Škoda Elroq: Nejrozumnější elektromobil současnosti?
Škoda Elroq, zdroj foto: Škoda Auto
Škoda Elroq, zdroj foto: Škoda Auto

Škoda Elroq: Nejrozumnější elektromobil současnosti?

6 května, 2025 0 Od Pavel Žižka

Když se řekne slovo elektromobil, každému se hned vybaví Tesla. Jenže tahle americká automobilka začíná na řadě trhů klopýtat a třeba v Evropě otěže přebírá koncern Volkswagen. Vzhledem k tomu, jak moc je s ním provázáno i české hospodářství, bychom se měli radovat. Radovat se ale můžeme i proto, že škodovka, která do koncernu patří, od letoška nabízí skutečně skvělý elektromobil pro masy, který třeba Tesle Modelu Y může směle konkurovat.

Jasně, jasně, už čtu ty hejty a vidím naskakovat dislajky. Prohlásit, že něco tak pokrokového jako Tesla je srovnatelné se zkostnatělou škodovkou, to je prostě svatokrádež. Já se jí při vší úctě k výrobkům z Kalifornie a s trochou patriotismu dopustím. Škoda Elroq je totiž vážně skvělý elektromobil a navíc za skvělou cenu.

On ani špatným elektromobilem být vlastně nemůže. Říkejte si, co chcete, ale platforma MEB patří k tomu nejlepšímu, co evropské automobilky pro svět elektromobilů zatím ukázaly. Pověst má mnohem horší, než jakou doopravdy je. Volkswagen si za to ale může sám. Jako první ji osadil do hatchbacku ID.3, který planě uváděl s velkou slávou jako vstup do nové éry. Stranou nechme fakt, že Němci hodlali v době populárních SUV a crossoverů novou éru budovat hatchbackem lehce říznutým dávno překonanými MPV. Už tady měl plán udělat z ID.3 Volkswagen Brouk pro novou dobu spoustu trhlin. Jenže ono i tohle auto mělo v době uvedení na trh spoustu nedostatků. Když na trh pošlete auto za milion, nemůže mít z materiálů na palubě posádka pocit, že si sedla do Trabantu. Když pak auto řidič zapne a software se seká, zamrzá a navíc působí jako z minulého století, rozhodně to nevypadá, že víte, co děláte.

Možná se vám to nebued zdát, ale ID.3 jinak skutečně dobré auto je. Po faceliftu nepůsobí interiér lacině, software sice nedosahuje kvalit toho od Google, ale běží plynule a auto stále skvěle jezdí, nabízí na svou třídu výbornou prostornost a úroveň pohodlí. Zkrátka těží z výhod dedikované platformy. MEB tak vlastně z negativ zůstala jen opravdu velká složitost, která možná jednou potrápí majitele ojetin. Zatím ale žádnou přehnanou poruchovost nevykazuje.

Proč jsem se v souvislosti s Elroqem tak rozpovídal o ID.3? Protože má s tímhle autem hodně společného. Skoro by se chtělo říct, že když zkřížíte Enyaq a ID.3, vyjde vám Elroq. A to je dobře. Škoda Elroq je o třídu menší než Enyaq. Oproti ID.3 je zase o něco větší. Oba modely bojují v nižší střední třídě, ale Elroq je crossover, což ho mimochodem v dnešní době předurčuje k mnohem vyšším prodejním číslům.

A rozhodně nejen to. Elroq si drží všechny silné stránky Volkswagenů postavených na platformě MEB. Už o nich byla řeč – skvělé jízdní vlastnosti, primárně pohon zadní nápravy, který já osobně považuji u elektromobilů za mnohem lepší variantu, dlouhý rozvor a s ním související velký prostor pro posádku a navíc dnes už vychytané prvotní bolístky.

Elroq k tomu všemu přidává i něco navíc. Oproti ID.3 je to mnohem větší praktičnost – kufr má dostatečných 470 litrů, takže běžné české rodině musí stačit. Kdyby nestačil, může tahat přívěs i vozit rakev na střeše. To ID.3 neumí. Oproti Enyaqu má Elroq přece jen ve městě přijatelnější rozměry a hlavně nižší cenu. Oslovit tak může mnohem širší spektrum zákazníků. A informace z autosalonů říkají, že skutečně oslovuje.

A ne, nemyslím tu slavnou cenu od 799 tisíc korun. Ta je samozřejmě ve světě elektromobilů velmi zajímavá. Ukažte mi jiný model postavený na čistě elektrické platformě, který je takto praktický a zároveň za tuto cenu. Škoda samozřejmě nenašla žádný svatý grál levné elektromobility, ale vsadila na menší akumulátor a kratší seznam výbavy. Nejlevnější Elroq má pod podlahou „jen“ 55 kWh. To v pohodě stačí na dojezd kolem 300 kilometrů v kombinovaném provozu. V zimě a na dálnicích méně, v létě a mimo dálnice zase naopak skoro 400 kilometrů. Drtivé většině rodin to vyjma cesty do Chorvatska jednou za rok, kterou samozřejmě všichni jezdí na jeden zátah a bez zastávky na močení, musí stačit, ale znáte to. Sice si myslíme, jak racionální tvorové nejsme, ale ve skutečnosti nás pohání emoce. A emoce říkají, že nechceme každé dvě až tři hodiny na dálnici čekat půl hodinky u kávy, než se auto nabije. Alespoň někomu to tedy emoce říkají.

V tom případě je důležitá informace, že za osm kilowatthodin v podobě většího akumulátoru se připlácí 83 tisíc korun. A to je skoro hodně, byť chápu každého, kdo tento příplatek zvolí. Tato cenová politika je pak o to zvláštnější, že za dalších 84 tisíc už můžete mít 82 kWh v baterii, takže za stejné peníze více než dvakrát tolik muziky navíc.

Ještě jeden příplatek vám doporučím. Ani základní výbava Essence není žádné holátko a v zásadě obsahuje všechno, co bych třeba já od moderního auta požadoval. Automatická klimatizace, LED světla, parkovací kamera… Jen jedna věc mi tady chybí. Tedy vlastně dvě – vyhřívaný volant a vyhřívaná sedadla. Ta najdete v paketu Smart za 37 800,- Kč nebo spolu s dalšími položkami ve vyšší výbavě Selection. Za tu se oproti Essence připlácí 66 tisíc a její součástí je třeba i hodnotnější interiér nebo navigace. Ještě vyšší výbava Sportline je pak spíše o stylu.

Co bych volil já? Výbavu Selection a váhal bych mezi 63 kWh (která by mi určitě stačila, jako mi stačí 59 kWh v mém současném autě) a 82 kWh, za kterou se nepřiplácí tolik, aby to nedávalo smysl. V každém případě dostanu auto za asi milion, které by mi naprosto plně vyhovovalo ve všech směrech. A to je asi stejné jako ta zmiňovaná Tesla Model Y, která je určitě o něco větší, možná pokrokovější, možná více statusová a určitě dynamičtější, ale taky minimálně o 100 tisíc dražší a v každé z uvedených disciplín dalece za tím, co bych já osobně reálně využil. Já bych tedy sáhl po Škodě. A jak byste volili vy? Škoda nebo Tesla? Nebo máte jiného favorita mezi elektromobily za milion? Napište mi do komentářů.

zdroje: Tesla, Škoda auto