Plzeňská prázdninová únikovka letos startuje brzy. Velká dopravní omezení přijdou už příští víkend
Dopravní omezení, ilustrační foto, zdroj foto: Pixabay
Dopravní omezení, ilustrační foto, zdroj foto: Pixabay

Plzeňská prázdninová únikovka letos startuje brzy. Velká dopravní omezení přijdou už příští víkend

26 února, 2025 0 Od Adam Ivanovič

Plzeňská prázdninová únikovka. Takto humorně nazývají mnozí Plzeňané dopravní peklo, které se rok co rok v létě v Plzni opakuje. Je to humor hořký. Plzeň je však město hořkým věcem zaslíbené, a tak si tu letos tohoto hořkého humoru budou užívat skutečně dosyta. Už o příštím víkendu začnou omezení na největším kruháči ve městě, v Lobzích pak budou kvůli jiné stavbě auta jezdit objížďkou po cyklostezce.

Šest perných měsíců čeká řidiče v Plzni na Borských polích v okolí přetíženého kruhového objezdu u Makra. První etapa uzavírek začne už v sobotu 1. března. Až do konce srpna bude průjezd z centra Plzně Folmavskou ulicí na Domažlice, k dálnici D5 i na západní okruh komplikovaný a objížďky se budou několikrát měnit. Po celou dobu stavby bude uzavřen středový jízdní pruh a určitě se budou tvořit hodně dlouhé kolony.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), která je jedním z investorů, žádá veřejnost o shovívavost, ohleduplnost a trpělivost při průjezdu stavbou a slibuje turbo-.

“Rekonstrukce stávající okružní křižovatky spočívá v přestavbě na tzv. turbo-okružní křižovatku se dvěma až třemi pruhy na okružním pásu, kde přibývající / ubývající pruh je vázán na paprsek s největším dopravním zatížením, to znamená ulici Folmavskou, ulici Regensburskou (městský okruh) a přivaděč D5. Po celé délce je navrženo rozšíření okružního pásu přibližně o 2,5 m vně stávajícího, čímž vznikne prostor pro sjednocení šířek jízdních pruhů a možnost doplnění fyzického oddělení jízdních pruhů,” uvedl ředitel plzeňské správy ŘSD Miroslav Blabol.

Cílem stavby je především zvýšení kapacity křižovatky, úprava geometrie nároží, omezení kolizních bodů a usnadnění přecházení komunikace. Křižovatka bude doplněna světelnou signalizací, která zajistí regulaci vozidel na příjezdu do křižovatky, umožní lepší využití časové rezervy, zejména ve špičkových hodinách a zajistí bezpečnější křížení vozovky s chodci a cyklisty. Součástí stavby jsou také přeložky nebo ochrana technické infrastruktury, které jsou vyvolány navrženými stavebními úpravami komunikací.

Podle náměstka primátora města Plzně Aleše Tolara se jedná o nejdůležitější stavbu letošního roku, která má naší absolutní prioritu. “Díky trvalé spolupráci s ŘSD jsme mohli být u plánování stavby i rozfázování jednotlivých opatření tak, abychom dopravu v Plzni zatížili co nejméně. Přesto se dá očekávat, že její dopady budou významné, a i proto řidiče prosíme o trpělivost. Věřím, že úpravy okružní křižovatky proběhnou ve stanovených šesti měsících, a že výrazně zlepší dopravní situaci v tomto dnes kritickém místě,“ uvedl Aleš Tolar.

I když to tu začne být divoké už o víkendu, k největšímu dopravnímu omezení na okružní křižovatce dojde v období od června do srpna, kdy bude na okružní křižovatce zachován průjezd pouze ul. Folmavská – Regensburská a na okružní křižovatce bude zaveden obousměrný provoz. Všechny ostatní větve okružní křižovatky budou uzavřeny.

Ani řidiči a obyvatelé východní části Plzně ale nebudou z únikovky vynecháni. Výrazná dopravní omezení se od 1. března dotknou řidičů i pěších, a následně pak od 15. března cestujících MHD v okolí Rolnického náměstí v Lobzích, a to kvůli rozsáhlé rekonstrukci Rolnického náměstí v plzeňských Lobzích. Z důvodu prací v křižovatce naposledy motoristé náměstím projedou 28. února a autobusové spoje MHD 14. března.

„Hlavní objízdná trasa pro automobilovou dopravu a spoje linek MHD č. 29 a 30 povede ze Slovan Lobezskou ulicí a ulicí U Prazdroje a dále ve směru na Doubravku. Stejná objízdná trasa bude platit i pro opačný směr,“ uvedl Aleš Tolar, náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí. Zároveň dojde k prodloužení linky 38 z Doubravky do Lobez, aby bylo zajištěno dopravní propojení dotčených městských částí.

Ve snaze zmírnit dopady omezení město připravilo pro automobily i alternativní trasu, a to pro vozy do 3,5 tuny jedoucí ve směru ze Slovan na Doubravku. „Jedná se o mimořádné opatření, kdy bude povolen jednosměrný vjezd osobních automobilů na stezku pro cyklisty a pěší podél levého břehu řeky Úslavy ze Slovan směrem k Doubravce, a naopak cyklistům bude v protisměru vjezd na tuto stezku zakázán. Protože očekáváme, že po stezce bude jezdit hodně aut, apelujeme na pěší, kteří jsou zvyklí po této stezce chodit, aby využili cestu po pravém břehu řeky. Na tuto pravou stranu řeky budou zároveň ve směru z Doubravky na Slovany navedeni i cyklisté. Víme, že to řešení není příjemné, ale je zcela mimořádné, dočasné, a snažíme se jím celkově ulehčit situaci řidičům, a i pro cyklisty a pěší zajistit bezpečnou variantu,“ dodal Aleš Tolar. Ten navíc na sociálních sítích přidal i další komentář: „Nejsem z toho nadšený a dlouho se o tom nechával přesvědčovat, a nakonec jsem se pod tohle mimořádné opatření podepsal. Nejde o žádné programové vítězství autařů nad zájmy cyklistů a pěších. V danou chvíli jde o zcela mimořádné opatření, jak snížit dopady mimořádné uzavírky. Ta je nutná, protože lidé v oblasti Rolnického náměstí si zaslouží základní infrastrukturu jako je vodovod a kanalizace a bez uzavírky komunikace se dlouhá léta odkládaná a nyní konečně realizovaná stavba neobejde. Na objízdné trase se budou téměř jistě tvořit zácpy, ale když část osobních aut bude moci v jednom směru využít i mimořádnou trasu po cyklostezce, dopady pro celou širokou oblast to částečně zmírní. To je ten hlavní důvod, proč jsem za město Plzeň vydal s danou objíždkou souhlas. Prosím, mějte se v místě všichni na pozoru a respektujte veškeré dopravní značení.“

Omezení by měla skončit v listopadu:

zdroje: město Plzeň, Aleš Tolar, Ředitelství silnic a dálnic