Volkswagen ID.3: Nejlepší elektromobil pod milion
29 dubna, 2024Volkswagen před čtyřmi roky uvedl na trh první opravdu moderní elektromobil. Vybaven zkušenostmi z vývoje maličkého elektrického modelu e-Up a kompaktního elektrického Golfu vyvinul čistě elektromobilní platformu MEB a jako první na ní uvedl kompaktní hatchback ID.3. Všichni čekali úspěch, ovšem dostavilo se zklamání.
Volkswagen se tehdy oklepával ze své slavné aféry s názvem dieselgate a jeho manažeři opravdu doufali v úspěšný vstup mezi elektromobilovou špičku. Nechali inženýry, aby vyvinuli skutečně špičkový hardware. Promyšleně obestavěný prostor, pohon zadní nápravy, hodně slušné jízdní vlastnosti, nadstandardní komfort. A pak tu byly tři věci, které ve světě elektromobility nesmíte podcenit: infotainment, kvalita materiálů na palubě a wow efekt. A právě tyto tři věci ve Volkswagenu odflákli. Infotainment dokonce tak moc, že první kusy dodali jen těm zákazníkům, kteří prohlásili, že nehodlají čekat další půlrok, než bude aspoň trochu odladěný. Velká očekávání nebyla naplněna, i když Volkswagen poslal na trh jinak velmi povedený vůz.
Pak se střihem posuňme do poloviny loňského roku. Ani ne po třech letech přišel facelift, což jednoznačně dokládá, že Němci věděli, kde šlápli vedle. A tento facelift skutečně mířil hlavně tam, kde původní verze propadla. Decentní změny designu, další pokrok v oblasti infotainmentu a hlavně záplava měkčených materiálů na palubě. Stačí to? To jsme zjišťovali s faceliftovaným Volkswagenem ID.3 v akční výbavě People, která vypadá jako skutečně dobrá nabídka.
Vzhled
Exteriér vozu ID.3 se i po faceliftu vyznačuje čistými liniemi. Vlastně ještě čistějšími než dříve. Auto například přišlo o podivný černý plast na kapotě, získalo přepracované nárazníky i světlomety. To vše mu dodává elegantnější vzhled. Změny v přední části vozu pak jsou i funkční. Nové vstupy vzduchu v nárazníku zlepšují aerodynamiku, a tím i spotřebu a dojezd.
Interiér vozu se na první pohled příliš nezměnil. Kdo ale zná předfaceliftovou verzi, toho ihned zaujme zaujme mnohem kvalitnějšími materiály. Těmi se nové ID.3 konečně přiblížilo tomu, na co jsme u Volkswagenu zvyklí. Měkčené plasty, více látky i imitace kůže. Vše na pohled i na omak velmi příjemné a zároveň minimalistické. Kdo se rád nechá interiérem vozu obklopit, nadšen nebude. Kdo má rád vzdušnost, toho ID.3 potěší.
Praktičnost
ID.3 je klasický kompaktní hatchback. S délkou čtyři a čtvrt metru patří k vozům, jako je sesterský Golf nebo Ford Focus či Kia Ceed. Zvenku to poznáte okamžitě, i když jeho proporce jsou tak nějak jiné. A po usednutí dovnitř vozu pochopíte proč. Tady se hned ukáže, jak obrovská výhoda je, když celé auto stavíte jako elektromobil. Nemusíte počítat s dlouhou kapotou a prostorem pro velký motor. Elektromotor je v ID.3 umístěn nad zadní nápravou a velký je asi jako vědro, a tak neomezuje ani prostor pro náklad. Ten má objem 385 litrů, čímž ve své třídě patří k nadprůměru. Jedinou nevýhodou této koncepce tak je vyšší nakládací hrana. Mimochodem, víko kufru nemůže být ovládané elektricky. Reálně to ale příliš nevadí. Je plastové, lehké a manipuluje se s ním velmi snadno.
Zpátky ale do prostoru pro cestující. Ten je díky obřímu rozvoru a minimálním převisům skutečně královský. Volkswagen ho srovnává s Passatem a skutečně není daleko od pravdy. Doslova pak nadchne situace pasažérů ve druhé řadě. Nejen, že prostoru pro kolena je tu skutečně snad více než v Octavii, ale inženýrům se podařilo sedáky ukotvit příjemně vysoko, a tak i průměrně rostlý dospělý muž se tu cítí velmi komfortně. To je ve světě elektromobilů fakt bomba. Kdo sem přesedne z Renaultu Mégane nebo z Tesly Modelu 3, bude jen valit oči. O Volvu EX30 ani nemluvě.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou od začátku velkou devizou ID.3 a nic na tom nezměnil ani facelift. ID.3 těží z výhod poháněné zadní nápravy. Skvělá trakce, úžasná manévrovatelnost. Na smyky zapomeňte, elektronika je striktní. Výkonu by na ně ovšem bylo dost. ID.3 se dodává výhradně s jedním elektromotorem, který produkuje dostatečných 204 koní a 310 Nm točivého momentu. Verze s menší baterií o kapacitě 58 kWh tak zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,3 sekundy. Electro Dad ve svém testu řekl, že ID.3 zrychluje radostně a to je přesně pocit, který z něj mám i já.
K tomu přidejte relativně komunikativní řízení, skvělé odhlučnění ve všech směrech a fantasticky trefený poměr komfortu a jistoty v podvozku a máte kompaktní elektromobil s nejlepším jízdním projevem. Oproti spalovacím vozům je samozřejmě těžkopádnější, ale zároveň mnohem komfortnější tím elektromobilním způsobem – tichem a klidem.
A kolik toho ujede? I s menší baterií se můžete spolehnout na dojezd kolem 350 kilometrů na jedno nabití. Výrobce doporučuje nabíjet jen do 80% a nikdo jej obvykle takzvaně “do nuly” vybíjet nebude. Při běžném a k baterii šetrném používání se tak připravte na nějakých 250-300 kilometrů. Při faceliftu se Volkswagen zaměřil i na rychlé nabíjení, a tak na adekvátně silné nabíječce dobijete skoro prázdný akumulátor na 80% za půl hodinky. Komu by to bylo málo, může sáhnout po větší baterii s kapacitou 77 kWh. Ta se umí nabíjet ještě rychleji.
Opravdu pod milion?
Suma sumárum, Volkswagen ID.3 se faceliftem skutečně zbavil většiny neduhů, a i když to stále není auto, za kterým by se lidé otáčeli, je podle mě tím nejlepším kompaktním elektromobilem na aktuálním trhu. A že není pod milion? Pokud skutečně koukáte jen do ceníků, tak máte pravdu. Zkuste si ale napsat o nabídku dealerovi. I na vůz zadaný do výroby můžete získat více než stotisícovou slevu. Za nějakých 950 tisíc pak máte pokročilý elektromobil s veškerou komfortní výbavou, kterou si můžete přát. Limitovaná výbava People totiž obsahuje například opravdu skvěle odladěný adaptivní tempomat nebo LED matrix světlomety. Připlatit si tak vlastně můžete jen za barvu, větší kola a pakety interiéru, tedy za lepší provedení sedadel, head-up displej a pro mě zejména až devět reproduktorů.
A tím se dostáváme k chybám. Ano, bude se i hanět. Jestli mi něco u Volkswagenu ID.3 vadí, je to fakt, že v základu jsou pouze reproduktory vpředu. To je vážně úlet. K lepšímu zvuku se pak dostanete jen při koupi paketu s head-up displejem a sportovními sedadly, což je bratru přes 100 000 korun. A to není úlet, to je faul. Co ale běžného uživatele potrápí možná ještě víc, to je absence možnosti zatěžovat střechu například rakví a absence možnosti tažného zařízení. ID.3 přívěs tahat nesmí. Dokoupit je možné jen závěsné zařízení, na jehož kulový čep můžete dát nosič na kola. To toto auto hodně diskvalifikuje z možnosti stát se hlavním vozem v rodině. Ostatními vlastnostmi by na to ale klidně mělo.
zdroje:
- Volkswagen
- Electro Dad – Jan Staněk