Čím levnější ojetina, tím pravděpodobněji má stočený tachometr
Škoda Superb Combi, zdroj foto: Pixabay
Škoda Superb Combi, zdroj foto: Pixabay

Čím levnější ojetina, tím pravděpodobněji má stočený tachometr

6 září, 2023 0 Od Pavel Žižka

Nákup ojetého vozu z autobazaru je sice levnější, než když si pořídíte nové vozidlo, ale může obvykle s sebou nese další výdaje. Podvody s najetými kilometry a skrytá poškození jsou na evropském trhu s ojetými vozy bohužel také zcela běžné.

Ze studie, kterou v Česku provedla společnost carVertical zabývající se zpracováním automobilových dat, vyplývá, že levnější vozy v zemi mají častěji stočený tachometr.

Nejlevnější auta jsou ta nejrizikovější

Studie ukázala, že jedno z devíti ojetých vozů v Česku má stočené kilometry. To naznačuje, že podvody s tachometrem jsou běžné a řidiči by měli být při nákupu vozidla obezřetní. Kupci se mohou obávat podvodu zejména při koupi vozu za méně než 118 000 Kč – 11 % všech vozidel s touto cenovkou mělo totiž stočené kilometry.

“Kupující, kteří hledají levnější vůz v České republice, jsou vystaveni zejména vyššímu riziku, že narazí na vůz se stočenými najetými kilometry. Přestože šance na to, že kupující narazí na vůz se stočeným tachometrem je značná i v jiných cenových relacích, koupě drahého vozu se stočenými najetými kilometry bude mít za následek vysoké nepředvídané výdaje a sníženou zůstatkovou hodnotu,” říká Matas Buzelis, automobilový expert ze společnosti carVertical.

Ze všech vozů v ceně 118 000 – 235 000 Kč, které společnost carVertical v Česku prověřila – mělo 8,8 % stočené kilometry.

Nejbezpečnější vozidla ke koupi se nachází v cenovém rozmezí 235 000 – 354 000 Kč a 472 000 – 708 000 Kč. Pouze 6,8 % ze všech prověřených vozidel mělo stočené kilometry. Stále se však jedná o vysoké číslo a řidiči riskují ztrátu statisíců korun.

Až u poloviny vozidel v Česku byla v minulosti zjištěna nějaká škoda

Přestože šance, že v Česku narazíte na vozy se stočenými kilometry, je nižší než v některých zemích střední a východní Evropy, výzkum naznačuje, že vyhnout se vozu, který netrpí špatnou historií, je opravdu těžké.

Až 41,3 % vozů s cenou do 118 000 Kč v Česku se stalo účastníkem nehody nebo utrpělo jinou škodu. Šance na výskyt nějaké škody navíc stoupají spolu s cenovkou drahých vozů.

“Přestože nejlevnější vozy mají nejméně záznamů o škodách, je možné si to vysvětlit tím, že řidiči levnějších nebo starších vozů mají tendenci drobné nárazy a škrábance ignorovat. Zatímco majitelé dražších vozů obvykle škody pojišťovnám hlásí,” vysvětluje Buzelis.

Nejvíce škodních událostí utrpěli vozy v hodnotě od 235 000 Kč do 472 000 Kč – až u 51,2 % z těchto vozů došlo k nehodě.

Podle automobilového experta může mít vozidlo s historickými škodami mechanické a bezpečnostní problémy, které mohou vést ke značným výdajům za opravy, a proto je důležité si vůz před koupí důkladně prověřit a zkontrolovat.

zdroj: Matas Buzelis, carVertical