Škoda Favorit jako rallyeová bestie? Od čtvrtého vítězství na Monte Carlo uplynulo 30 let
26 ledna, 2024Škodu Favorit dnes pokládáme za obyčejné auto, možná už youngtimer. Hodně už se zapomnělo na úspěchy, které tento hatchback sbíral na závodních kolbištích. Od jednoho z nejvýraznějších právě uplynulo 30 let.
Značka Škoda má k motorsportu blízko již od svých počátků a její historie je lemována výraznými úspěchy a heroickými výkony. Doslova zlatým písmem psaly svou část posádky vozů Škoda Favorit. Postupná technická evoluce tohoto vozu v kombinaci s nadšením a mistrovskými výkony řidičů i navigátorů přinesly v roce 1994 týmu Škoda Motorsport historicky druhou trofej v šampionátu FIA. Úspěšné tažení odstartovala v lednu 1994 posádka Sibera/Gross, když počtvrté v řadě zvítězila na tradiční úvodní soutěži Rallye Monte Carlo. Za připomenutí však stojí výsledky z průběhu
celé této výjimečné sezony, která byla pro tým Škoda Motorsport korunována senzačním titulem.
Úspěch jménem Favorit
Koncem osmdesátých let 20. století došlo ve výrobním programu mladoboleslavské automobilky k zásadní změně. Nesla jméno Škoda Favorit a po dlouhé éře modelů s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou se jednalo o revoluční vůz s moderní prostornou karoserií, motorem vpředu a pohonem předních kol. Současně se sériovou verzí bylo od roku 1988 vyvíjeno i její závodní provedení, které získalo k 1. lednu 1989 homologaci. Svou oficiální soutěžní premiéru si Škoda Favorit 136 L odbyla v lednu 1989 na rally Valašská zima, a to s posádkami Ladislav Křeček/Bořivoj Motl a Pavel Sibera/Petr Gross.
Na mezinárodní scénu pak Škoda Favorit vstoupila na finské Hankiralli. O tom, že má novinka na to hrát první „soutěžáckou“ ligu, hned ve Finsku všechny přesvědčila domácí posádka Kalevi Aho/Timo Hakala, která s Favoritem vyhrála svou třídu. Jen málokdo však asi tehdy tušil, jak výraznou stopu nakonec Škoda Favorit zanechá nejen v mladoboleslavském motorsportu, ale i na světových rallyových kolbištích.
Rallye Monte Carlo 1994: čtvrté vítězství v řadě
Technické inovace v kombinaci se zkušenými a motivovanými posádkami vedly v sezoně 1994 k mimořádným výsledkům. Předzvěstí úspěšného tažení bylo vítězství na úvodní lednové 62. Rallye Monte Carlo, kde posádka Sibera/Gross navázala ve své třídě vozů do 1300 cm3 na vítězství v předchozích třech ročnících a v roce 1994 zvítězila v této náročné soutěži počtvrté v řadě. Nadvládu Škody Favorit stvrdil druhým místem ve třídě Vladimír Berger s Pavlem Štancem, přičemž v pořadí třetí konkurent ztratil na českého vítěze více než půl hodiny. Pavel Sibera se svým výkonem dostal na 20. příčku v celkovém pořadí, a to navzdory tomu, že mladoboleslavský Favorit měl v porovnání se světovou konkurencí spíše skromný výkon.
Jízdní vlastnosti soutěžního Favoritu si jezdci pochvalovali –tvrdili, že auto sedí jako motokára, což dokládali i tím, že při skutečně rychlých průjezdech zatáčkou měl vůz tendenci se stavět spíše na dvě kola než přejít do smyku.
Skvělá sezona 1994 a triumf ve Světovém poháru FIA
Tým Škoda Motorsport stavěl na úvodním úspěchu na náročné Portugalské rally. I zde ukázaly české posádky s vozy Škoda Favorit svou dominanci ve třídě, když se z vítězství radoval tým Sibera/Gross následovaný posádkou Triner/Klíma. Kromě toho se Pavel Sibera probojoval i na 10. místo celkově, což znamenalo pro mladoboleslavskou značku i zisk bodů v mistrovství světa výrobců.
Na květnové Acropolis Rally se oba vozy dostaly až do Top 10 v celkovém pořadí, což byl historický úspěch značky Škoda ve světovém šampionátu. Je na místě připomenout, že vozy na prvních osmi místech byly tovární závodní speciály s mnohem výkonnějšími přeplňovanými motory.
Vozy Škoda Favorit potvrdily své výkony i na finské rally a dokonce i v Austrálii, kam se tým Škoda Motorsport díky šanci na zisk titulu ve Světovém poháru FIA vypravil poprvé. Další cenné body pak české posádky připsaly na Rallye San Remo a na španělské rally. Cíl na slavné britské RAC Rally, která v roce 1994 slavila svůj 50. ročník, byl jasný – uhájit vedoucí pozici ve Světovém poháru ve třídě do dvou litrů. Vítězstvím ve své třídě A5 a 6. a 7. místem ve třídě dvoulitrů bylo dílo završeno. Škoda podruhé ve své historii ovládla oficiální šampionát FIA, přičemž poprvé to bylo v automobilových soutěžích, kde v roce 1981 získala titul mistra Evropy v závodech okruhových cestovních vozů.
V nejlepším přestat
Poté, co si šéf týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba převzal 9. prosince 1994 na slavnostním vyhlášení v Monte Carlu cennou trofej, následoval o pár dní později v Konírně Pražského hradu další historický okamžik. Škoda Favorit zde totiž oficiálně ukončila svou závodní kariéru a novinářům byl představen její nástupce – Škoda Felicia Kit Car. Závodní Favorit absolvoval za svou kariéru pod hlavičkou továrního týmu 35 soutěží mistrovství světa a do statistik své třídy zapsal 31 vítězství a 20 druhých míst.
zdroj: Škoda auto (tisková zpráva)