Po zimě si auto zaslouží péči. Nedejte zbytkům soli šanci
27 března, 2024Že zima skončila a s ní i nutnost starat se o auto? Tak to chyba lávky! Nástup jara je obdobím, kdy si auto zaslouží komplexní péči.
Po zimě zůstaly v záhybech karoserie i v podbězích zbytky posypové soli a interiér poznamenaly stopy bláta, sněhu a vody. Aby auto sloužilo dlouho dál, je čas ho pečlivě umýt, vyčistit, vyvětrat i provonět. Patříte mezi ty řidiče, kteří se o svůj automobil chtějí postarat sami? OMV přináší několik tipů.
Nejdřív umyjte od soli podvozek
Dlouhodobé působení posypové soli nesvědčí podvozku ani většině dalších dílů karoserie. Nejjednodušším způsobem, jak ji můžete po zimě odstranit, je zajet do kvalitní myčky a vybrat program zahrnující čištění podvozku. Pokud se z přesvědčení se svým čtyřkolovým miláčkem myčkám vyhýbáte, použijte tlakovou vodu a buďte důslední. „Mytí podvozku tlakovou vodou je v zimním a jarním období základním preventivním opatřením pro zachování dlouhé životnosti všech částí karoserie a podvozkových dílů. Věnovat autu jednou za čas důkladnou péči se jednoznačně vyplatí,“ zdůrazňuje Ondřej Demel, ředitel provozu čerpacích stanic OMV Česká republika.
„Některé zaschlé nečistoty mohou být velmi odolné a aby si s nimi myčka dobře poradila, doporučuji několik minut před vjezdem zkontrolovat karoserii a skvrny alespoň namočit, nebo lépe očistit pomocí přípravku na karoserii a jemné utěrky z mikrovlákna určené na exteriér. To samozřejmě platí i v letním období například u zaschlých skvrn od ptačího trusu či hmyzu. Okna je v takových případech vhodné před mytím ošetřit pomocí speciálního přípravku typu OMV TopWash Insect remover. Oblíbeným jarním doplňkem je také doplnění mycího programu o volitelnou vrstvu AquaStop, která vytvoří na povrchu karoserie antistatický ochranný film s vysokým leskem odpuzující dlouhodobě vodu a nečistoty,“ zdůrazňuje Demel.
Jak na zapečený karbon a špínu na discích kol
Disky jsou jedním z nejvýraznějších designových prvků aut, ale z pohledu údržby auta představují oříšek. To proto, že jsou především při brždění zahřívány na vysokou teplotu a karbonový prach uvolňující se z brzdových destiček i další nečistoty se do nich velmi snadno zapečou tak, že běžný auto šampon nestačí. „S vhodným pomocníkem je čištění disků snadné. Pokud ho chvíli před mytím na disky nastříkáte a případně rozetřete do všech záhybů, zapečené nečistoty se rozpustí a v myčce následně snadno omyjí,“ dodává Demel.
Sůl může být i tam, kam se myčka nedostane
Špína i zbytky soli se po zimě skrývají i záhybech mezi dveřmi, kam se kartáče myčky nedostanou, tady bude třeba přiložit ruce k dílu. Nejlépe pomůže suchá nebo vlhká (podle druhu nečistot) exteriérová utěrka z mikrovlákna, kterou je poté možné jednoduše vyprat v pračce (bez aviváže a bělících prostředků).
Nejkomplikovanější částí automobilu se spalovacím pohonným ústrojím je motor, protože je plný kabelů a elektrických kontaktů. „Čištění motoru vyžaduje speciální péči a jeho mytí tlakovou vodou z důvodu nebezpečí poškození důrazně nedoporučujeme. Na dostupné části je možné použít vlhký hadřík nebo štěteček. Pokud chcete mít motor nablýskaný, doporučujeme svěřit jeho vyčištění profesionálnímu servisu,“ zdůrazňuje Demel.
Při čištění interiéru se vyhněte jedné věci
Pokud nepoužíváte v zimním období gumové koberečky, zanechala zima významné následky i na podlaze vozu. Koberce i čalounění, včetně sedadel, si právě teď zaslouží důkladnější péči než v jiném období roku. Odborníci však doporučují víc než pečlivé vysátí interiéru. „Jaro je ideálním obdobím pro hloubkové vyčištění interiéru. Díky účinným prostředkům to zvládne i v „domácích“ podmínkách každý. Nejlepších výsledků při čištění koberců docílíte aplikováním přípravku s obsahem aniontové aktivní látky. Naneste ho, nechte zaschnout a poté vysajte nebo vyklepejte,“ doplňuje Demel z OMV.
Na řadě je přístrojová deska. I tady se vypletí drobná investice do specializovaného přípravku, který vytvoří na povrchu antistatickou vrstvu. Na rozdíl od prostého otření hadříkem zabrání tento postup ulpívání prachu až na dobu několika týdnů. „Prostým otřením hadříkem setřete sice prach, ale ten začne na stejné místo okamžitě dosedat znovu. Láhev dobře protřepejte, naneste trochu na suchou utěrku z mikrovlákna a palubní desku a kokpit vyčistěte. Ale pozor, uvedené přípravky nedoporučujeme používat na vyhřívané povrchy, kůži, volant, pedály ani displeje, protože hrozí zanechání stop a rychlejší opotřebení uvedených částí,“ připomíná Demel. Displeje a vyhřívané povrchy je proto lepší ošetřit jen interiérovou utěrkou z mikrovlákna a na kožené sedačky a čalounění použít speciální vlhčené utěrky nebo přípravky, které zajistí výživu kůže a prodlouží její životnost.
Jsme skoro u konce, zbyla jen okna
Kdo by chtěl na lesknoucím se autě zapatlaná okna, zrcátka a světlomety. „Spreje ani ubrousky určené na plasty na sklo nepoužívejte. Abyste předešli rozčilování při tvoření šmouh, vezměte si na pomoc čisticí prostředek na okna, práce s ním je velmi rychlá a efektivní. Nastříkejte ho přímo na skla, rozetřete měkkým hadříkem nepouštějícím vlákna, nechte působit a otřete jemným hadříkem nebo suchou částí mikrovláknové utěrky,“ radí Demel.
A nakonec ještě navonět. Pokud jste byli důslední, přípravek určený pro čištění kokpitu zanechal v interiéru příjemnou vůni. Pro dlouhodobý efekt je vhodné doplnit ještě kartónový osvěžovač vzduchu. Zavěste ho tak, aby nepřišel do kontaktu s plasty, polstrovanými povrchy nebo textiliemi. Aby se vůně netříštily, nejlepším řešením je použití stejné vůně, jakou jste čistili kokpit. Jste-li velkými detailisty, použijte osvěžovač stejného výrobce, bude vonět totožně.
zdroj: Filip Vítek, FYI, tisková zpráva