Podzim – období smutných elektromobilistů?
11 října, 2024Přivála vás k tomuto článku vůně “hejtu”? Tak to spokojeni nebudete. Autor těchto řádků totiž i po skoro 50 000 kilometrů za volantem elektromobilu zůstává jejich (opatrným) fanouškem. Na druhou stranu je ale pravda, že příchod chladných rán a podzimu vůbec mi jako elektromobilistovi radost neudělal.
Podzimní sezóna je sice krásná svými barevnými scenériemi, ale pro elektromobilisty přináší určité výzvy, které nejsou vždy příjemné. Klesající teploty, kratší dny a omezené množství slunečního svitu ovlivňují každodenní zkušenosti s provozem elektromobilů. Co přesně přináší podzim za komplikace?
1. Vyšší spotřeba v chladném počasí
Jasně, tohle dojde každému, kdo někdy o elektromobilech slyšel. Jedním z nejvýznamnějších důvodů, proč elektromobilisté na podzim ztrácejí úsměv z tváře, je nárůst spotřeby elektrické energie. Ideální teploty mezi 15 a 25 °C jsou prostě pryč, a elektroauta začínají “žrát”. Elektromobily jsou v chladném počasí mnohem náročnější na energii, a to hned z několika důvodů. Zaprvé, vytápění kabiny odebírá velké množství energie z baterie, což snižuje dojezd. Elektromobily, na rozdíl od vozů se spalovacím motorem, neprodukují téměř žádné odpadní teplo, které by mohly využít k vytápění, a tak jejich vytápění prostě zvyšuje spotřebu.
Některé elektromobily to mají zvládnuté dobře, a dokud nemrzne, jejich spotřeba roste jen trochu. Výrazně k tomu pomáhá tepelné čerpadlo. Pak je tu ale třeba můj Volkswagen ID.3, který ani po faceliftu v této disciplíně zrovna nezáří, i když tepelným čerpadlem vybavený je. Kratší trasy, které ve dvaceti stupních jezdí za 13 kWh na 100 km, mohou ještě na podzim znamenat odběr klidně o 30 % vyšší. Už teď jsem zvědavý na leden.
2. Nižší přebytky z fotovoltaických elektráren
Mnoho majitelů elektromobilů má na střechách svých domů fotovoltaické elektrárny. Je to dáno prostě tím, že kombinace fotovoltaiky a elektroauta dává ekologický i ekonomický smysl. Alespoň tedy po část roku, kdy je slunečního záření dost a člověk s běžnou fotovoltaikou a s běžným nájezdem jezdí jen na elektřinu, kterou mu vyrobilo sluníčko. Ekologické a zadarmo. Tím rovnou zdravím hatery, kteří budou psát komentáře o tom, jak to zadarmo nebylo, protože fotovoltaika je drahá na pořízení. Jasně, máte pravdu, je to strašně drahá věc. Dejte dislike a nashledanou.
A teď zpět do reality: S příchodem podzimu slunce rychle ztrácí sílu. Dny jsou kratší, slunečního svitu je méně, a solární panely tak produkují podstatně méně elektřiny. Doba, kdy jsem jezdil výhradně na slunce je pryč a přijde zase až někdy v průběhu března. Do té doby mě čeká běžný energetický mix a měsíční platby za elektřinu. No prostě hrůza, že?
A dál? Dál vlastně nic. Žádná další jobovka se nekoná. Smutek z dočasného konce fotovoltaického večírku hravě rozptýlí jízda v absolutním tichu a starost o spotřebu vyváží možnost vytopit si auto přes aplikaci, abych i ráno sedal do vyhřátého interiéru. Elektromobil je hlavně o pohodě a komfortu a na tom se nic nemění ani na podzim.
Podzim je samozřejmě nejen pro majitele elektromobilů předzvěstí zimy a v té se některé slabší stránky elektromobilů prostě jednoznačně ukážou. Každá mince má dvě strany a elektromobilita v tomto ohledu není výjimkou. Jaro a léto jsou prostě bez debat více EV-friendly roční doby. Když si ale přečtu kdovíjak vzniklou statistiku o tom, kolik % majitelů elektromobilů chce konvertovat zpět ke spalovákům, musím se usmívat. Abych odpověděl na otázku v titulku: Ani podzim rozhodně není obdobím smutných elektromobilistů, i když spousta lidí je o tom přesvědčená.
Moderní elektromobil poslouží člověku, který ročně nenajezdí extrémní počty kilometrů a který má kde nabíjet, i v zimě minimálně stejně dobře jako auto se spalovacím motorem. Podzim a zima odhalí některé limity, ale minimálně v mých očích je jednoznačně převáží pozitiva. Prostě podle mě platí, že dnešní elektromobily sice nejsou pro každého, ale skvěle poslouží mnohem širšímu spektru lidí, než si myslíme.
zdroje:
- https://www.novinky.cz/clanek/auto-jak-moc-klesa-v-zime-elektromobilum-dojezd-studie-ukazuje-tvrda-data-40417531
- https://www.youtube.com/watch?v=FprN45dOfuM
- https://www.youtube.com/watch?v=xoWV97OrsCY
Pěkně napsáno, je to tak. Ale ani kvůli podzimu a zimě už bych zpátky spalovací motor nechtěl. Prostě si zvyknete na pohodu elektro auta. Dojiždim každý den do práce. Ročně cca 14000 km. Zkušenost si každý musí udělat sám 😉😉
Souhlasím s autorem. Naše zkušenosti se zimním provozem jsou hodně podobné. BEV je naše primární rodinné auto, roční nájezd cca 25k km. Rozdíl v dojezdu zima/léto je u nás cca 25%. Máme Enyaq 85x s tep. čerpadlem. V letních měsících průměrná spotřeba cca 19KW/100km, v zimě cca 22,5KW/100km. Na střeše 9KW/p FVE. Rozhodně neplánujeme odchod od elektromobilu, naopak pravděpodobně i druhé, příměstské auto vyměníme za BEV.