Plzeňské hlavní nádraží se otevírá cestujícím. Hotové ale není
Rekonstruovaná budova plzeňského hlavního nádraží, foto: Tatra623, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=142150841
Rekonstruovaná budova plzeňského hlavního nádraží, foto: Tatra623, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=142150841

Plzeňské hlavní nádraží se otevírá cestujícím. Hotové ale není

4 ledna, 2024 0 Od Pavel Žižka

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevírá pro veřejnost. Rekonstrukce zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. To vše zatím stálo asi miliardu korun. Hotovo ale stále není.

Až do konce ledna budou probíhat dokončovací práce ve veřejných prostorách, celá stavba pak skončí v závěru března. V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy.

Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole nyní díky Správě železnic získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané právem hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i dopravní zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. Pro cestující se už otevřela provozovna KFC, vůbec první na českých nádražích. K dispozici jsou také moderní veřejné toalety. K překonání poměrně velkého výškového rozdílu mezi vstupní a horní halou slouží nově eskalátory, které doplnily výtahy.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu­chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

Rekonstrukce památkově chráněné budovy probíhá úspěšně díky výborné spolupráci všech účastníků stavby. Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. V rámci projektu jsme rovněž zajistili provizorní zázemí pro zhruba 200 provozních zaměstnanců Správy železnic a jejich postupné stěhování do nově dokončených prostor. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ. Dalšími zhotoviteli stavby byly firmy OHLA ŽS a AVERS.

zdroj: Správa železnic (tisková zpráva)