Život s elektromobilem: Zimní prozření
6 prosince, 2023V létě jsem se stal hrdým majitelem šestiletého Renaultu Zoe. Za šest tisíc kilometrů jsem si tuhle low-cost hračku pro velké kluky (nebo možná holky) zamiloval. Blížila se ale zima…
A ta letošní vkročila do české kotliny skutečně rázně. Přelom listopadu a prosince přinesl desítky centimetrů sněhu a hluboké mrazy. Na silnicích kalamita a podmínky, ve kterých prý elektromobil umře, než z něj ometu bílou nadílku. Nutno říct, že z toho jsem tedy strach neměl, i když zjištění, jak moc klesne dojezd, resp. zvýší se spotřeba při teplotách hluboko pod nulou, mě zajímalo. Mnohem větší respekt jsem však měl z kombinace relativně velkého kroutícího momentu (ano, vím, je to slaboučké Zoe) na přední nápravě v kombinaci s úzkými a navíc celoročními gumami. Těmi totiž Hamburčan, který se v “zojině” vozil přede mnou, tohle auto těsně před prodejem vybavil a já je nechtěl vyhazovat, než je vyzkouším. Nijak prémiové Hankooky jsem tedy měl v plánu zkoušet postupně, leč člověk míní a bůh mění.
Na bílou silnici jsem tedy v Zoe vyjížděl s dost velkou dávkou nervozity. Už po prvních metrech jsem ji ale nechal za sebou. Těžko říct, co z kombinace “dnes už kvalitní” celoroční gumy, nízké těžiště a jindy přehnaně aktivní elektronika mělo na výsledku lví podíl, faktem ale je, že to funguje. S nedostatkem trakce jsem se potýkal až v situaci, kdy jsem se o něj dost neurvale pokoušel. I tak ale elektronika poslala méně výkonu a mně informaci o prokluzu předních kol. Ani v zatáčkách auto nemá tendence je po těčně opouštět dříve než auta, se kterými jsem jezdil dříve na zimních. Rozjezdy do kopce na uklouzaném sněhu nejsou díky postupnému náběhu úplně snadné. Kdy bych honil záběr spojky, jen pustím brzdu a auto se šouravě rozjede. Ne, samozřejmě se nemohu pouštět na tenký led měření brzdných vzdáleností a porovnávání fungování v extrémních situacích. Ale běžnou jízdu i neprémiové celoročky nazuté na slabý elektromobil zvládají bravurně, a to i při kalamitě.
Tak teď už je před námi jen otázka, kam vlastně dojedu. V létě Zoe s baterií o kapacitě 40 kWh, resp. dnes už o nějakých 10% nižší, zvládalo s lehkou nohou urazit nějakých 300 km na jeden zátah. Jen jsem se musel vyhnout dálnicím. Na dnešní poměry hloupé auto je zřejmě chytřejší, než jsem si myslel. Po zapnutí v -5°C a při nabití na 90% ukázalo dojezd kolem 150 km. To mě moc nepotěšilo, ale k pláči jsem měl taky daleko. Mně osobně to totiž v pohodě stačí na dva dny příměstského popojíždění. Těžko říct, zda to byl záměr vývojářů, ale v takto mrazivých podmínkách kilometry z dojezdu ubývají znatelně pomaleji než v létě. Po vlastním jednoduchém výpočtu musím říct, že k nějakým 180 km na jedno nabití (na 90%) bychom se asi dostali. Výrazně nižší hodnota proti létu zarmoutí, ale mně stačí.
Mnohem zajímavější byl ovšem výpočet spotřeby. Vedle zojiny totiž velmi často spíš odpočívá než jezdí Kia Ceed se spalovací 1.4 T-GDi. Ta umí střední trasy v hlubokém mrazu pod 7 litrů. Poté, co sněhová nadílka definitivně (dočasně) znemožnila fungování solární elektrárny na našem domě, muselo přijít ekonomické vystřízlivění. Zadarmo jako v létě jezdit určitě nebudu. A právě Ceed je referenčním bodem, kdy se elektromobil vyplatí. Při dnešních cenách benzinu jezdí v takto hlubokých mrazech za nějaké 2,50 Kč na kilometr. Ani elektřina není zadarmo a výsledných 20 kWh/100 km v hlubokých mrazech a při maximálním využití topení vypadá nepěkně. V závislosti na dodavateli elektřiny to ale stále znamená provoz kolem 2,- Kč na kilometr. Srovnatelné, ale stále výhodnější.
Tím jsem se na pěti stech slovech rozněžnil tak, že nejeden elektro-hater už musel ohryzat displej. Ale nebojte, i tito si přijdou na své. Renault Zoe totiž při všech jeho kladech má i spoustu záporů. Některé z nich se v zimě ukázaly v celé své nahotě. Moje první francouzské auto mi přece muselo ukázat, kde se všechny ty vtipy o výrobcích ze země galského kohouta berou.
I když nové Zoe stojí milion, je to low-cost se vším, co k tomu patří. Někde ale tedy ušetřených pár eur opravdu hlava nebere. Chybějící výdech topení k nohám cestujících na zadních sedadlech lze vysvětlit třeba i baterií v podlaze. V mrazu ale díky tomu bude vaše dítě trpět, i když budete interiér vytápět sebevíc. Vy na tom ale nebudete o moc lépe. Na nohy předních cestujících sice teplý vzduch fouká, ale nasměrován je tak hloupě, že levá řidičova a pravá spolujezdcova noha brzy začne zimou brnět. O mizerných tryskách ostřikovačů čelního skla nemá smysl psát, protože vás mnohem dříve rozčílí ovládání stěračů. Minete kamion, potřebujete setřít a ouha. Poloha pro jedno setření je totožná s ostřikem. Někdy setřete jednou, jindy i mírně ostříknete a stěrače pak 3x brousí suché sklo. Vzadu pak musíte hezky stěrač zapnout a zase vypnout. Poloha pro jedno setření není. Hloupost, která otravuje.
Skoro mi to až připadá, že inženýři dlouho vymýšleli, čím by auto pokazili, aby nebylo (i v zimě) tak dobré. Možnost vytopit si ho stiskem tlačítka na ovládací kartě z pohodlí domova majitelé spalovacích aut s bufíkem znají. Je to těžce návyková věc a dělá z takového auta (ať už elektrického nebo spalovacího) skvělého společníka pro zimní poskakování. Jen kdyby mi nemrzly ty nohy…
zdroje: Wikipedia, Renault
jen jestli pocitam dobre ? pocital jste 10kc za kWhodinu?
Pak tedy akum. ma kapacitu 40kW nabíji se vzdy do plna to ze jeji kapacita je vlivem stari a mrazu znizena, neznamena ze budete pocitat 20kWh.
Akumulátor měl nový kapacitu 40 kWh, věkem ztratil 10 %, dnes má tedy 36 kWh, majitel nabíjí na 90 %, využívá tedy něco přes 32 kWh. V zimě s tím dokáže najet něco okolo 150-180 km, to mi dává rozmezí 18-21,5 kWh/100 km. Co se vám nelíbí na těch 20, které použil pro výpočet?
Pan autor asi nezapočítal ztráty při nabíjení? Ty jsou někde mezi 10 až 25%, dle způsobu nabíjení.
Dříve, když jezdila všechna auta na fosilní paliva a měla zhruba srovnatelnou pořizovací cenu i životnost, stačilo pro srovnání ekonomičnosti porovnat náklady na dodanou energii (palivo) k ujetí 1km. Dnes je ale jiná situace. Pořizovací naklady i životnost elektromobilů v porovnání se spalovacími auty je úplně někde jinde. Je tedy zapotřebí pro srovnání ekonomičnosti těchto různých technologií započítat jak provozní náklady, tak i pořizovací a reálnou životnost automobilu. Po dožití baterie již patrně nikdo nebude do nové baterie investovat a samotné neopotřebované vozidlo tak skončí svůj život podstatně dříve.
zivotnost elektrosuntu je 8 let
kapacita baterie klesa kazdy rok o -5-10%
v zime klesa dojezt i o -50%
blbe
Dyt ma pravdu!
A hlavně! Při dnešních možnostech nabíjení je dálková jízda a podmínky +trasa jsou předem určeny. Považuji to, v souladu s Listinou lidských práv, za omezování osobní svobody, možná někdy i útisk. A tohle nám vnucují za nehoráznou cenu. Vůbec nelituji vlastníky el. aut v péřových bundách, plazících se s kamiony po D1, aby dojeli do Brna a něco tam ještě zařídili. Opakuji: V současnosti hračky pro bohaté kluky.
A bohatí kluci budou tuhle nesvobodu a diskonfort absolvovat proč?
K těm slavným a unií vnucovaným a mohutně dotovaným elektromobilům.
Vlastním Dustera s LPG. Nádrž benzín 52 litrů, nádrž LPG 38 litrů. V létě dojezd cca 1.300 km, v zimě do tisíce. !!! 90 litrů paliva!!! Kamarád soused do Chorvatska ve dvou na jedno natankování.
Teď v zimě spotřeba LPG zhruba kolem 10 litrů na sto kilometrů (zimní pneu), tedy na nádrž průměrně ujedu 380 kilometrů, protože jezdím, jak prase. Kdybych zmáčkl ECO tlačítko, bylo by to bylo o 100 kilometrů víc, ale to mě nebaví, je z něj lenoch.
Cena LPG je k dnešnímu datu kolem 15.-Kč, protože mám slevovou aplikaci u MOL. Jezdím tedy v zimě za zhruba 1,50Kč na kilometr.
V létě a na letních pneu spotřeba LPG klesá na cca 7-7,5 litrů, tedy zhruba jezdím za kačku na kilák.
Benzín neřeším, natankuji na MOL 25 litrů 100 EVO+ bez lihu a mám to na celý rok. Je to tovární LPG zástavba a motor je k tomu přizpůsoben, startuje na benzín a pak se po ohřátí automaticky přepne na plyn. EVO 100+ tankuji, protože když jsem tankoval 95, řídící jednotka přepočítávala více oktanový plyn a méně oktanový benzín a při přepínání z benzínu na plyn auto dost cukalo. Teď u stovky už to nedělá.
Průměrnou spotřebu benzínu jsem měřil po ujetí 300km a ta je v létě cca 6,9l/100km. A to je s autem, které je vlastně krabice s vysokým čelním odporem.
Takže se ptám těch nadšenců a propagátorů “bzučítek” a vysavačů, které mají výfuk v uhelné elektrárně. Jaký je vlastně přínos těchhle plechovek s baterkami? Jako hračka bláznivých zbohatlíků?
Cena za kilometr v zimě je vyšší, cena auta je víc než dvojnásobná, dojezd na nabití třetinový s hlídáním dojetí k nabíječce, při uvíznutí v kalamitě na dálnici, jako třeba teď v Německu, jste v pasti, bojíte se zatopit si na 23°C a už nespočetně krát jsem potkal bzučítko, přilepené na dálnici za kamionem, aby vůbec dojelo k nabíječce..
Běžný elektromobil je cenově hrubě přes milion, za Dustera II v plné palbě a s mnoha dalšími doplňky jsem dal cca 450 tisíc. Mám ho proto, že máme chatu mezi Tesákem a Trojákem na Vičanově ( Hostýnské vrchy) v zimě se tam bez teréňáka nemáte šanci dostat. Jako pětiletého ho prodám a koupím si zase nového. Dostanu se na milion, ale zase budu mít nové auto, úspornější, než elektro, levnější a 4×4 .
I když už to nebude ten syrový Duster, bez těch zbytečných ptákovin, které ho prodraží a já je naprosto nepotřebuji a odmítám. Čím víc ptákovin, tím víc závad.
Ty dva předešlé byly vždy celých pět let bez jediné závady, tak jsem zvědavý na nového. Možná i na Bigstera, ten se mi moc líbí, musím mrknout na rozměry auta a rozměry garáže a el. vjezdových vrat.
Stačilo si přečíst v první větě co vlastníte a dále nebylo potřeba pokračovat …
To jsem ale psal v druhé větě.
Ale pochválil se pěkně 😉
čím víc pohyblivych částí, tim víc závad!!? spocitejte si servis na spalovacim aute. A proc vsichni porovnavaji cesty do chorvatska? ja tam nejezdim! A zavrhnout neco k vuli dovolene na 14dnu…?! Manzelka odjela vzdy v teple bez problemu se startovanim, nic jineho by uz nechtela;) 4×4, 400hp.
Dobře ty. Naprosto souhlasím. Líp bych to nenapsal.
“Jako pětiletého ho prodám a koupím si zase nového”…no, a to prave nekoupite. Nebo aspon ne v EU 🙁
Elektromobil umí být v dnešní době, sice nesmyslně drahý, ale příjemný společník. Po technické amortizaci akumulátoru z něj bude ekonomická sebevražda a brutální ekologická zátěž.
nebude, nebojte, recyklační linky se o ně budou prát, je plný drahých surovin, zahrabávat ho nikdo nebude…
Myslíte jako se o ty vraky perou v Německu?
jak ekologický je přínos vozu se spotřebou 4,5 litru nafty a životností 25 let viz 1.9tdi, když nejezdi na elektřinu vyrobenou napůl z uhlí v turbinach s malou účinností.O ceně, navratnosti a neekologické výrobě nemluvě. Bez dotací by to nechtěl skoro nikdo a o nabiječkach misto čerpacích stanic o množství 300 stojanů misto pumpy? Vite kolik bude muset přibýt vn rozvodů a trafaček? Jsem pro vodik.
Jestli je 20 kWh/100 km bráno z infa automobilu, je třeba připočítat ještě ztráty při nabíjení. Co jsem měl možnost pozorovat, tak elektromobil ukazoval elektřinu odebranou z baterií, ale nezapočítává do toho samovybíjení v zimě a účinnost nabíjení. Nabíječka ovšem účtuje elektřinu odebranou ze sítě a to je zas o něco víc a někdy celkem o dost.
Letní nabíjení “zdarma” ze solárů je taky poněkud zavádějící. Jak vyjde cena na km při výpočtu přes pořizovací cenu fotovoltaiky a její předpokládané životnosti?
To je jednoduché – nevyjde 🤫. Vždycky mě moc baví jak někdo pořídí FV případně kombinovanou s TČ a k tomu EM v součtu za 2,5 až 3 mega a potom tady vypráví jak jezdí zadarmo 😂😂😂.
Lidská blbost nezná mezí.
Když teď platím za elektřinu cca. 60000,- ročně tak bude trvat 50 let než se mi to jenom splatí, jenomže za tu dobu budu potřebovat FV minimálně dvě, TČ taky a EM minimálně čtyři. Kde je servis? Ale pořád budou oblbovat…
https://www.youtube.com/watch?v=aLtkTp4GVuE
Tak nevím, kdyby bylo – 15°c
Asi by umřel
Nevím jak zoe, ale leaf začíná vyhřívat baterii až při -17, do té doby není potřeba. Pokud se auto denně používá, teplota baterie je určitě o 5C teplejší, než okolí.
Tak si říkám, když čtu porovnání ceny za km za benál s elektrikou, kde u benálu jsou zahrnuté spotřební daně. Nebude výběr těchto daní respektive jejich absence u elektriky chybět v rozpočtu?
Samozřejmě bude. Až budou všichni sedět v Teslách, přijde stát o 114 miliard/ročně spotřební daně + DPH z minerálních olejů (benzin, nafta, LPG). Aby stát tento výpadek daně kompenzoval, zdraží všem bydlení, jídlo, energie a zdaní více mzdu (plat).
Buďte v klidu, to se nestane, na to není připravená ani infrastruktura, ani ekonomika. Toho půl procenta nám vydrží ještě pěkně dlouho.
Tak a ted prosim prepocet pro naftak. Jezdim za 5,6L (ted v zime) a nemusim se vubec setrit ci bat dalnice. Kdybych jezdil bez dalnice a s lehkou nohou, jsem na 4,5L.
Mám Dacii Jogger s LPG od výrobce. Ať jezdím jak chci, vždy se vejdu do 10 l/100 Km (a to jezdím 80% po městě na trase dlouhé 5km, kdy se auto teď v zimě pomalu nestihne ani zahřát). LPG tankuji za 13,90 Kč, takže 1 km mě vyjde cca na 1,4Kč. A jako bonus je z LPG o 10% méně CO2 než z benzinu. 🙂
Mám 18 let starého Peugeota. Dlouhodobá průměrná spotřeba je 5 l nafty na 100km a s dojezdem 1200 km, nové stálo cca 500 tis, ojeté a stále funkční se dá pořídit do 50 tis. Nechápu to opojení z toho, že auto za milion ujede 300 km v létě za větší náklady ?!
taky je opojení za tím 18-letým naftovým Peugeotem jet…
Ty jezdíš těch 1200km každý den?
každý den určitě ne, ale já když jedu na delší cestu, tak alespoň nemusím shánět někde na vesnicích nabíječky a “dávat si tam to kafe”. Ony ty nabíječky dneska u hotelů ještě fakt běžné nejsou.
jedete na delší cestu po vesnicích. Možná si kupte dálniční známku …
Qq
A já už vůbec nechápu opojení z takového vraku!
to jsi si pomohl. ekologii ani své kapse nepomůžeš. evropa bude platit za eco a ostatní se nám budou smát jezdit v 3 litrech, topit, čímkoliv.
Renault má jedno setření řešené krátkým přitáhnutim páčky k sobě, ostřikovače tam jdou dát z Trafica. Bohužel topení a mlžení interiéru nemá moc dobře řešené ani svatý grál Tesla. Osobně bych do auta na elektriku nešel, nejsem tak bohatý abych si kupoval předražené levné věci. Můj názor.
I kdybych vzal ten výpočet jako pravdivý (2 Kč proti 2,5 Kč ze Ceedu), tak pořizovací cena Zoe je jeden milion? Ceed stojí (když to přeženu) 650 tisíc? Než projedu těch 350 tisíc na benzínu (rozdíl 0,5 Kč na km), tak mi to vychází, že bych s tím elektrem musel ujet 700.000 km, abych se dostal na stejné náklady. To už bude 3x vyměněná baterie za dalších 350 tisíc 🙂
Já pořád nechápu, že automobilky mají za modlu elektromobilitu. Je to nesmysl stejně jako před 100 lety, tak i dnes, kdy je dojezd žalostný a baterie trpí jak v létě i zimě. Životnost baterie pro reálný dojezd někam bude tak 10 let (nikdo z výrobců to dnes neřekne) a pak bude celé auto zralé do kopru. Při dnešní úrovni technologie srovnávat elektromobilitu se spalovacím motorem je nesmysl jak ekonomický, tak ekologický a nic na tom nezmění bohaté dotace. Konečně by autovýrobci měli vystrčit hlavu ze zádele a začít dělat něco opravdu ekologického, začal bych tam, kde už ekologický pohon byl dávno vymyšlen pomalu před 50 let, stačí si zadat do googlu “wartburg turbine” a ekologický provoz aut je vyřešen. Jenom to chce začít myslet, páni výrobci aut!
Tady se všichni tváří jako by měli ropný vrt na zahradě …
Uvědomte si, že elektromobilita není jen o ekologii,ale i o nezávislostí na arabáčích, kteří když si řeknou, že chcou víc, tak je nafta o polovinu dražší.
A az bude vse elektro, tak elektriku nikdo nezdrazi? Prave naopak, budou mit mocnou paku na vsechny…..
Nejsem nadšenec elektromobilů, ale: fosilní paliva dříve nebo později budou dražší než elektrika. Doba a výzkum také ukážou jaká forma skladování elektriky je nejvhodnější.
Jako hlavní výhodu vidím možnost okamžitého topení i vyhřátí prostoru pro cestující bez nutnosti ohřívat motor, prostě sedneš a jedeš, jede to potichu, do práce třeba i 50 km značka ideál. Už není doba kdy se jezdilo trabantem ve čtyřech do bulharska.
Vaše výpočty, že ropa jede za 2.20kč na km a elektro za 2kč na kilometr jsou mimo mísu.
On ten elektromobil není zadarmo! a kdo chce pohodlí a má na to tak si ho zaplatí, když to chce.
Třetí varianta je MHD, k tomu není co dodat
Čtvrtá, najít si práci v dosahu pěší chůze a neřešit, že někdo má elektromobil.
Pokud si to elektromobilisti zaplatí za svoje /bez dotací/,tak proč ne.A víte,v jakých podmínkách a kde se těží suroviny na baterky?Čína si mne ruce!!