Toyota Aygo: Čirá radost
8 října, 2023Nikdy jsem se netajil tím, že miluju ta úplně nejmenší auta. Mým prvním autem vůbec byl Fiat Seicento a právě tady tato láska vznikla. Upřímností, čiperností a živelností se miniautům žádná jiná prostě nevyrovnají. A přesně taková je Toyota Aygo.
Historie
Začněme malým ohlédnutím do historie. Toyota Aygo je tak trochu Češka. Vůz s tímto názvem se totiž začal roku 2005 vyrábět v závodě v Ovčárech u Kolína. A tady se vyrábí i současná třetí generace, ze které se vyloupl miniaturní crossover a lehce se změnilo i její jméno. Současný nejmenší model Toyoty na evropském trhu koupíte pod označením Aygo X. A změnila se ještě jedna věc. První dvě generace se vyráběly společně se dvěma sourozenci – Citroënem C1 a Peugeoty 107 resp. 108. Francouzi však segment miniaut opustili a z mikroToyoty se stal jedináček.
My si ale pojďme popovídat o druhé generaci, kterou dnes koupíte jako dvou- až osmiletou ojetinu. V roce 2018 pak prošla faceliftem. Tedy faceliftem… Omlazení si já osobně představuji určitě jinak než jako nasazení černých pytlů pod oči. Přesně to totiž ve mě evokují změny, kterých příď tohoto prcka před pěti lety doznala.
Mrštnost a styl
Jinak je ale třeba japonské inženýry pochválit. Na malinkatém půdorysu se nehnali za maximální užitnou hodnotou. Vytvořili stylový tři a půl metru dlouhý hatchback, na který je radost pohledět. Miniaturní víko zavazadlového prostoru a kraťoučké zadní dveře ukazují, že o prostor za předními sedadly tady nejde. Na nich je ovšem místa dost a auto se skvěle řídí. To slibují nejen dynamické črty na karoserii, ale i kola v rozích karoserie. Znáte to klišé, že auto jezdí jako motokára? Tak i v případě Toyoty Aygo se vyplatí použít. Minimální převisy a hmotnost hluboko pod jednu tunu. Spousta novinářů ráda píše o některých vozech, že se chovají dospěle. Tak to po Aygu určitě nechtějte. To je totiž drzý puberťák, jak se patří. A od prvního náčrtku jím mělo být.
U takového puberťáka vás nelimituje ani jediná motorizace – litrový atmosférický tříválec, který umí nabídnout až 53 kW. Silnější dvanáctistovka byla určena jen francouzským bráškům. Litrová jednotka mimochodem pochází z dílny Daihatsu. Nenechte se zmást hodnotou zrychlení z klidu na 100km/h. Údaj kolem patnácti vteřin vypadá zoufale a spolu s obsazením auta navíc dále solidně roste. Tohle ale není závoďák na kilometr s pevným startem. Mezi semafory jde o velmi hbité auto. Jen za značkou konec obce se prostě budete muset smířit s tím, že pružnost motoru není kdovíjaká. I tak ale dovede slušně uhánět. Když mu dáte čas, dokáže s přehledem držet i obligátních dálničních 130km/h. Do kopce si holt trochu podřadíte. Pocit nejistoty a nestability na maličké Aygo přijde až při mnohem vyšších rychlostech.
Odměnou pak je každá návštěva čerpací stanice. S tímhle prckem není problém držet dlouhodobou spotřebu pod pěti litry naturalu na sto kilometrů. Žádné baterky, žádné turbo – jen jednoduchá technika a muší váha. Fyziku prostě ošálit nelze – takto vypadá ekologická varianta individuální dopravy.
Pro koho je Toyota Aygo?
A komu Toyota Aygo poslouží nejlépe? Každému, kdo hledá čiperné městské autíčko, v němž se vozí nejčastěji sám nebo ve dvou. Každému, jehož nároky na zavazadlový prostor končí týdenním nákupem. Každému, kdo chce co nejlevnější a co nejnovější auto. Každému, kdo hledá spolehlivého parťáka, který servis navštíví jen kvůli základní údržbě. Pokud chcete městské auto pro čtyři lidi a nějaký ten náklad, miřte raději o segment či dva výše. Auris či Corolla nebo Yaris jsou na tom s prostorem mnohem lépe. A pokud je právě prostor na minimálním půdorysu prioritou, pak zašilhejte k Volkswagenu. Polo, Ibiza a Fabia jsou v tomto ohledu nepřekonatelní. Toyota Aygo je na druhou stylový, úsporný, spolehlivý a jednoduchý prcek, s nímž je radost proplétat se městem a hledat místo na přeplněných parkovištích.
zdroj: Zpětné zrcátko