení, což je plus zejména při jízdě mimo město.
  2. Dieselové motory:
    • 1.6 TDI (85 kW / 115 k) – Tento motor je dobrou volbou pro ty, kteří pravidelně jezdí delší trasy. Překvapuje opravdu nízkou spotřebou, ale je méně dynamický než benzínové verze. V městském provozu může trpět na zanášení filtru pevných částic (DPF).
    • 2.0 TDI (110 kW / 150 k a 140 kW / 190 k) – Výkonnější dieselové motory, které jsou vhodné i pro těžší náklady a dlouhé trasy. Nabízejí vyšší točivý moment, což ocení řidiči, kteří často jezdí po dálnici nebo v kopcovitém terénu. Spotřeba je přijatelná i při svižnější jízdě. Vznětové dvoulitry Volkswagenu prostě patří k tomu nejlepšímu, co v této třídě můžete mít.

Spotřeba

Při nákupu ojetiny vás určitě bude zajímat, za kolik že vlastně jezdí. U základního motoru 1.0 TSI se průměrná spotřeba pohybuje kolem 6–7 litrů na 100 km. Silnější 1.5 TSI bývá v běžném provozu podobně úsporná. Většina řidičů se dostává na hodnoty mezi 6–7,5 litry v závislosti na stylu jízdy a podmínkách.

U 1.6 TDI lze očekávat spotřebu mezi 5–6 litry, zatímco 2.0 TDI s výkonem 150 k bude mít spotřebu jen o málo vyšší, průměrně 5,5–6,5 litru. Verze s pohonem všech kol a automatickou převodovkou budou samozřejmě jezdit za víc.

Pohodlí a praktičnost

Škoda Karoq boduje především svým prostorným interiérem. I když se jedná o kompaktní SUV, na zadních sedadlech je dostatek místa i pro dospělé pasažéry. Kufr má objem 521 litrů, což je pro rodinné potřeby více než dostatečné. Karoq nabízí i systém variabilních zadních sedadel VarioFlex, který umožňuje upravit objem kufru až na 588 litrů nebo zcela odstranit zadní sedadla a vytvořit obrovský nákladový prostor o objemu přes 1 800 litrů.

I u starších modelů Karoqu lze nalézt bohatou výbavu. Mezi časté prvky patří dvouzónová klimatizace, tempomat, parkovací senzory, adaptivní tempomat, vyhřívaná sedadla nebo moderní infotainment systém s podporou Android Auto a Apple CarPlay.

Jízda s Karoqem je v rámci třídy velmi pohodlná, zejména díky dobře odladěnému podvozku, který tlumí většinu nerovností. Auto dobře drží na silnici, a to i při vyšších rychlostech. Verze s pohonem 4×4 jsou skvělé na zimu nebo jízdu po nezpevněných cestách. Kdo ale hledá nějaké výrazné řidičské zážitky, ten samozřejmě musí lovit v jiných vodách. SUV postavené na základech Octavie žádné sportovní náčiní není.

Časté problémy

Některé starší modely poháněné zážehovou patnáctistovkou mohou trpět „cukáním“ motoru při nízkých otáčkách, což způsobuje kolísání výkonu. Tento problém byl řešen aktualizací softwaru.

Dieselové motory vybavené filtrem pevných částic (zejména 1.6 TDI) mohou mít problémy s jeho zanášením, zejména při častých krátkých jízdách.

Problémem může být i automatická převodovka. I když jsou převodovky DSG obecně považovány za spolehlivé, občas se objevují problémy s řazením nebo vyšší opotřebení dvouspojkové převodovky při vyšším nájezdu. Doporučuje se pravidelný servis a výměna oleje. Občas se mohou vyskytnout drobné problémy s elektronikou, zejména s infotainmentem nebo parkovacími senzory. Jinak je ale Škoda Karoq považována za nadprůměrně spolehlivý vůz.

Závěr

Škoda Karoq je vynikající volbou na trhu ojetin, ať už hledáte úsporný rodinný vůz nebo praktické SUV pro delší trasy. Nabízí širokou paletu motorizací, dobrou výbavu a solidní jízdní komfort. Hlavními výhodami tohoto vozu jsou prostornost, praktičnost a přijatelná spotřeba. Přesto je dobré si při koupi ojetého Karoqu ověřit stav motoru, převodovky a pravidelnou údržbu, aby se předešlo zbytečným komplikacím.

zdroje:

  • https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Karoq
  • https://www.autorevue.cz/motor-15-tsi-problem-cukani-svolavaci-akce
  • https://www.auto.cz/test-skoda-karoq-2-0-tdi-dsg-4×4-idealni-volba-zamoznych-staromilcu-151436