Hybrid – nejekonomičtější a nejekologičtější pohon dneška?
Toyota Prius, symbol slova hybrid, zdroj foto: Toyota
Toyota Prius, symbol slova hybrid, zdroj foto: Toyota

Hybrid – nejekonomičtější a nejekologičtější pohon dneška?

26 května, 2024 0 Od Pavel Žižka

Elektromobily vs. spalováky. Jako by svět zapomněl, že tu máme ještě něco, co možná dává největší smysl. Hybridy spojují spalovací motor s elektromotorem a přináší zlepšenou ekologii i ekonomiku provozu bez většiny nevýhod (i výhod) elektromobilu.

Před zhruba čtvrt stoletím bylo velkou výzvou vyvinout a uvést na trh takto složitou technologii. Přesto se to Toyotě s Priusem povedlo. Hlavním cílem bylo zvýšit efektivitu a snížit spotřebu paliva. Dnes můžeme říct, že tento cíl byl splněn, i když různé automobilky použily různé přístupy.

Díky těmto rozdílným přístupům můžeme dnes hybridní vozy rozdělit do tří hlavních kategorií podle toho, jak blízko mají ke klasickým spalovacím motorům nebo naopak k elektromobilům: mild-hybridy, full hybridy a plug-in hybridy. Jaký je mezi nimi rozdíl?

Začněme s nejjednodušší a nejlevnější variantou. Mild-hybridní vozidla jsou oproti čistým spalovacím motorům jen o několik desítek tisíc korun dražší. Jsou vybavena běžným spalovacím motorem, který je doplněn malým 48V elektromotorem a baterií s kapacitou podobnou klasické olověné baterii. Tato auta nejezdí čistě na elektřinu, ale elektromotor slouží jako asistent při rozjezdech a akceleraci, což snižuje spotřebu paliva. Při brzdění elektromotor rekuperuje energii zpět do baterie. Mild-hybridy poskytují o něco lepší jízdní dynamiku a plynulejší akceleraci za minimální příplatek, což je důvod, proč se tato technologie často objevuje u levnějších a jednodušších vozů, jako je například Suzuki. Ve městském provozu jsou mild-hybridy nejúčinnější.

Většina lidí si pod pojmem hybrid představí full hybrid, což není překvapivé, protože Toyota a její model Prius jsou průkopníky v této oblasti. Full hybridy jsou mnohem sofistikovanější, mají silnější elektromotor a větší baterii. Získávají elektrickou energii rekuperací při zpomalování, a dokonce mohou krátkodobě jezdit čistě na elektřinu při nízkých rychlostech. Přístupy k technickému řešení full-hybridu se liší. Například Toyota využívá spalovací motor, kterému pomáhá elektromotor, zatímco Honda používá spalovací motor k generování energie pro elektromotor. Full hybridy jsou dražší než klasické spalovací motory, ale nabízí lepší spotřebu, zejména ve městě. Na dálnici jsou úspory méně výrazné.

Nejpokročilejší a nejdražší variantou jsou plug-in hybridy, které jsou často dražší než srovnatelné elektromobily, jako například BMW X1. Tyto vozy kombinují spalovací motor s větší baterií a silnějším elektromotorem, a hlavně mají možnost externího dobíjení z elektrické sítě. Baterie má obvykle kapacitu přes 10 kWh, což umožňuje ujet více než 50 kilometrů čistě na elektřinu. Po vybití baterie se auto chová jako full hybrid. Plug-in hybridy jsou těžší, což může ovlivnit spotřebu a prostor v kufru. Potenciální nevýhodou je i vyšší poruchovost kvůli složitější technologii, i když toto zatím nebylo empiricky prokázáno. Na druhou stranu full hybridy od Toyoty jsou známé svou spolehlivostí.

Nelze jednoznačně říct, který typ hybridu je nejlepší. Mild-hybridy jsou cenově dostupnější a nabízejí zvýšenou účinnost za menší peníze. Plně hybridní a plug-in hybridní vozy poskytují větší výhody v oblasti elektrického pohonu, ale jsou dražší.