Opravdu dělá koncern Volkswagen tak špatné elektromobily? Enyaq, ID i Born mají i řadu výhod
1 listopadu, 2024Ahoj všem! Automobilovými diskusními fóry v těchto dnech hýbe značka Volkswagen. Je v problémech a její zaměstnanci z ní chtějí vyždímat, co se dá. Vzhledem k tomu, že Škoda je součástí koncernu a u nás máme celou řadu subdodavatelů i dalších značek, nás problém Volkswagenu nemůže nechat chladnými. Dnes si proto posvítíme na elektromobily koncernu Volkswagen, které stojí na platformě MEB. Prý jsou špatné a jejich neúspěch stojí za hubenými výsledky celé značky.
Tato platforma má své fanoušky i kritiky, ale přesto se stala významnou součástí elektromobility. I když se o ní mluví spíše v souvislosti s problémy než s úspěchy, chceme si udělat vyvážený obrázek – projdeme si, jaké nevýhody platforma MEB má, ale hlavně si povíme o výhodách, které tato elektromobilová řada nabízí. Dopředu totiž říkám, že patřím k těm, kteří výhody této podvozkové platformy elektromobilů koncernu Volkswagen vnímají. Nakonec, sám elektrickým Volkswagenem jezdím a rozhodně jsem jeho spokojeným uživatelem. To se musí zaklepat.
Nevýhody MEB platformy:
Začněme těmi nevýhodami, které je nutné zmínit. Elektrické Volkswageny, Škodovky a Cupry je totiž mají, ne že ne. Jedním z hlavních problémů platformy MEB je její komplikovanost. Tato platforma obsahuje množství řídicích jednotek od různých dodavatelů, což může v praxi vést k neočekávaným komplikacím a problémům se softwarovým propojením. Když různé součásti a moduly pocházejí od různých firem, může být jejich vzájemná kompatibilita a stabilita náročnější na správu a údržbu, což se projevuje různými softwarovými problémy, pomalejším vývojem funkcionalit a potřebou častějších aktualizací.
Co je obchodně zřejmě ještě větší fail, to je dlouho nedodržování slibů. Vedení Volkswagenu opakovaně uvádělo termíny uvedení nových modelů, které byly často posouvány, a to mnohdy i o řadu měsíců. Spolu s tím byly elektromobily značek koncernu často uvedeny na trh s nedoladěným softwarem, což vedlo k řadě uživatelských problémů. Předpokládané ceny vozidel se navíc u některých modelů ukázaly být vyšší, než bylo původně slibováno, což způsobilo zklamání mezi potenciálními zákazníky. Uvedení podle Volkswagenu přelomového modelu ID.3 před několika roky je dokonalou ilustrací. Jinak slušné auto zabil šílený software a nepochopitelné pokusy s kvalitou materiálů na palubě – dvě věci, na které jsou kupující zkrátka citliví. Co na tom, že po faceliftu je problém zažehnán? Špatnou pověst tomuhle autu neodpářete.
Tento problém s nedodržením slibů má však hlubší dopad než jen zklamané zákazníky. Aféra dieselgate v roce 2015 zasáhla důvěru zákazníků ve značku Volkswagen, a právě důvěra je u elektromobilů a tradičních značek klíčová. Přechod ze spalovacích motorů na elektromobily představuje pro mnoho zákazníků velký krok a je k němu potřeba větší míra důvěry v nové technologie i samotné značky. Opakované problémy s plněním termínů a slibů, komplikovaný software i zpoždění v dodávkách tedy jen posilují obavy potenciálních zákazníků, kteří vnímají elektromobily s jistou dávkou opatrnosti.
A pak je tu potíž v podobě jakési zastaralosti technologií. Svět elektromobilů jde kupředu mílovými kroky a Volkswagen je jaksi nezachytává. Ve světě, kde se Renault chlubí informačně zábavním systémem od Google, Číňani baterkou o kapacitě 100 kWh a Tesla dojezdem přes 700 kilometrů, je Volkswagen prostě o krok zpět. A ten krok je pro nadšence do moderních technologií, kterými obvykle kupující elektromobilů jsou, prostě moc.
Výhody MEB platformy:
Přestože je MEB platforma v mnoha ohledech složitá, nabízí výhody, které nelze přehlédnout. První z nich je extrémně důležitá, pokud se bavíme o rodinném použití. Prostornost a praktičnost vozů na této platformě je prostě příkladná a v rámci jednotlivých tříd často nejlepší. Díky umístění baterií v podlaze má kabina větší využitelný prostor, což zajišťuje pohodlí a větší možnosti pro rodiny i jednotlivce, kteří potřebují prostor na zavazadla nebo vybavení. Tuto větu , jak vystřiženou z propagačního letáku, můžete použít u všech elektromobilů, ale Volkswagen je v tomto na špičce, i díky dedikované a dobře vymyšlené platformě. Například modely jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.4 přinášejí výrazný prostor pro cestující i zavazadla, což není u elektromobilů standardem.
Platforma MEB navíc přináší vysoký jízdní komfort. Elektromobily obecně mají díky nízkému těžišti skvělou stabilitu, což se projevuje plynulou a stabilní jízdou. Zrychlení je u elektromobilů obecně hladší než u spalovacích vozů, což znamená, že je jízda příjemná i pro méně zkušené řidiče. To vše splňují i elektromobily od Volkswagenu. Němci navíc přidávají to, v čem jsou tradičně silní. Skvělé odhlučnění interiéru je pak další výrazný plus. Automobilky koncernu Volkswagen na něm výrazně zapracovaly a většina modelů na MEB platformě nabízí velmi tichý a klidný interiér, kde nejsou slyšet typické zvuky motoru ani většina vnějších ruchů, což ocení jak řidič, tak pasažéři. V tomhle jsou vozy koncernu Volkswagen skutečně na špici.
Další výhodou je pak interiér. Ačkoli první modely, jako je Volkswagen ID.3, měly některé nedostatky ve zpracování a kvalitě použitých materiálů, další generace modelů a jejich facelifty přinesly výrazné zlepšení. Interiéry se vyznačují moderním designem, ergonomickým uspořádáním a vylepšenými materiály, které zvyšují komfort jízdy. Tento posun ukazuje snahu koncernu přizpůsobit se požadavkům trhu a nabídnout kvalitní vozy s vnitřními prostory, které odpovídají i náročnějším představám zákazníků. Na druhou stranu je třeba říct, že například Renault právě sem cílí také, a tak Volkswagen ani Škodu nejde úplně označit za lídra mezi neprémiovými značkami.
A pak je tu něco, na co se zapomíná, protože jde o argument konzervativnějších motoristům, a to je široká servisní síť. Díky ní je možné elektromobily Škoda nebo Volkswagen servisovat prakticky v každém větším městě. Volkswagen jako jeden z největších světových výrobců automobilů disponuje rozsáhlou sítí autorizovaných servisů, které jsou schopné poskytovat podporu pro elektromobily na platformě MEB takřka po celém světě. Tento benefit je zásadní zejména pro zákazníky, kteří potřebují mít k servisu snadný přístup, což může být konkurenční výhoda oproti menším značkám, které tak rozsáhlou servisní síť nemají.
Zajímavostí na MEB platformě je i její univerzálnost. Automobilky koncernu Volkswagen využívají tuto platformu jak pro cenově dostupné modely, tak i pro prémiové značky, jako je Audi, a to od kompaktních modelů po více než střední třídu. I to je důkazem toho, že platforma MEB prostě není úplně špatná.
Elektromobily postavené na platformě MEB tedy jednoznačně představují zajímavou alternativu pro ty, kdo hledají moderní a praktická elektrická vozidla s dobrým poměrem cena/výkon, prostorným interiérem a výhodami stabilní jízdní platformy. Přestože koncern Volkswagen má v oblasti elektromobility své limity, jeho elektromobily zdaleka nejsou tak špatné, jak se o nich traduje.
zdroje:
- Volkswagen
- Škoda
- Cupra
- Electro Dad
- fDrive