Elektrické náklaďáky jako povinnost? Dopravci to odmítají
Koncept elektrického tahače Volvo, zdroj foto: Volvo Trucks
Koncept elektrického tahače Volvo, zdroj foto: Volvo Trucks

Elektrické náklaďáky jako povinnost? Dopravci to odmítají

20 ledna, 2024 0 Od Pavel Žižka

Elektromobilita rezonuje automobilovým světem. Dosud ji chápeme jako výzvu především pro výrobce osobních vozů. V nákladních autech se ale nevýhody elektromobilů ukazují ještě palčivěji. Snaha zavést povinnost nákupu určitého procenta bezemisních vozidel do flotil dopravců tak jitří emoce.

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA společně s Mezinárodní unií silniční dopravy IRU, vyzývá členské státy EU, aby důrazně odmítly návrh Evropského parlamentu uložit dopravcům povinné cíle pro nákup těžkých nákladních vozidel s nulovými emisemi.

V listopadu 2023 Parlament přijal svůj vyjednávací postoj k návrhu Evropské komise na zavedení CO2 standardů pro těžká vozidla, který směřuje mimo jiné k zavedení povinného podílu těžkých motorových vozidel s nulovými emisemi ve flotilách velkých silničních dopravců.

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová k tomu řekla: „Povinnost nakupovat vozidla s nulovými emisemi může nejen porušovat právo na vlastnictví a právo podnikat, ale může také vést k narušení trhu, protože verze Parlamentu předpokládá, že se taková omezení využívání kapitálu budou týkat pouze velkých provozovatelů.“

Generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř to potvrzuje slovy: „Silniční dopravci mají marže v řádu jednotek procent. Je popřením soukromého podnikání, aby úředníci a politici nařizovali části dopravců nakupovat vozidla, která nejsou vhodná pro dálkovou dopravu a jsou zatím dvakrát až třikrát dražší než klasická dieselová. Vadí mi, že pro tento návrh hlasovali i někteří čeští europoslanci, kteří by mohli mít ještě v paměti výsledky centrálně řízeného hospodářství.”

Raluca Marianová k tomu dodává: „Nákup vozidel s nulovými emisemi by měl být podpořen finančními pobídkami pro zavádění nových technologií a vytvořením příznivých podmínek, včetně infrastruktury pro provoz těchto vozidel. Jakýkoli návrh, který by nutil dopravce k nákupu určitých typů vozidel, by měl být důrazně odmítnut.”

zdroj: Martin Felix, ČESMAD Bohemia (tisková zpráva)