Přes Berounku povede nejdelší provizorní most u nás. Ten původní čeká demolice
Nejdelší provizorní most v Česku, zdroj foto: Plzeňský kraj
Nejdelší provizorní most v Česku, zdroj foto: Plzeňský kraj

Přes Berounku povede nejdelší provizorní most u nás. Ten původní čeká demolice

11 února, 2025 0 Od Pavel Žižka

Údolí Berounky je fascinujícím zákoutím naší země, a to nejen díky románům Oty Pavla. Z lesů vystupují zbytky kdysi majestátních hradů, přes tok Berounky vás leckde převeze romantický přívoz. A ty mosty! Například ten v Liblíně je technickou památkou, která však v nejbližších týdnech půjde k zemi. Tedy spíš k hladině.

Městys Liblín proslavil jednak nedaleký hrad Libštejn a jednak právě most na hlavním tahu z Rokycan na sever. Ten je už řadu let ve velmi špatném technickém stavu. Řidiči si všimnou zejména zúžení vozovky a snížené rychlosti. Kdyby věděli, jak to vypadá pod vozovkou, jeli by ještě pomaleji.

Lépe je ale použít minulý čas. Rekonstrukce mostu je totiž tady. Spíše tedy výstavba jeho repliky. Stávající most totiž čeká demolice a na místě vyroste most jiný, na pohled však úplně stejný. To aby technická památka nezmizela zcela.

Stávající obloukový železobetonový most přes Berounku byl postaven v letech 1927 -1929. Mostní konstrukce mostu je technickou památkou, proto je navržena jako replika současného mostu na stávající spodní stavbě. „V rámci rekonstrukce mostu budou vyměněny všechny degradované části, které již není možné opravit. Na ponechaných základech pilířů a obloucích budou vybudovány nové pilíře a stojky, na kterých bude provedena nová nosná konstrukce. Současně bude upraveno silniční řešení tak, aby odpovídalo aktuálně platným předpisům a potřebám provozu,“ vysvětluje náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek. Komunikace bude mít šířku mezi obrubami na mostě 6,5 m. Na předmostích je navrženo rozšíření v obloucích. Hotovo má být letos v listopadu.

Jeden unikát se opravuje, druhý vyrostl o 200 metrů dál a bude sloužit právě místo stávajícího mostu. „V průběhu prosince a ledna byla provedena montáž ocelové konstrukce provizorního mostu o délce téměř 115 metrů. Komunikace je v místě mostu jednosměrná se střídavým kyvadlovým provozem, šířka komunikace pak mezi zvýšenými obrubami je 4 m,“ popisuje provizorium Pavel Čížek s tím, že součástí mostu je chodník se zábradlím pro pěší a most umožní přejezd vozidel do 5 tun. Jeho jedinečnost spočívá v tom, že je v  současné době nejdelším provizorním mostem v celé ČR. Mimochodem jeho cena činí 11,8 milionu korun.

zdroj: Plzeňský kraj