V Plzni vznikla elektrická formule
6 srpna, 2024Plzeň a místní Západočeská univerzita jsou proslulé jako místa, kde se jde moderním technologiím vstříc. To dokládá i poslední novinka, která „na zeleném trojúhelníku“, jak se campusu Západočeské univerzity přezdívá, vznikla. První elektrický monopost tu vyvinuli studenti a studentky Západočeské univerzity v Plzni za 18 tisíc pracovních hodin.
Před formulovým studentským týmem ZČU stál v tomto akademickém roce nelehký úkol – postavit monopost s výlučně elektrickým pohonem. Studentská formule tady už vznikla, ovšem se spalovacím motorem. I nový elektrický monopost se přitom zúčastní akce Formula Student, což je nejrozšířenější vzdělávací univerzitní soutěž na světě, které se pravidelně účastní přes 800 vysokých škol.
Monopost ZČU s označením UWB E01 pohání elektrické motory Fischer o výkonu 80 kW, měnič vyvinutý na ZČU a skořepinový rám z uhlíkových vláken. „Pro stavbu naší historicky první elektrické formule jsme se rozhodli použít komponenty, které jsou z převážné většiny vlastního návrhu a výroby,“ řekl Richard Sivera, vedoucí elektrické sekce. „Využití komponent, které jsme si vyrobili na míru, nám umožňuje maximalizovat výkon a efektivitu monopostu, což bude klíčové pro náš úspěch v nadcházejících závodech,“ doplnil Ondřej Lukeš, vedoucí strojní sekce. Elektrická formule musí zvládnout 8 disciplín zaměřených na rychlost, obratnost nebo spotřebu paliva. Hodnotí se ale také efektivní hospodaření týmu s penězi.
Kvalitu sestavených formulí poměří studenti a studentky z jednotlivých univerzit od 5. do 10. srpna na prvním závodě na Autodromu v Mostě. O měsíc později je pak čeká mezinárodní závod v portugalském Castelo Branco. Pro svou první sezónu s elektrickým pohonem si UWB eRacing Team Pilsen stanovil cíl umístit se mezi 20 nejlepšími týmy v kategorii elektrických monopostů a dosáhnout TOP 10 alespoň ve dvou z osmi disciplín.
„Jsem opravdu hrdý na všechny členy týmu za jejich práci a odhodlání při vývoji naší první elektrické formule. Velké díky patří všem fakultám Západočeské univerzity, které se na projektu podílely, a našim partnerům za jejich podporu, bez které bychom to nezvládli,“ uvedl vedoucí týmu Jan Procházka a dodal: „V dalších sezónách chceme rozšířit členskou základnu a chceme také začít pracovat na vývoji autonomního řízení.“
Historie ZČU týmu UWB eRacing Team Pilsen sahá až do roku 2009, kdy projekt vznikl s cílem poskytnout studentům praktické zkušenosti ve vývoji závodních vozidel. Od té doby studující zaznamenali řadu úspěchů, včetně 6. místa na závodě Formula Student Italy v roce 2019, kde tým vyhrál disciplínu Acceleration – zrychlení na 75 metrů, a stejného výsledku na domácím závodě Formula Student Czech Republic. Od roku 2009 se na vývoji postupně podílelo už více než 50 studentů.
Zdroj: ZČU Plzeň