Rekonstruovaná trať a nová vlaková zastávka v Plzni – účet za dvě miliardy
18 října, 2023Dobrá zpráva pro všechny obyvatele plzeňských Slovan i ty, kdo z krajského města jezdí vlakem směrem na Nepomuk a České Budějovice. Skončila další etapa modernizace plzeňského železničního uzlu která se jich bezprostředně týká.
Hotový je téměř čtyřkilometrový dvoukolejný úsek, který protíná městskou část Slovany. Jeho obnovu zahájila Správa železnic v závěru roku 2020. Největším přínosem pro cestující je vybudování nové zastávky Plzeň-Slovany, kterou obsluhují osobní vlaky namísto hůře dostupné stanice v Koterově.
Celkovou rekonstrukcí prošel traťový úsek o délce 3,85 kilometru. Na svém severním konci stavba navazovala na už dokončenou modernizaci plzeňského hlavního nádraží. Kromě dvoukolejného mezistaničního úseku se přestavěla také stanice Plzeň-Koterov, v níž byla mimo jiné odstraněna stávající nástupiště.
Jako náhrada se vybudovala zcela nová zastávka na Slovanech, která zlepšila obslužnost okolního území a současně nabídla pohodlnější přestup na MHD. Přístup k vlakům je po nové lávce, bezbariérovost zajišťují výtahy na nástupiště.
K investici Správy železnic se připojilo také Ředitelství silnic a dálnic. Díky tomu se mohl v předstihu vybudovat zárodek tunelu pod tratí pro budoucí silnici I/20, aby se při její stavbě nemusel znovu omezovat provoz vlaků. Město Plzeň pak financovalo výstavbu lávky pro pěší a cyklisty přes kolejiště v Koterově.
Zhotoviteli stavby byly společnosti Metrostav a Chládek & Tintěra. Celková hodnota prací dosáhla 2,2 miliardy korun, z toho Ředitelství silnic a dálnic vynaložilo 869 milionů a statutární město Plzeň 50,6 milionu.
Realizace projektu Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov byla spolufinancována Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
zdroj: Ministerstvo dopravy ČR (tisková zpráva)