Hyundai Bayon – dokonalý kříženec
31 května, 2023Pamatujete na Hyundai ix20? Nenápadné a upřímné malé MPV si našlo spoustu fanoušků, zejména mezi staršími a zkušenými řidiči, kteří chtěli malé a zároveň prostorné a praktické auto. Ale kde ty loňské sněhy jsou? ix20 v nabídce nenajdete, stejně jako de facto všechna malé MPV napříč celým trhem. Ale nezoufejte. Hyundai Bayon na ně duchovně navazuje.
Už není nenápadný
Na první pohled byste to do něj asi neřekli. Při pohledu zvenku je jasné, že designéři si před směnou asi něco šňupli. UFO příď v duchu všech nových modelů korejské značky vlastně nepřekvapí, i když konzervativní zákazníky asi do showroomu také nepřiláká. Co se však děje na bocích a zejména na zádi, to stojí minimálně za pozvednutí obočí. Inu, nenápadné auto si lze představit různě, ale určitě ne takto. A ideál krásy asi také vypadá jinak.
A jinak určitě vypadá i nadšení z pohledu do zavazadelníku, tedy do míst, která majitele ix20 určitě budou zajímat také. Ze 440 litrů duchovního předka je rázem 410 litrů jeho následníka. Jistě, většině lidí to musí stačit, ovšem chalupář stěhovavý, zvyklý na oslnivá čísla z Mladé Boleslavi, bude zklamán.
Komfortně a bez spěchu
Tím ale zklamání končí a je dobře, že jsme je vyčerpali takhle na začátku. Hyundai Bayon je totiž dobré auto za dobré peníze. Ale to poznáte až ve chvíli, kdy nasednete. Uvědomíte-li si, že sedíte v autě dlouhém 4,2 metru, budete ohromeni prostorem na předních i zadních sedadlech. Navíc vás obklopí na poměry třídy velmi slušné materiály. Takže nastartovat a jedeme.
Budeme zase srovnávat s ix20? Tak jízdně je Bayon o poznání dál. Jistě, je to crossover, takže sportovce v něm nehledejte. Litrový přeplňovaný tříválec vám dá nakonec velmi rychle najevo, že si lebedí při klidné jízdě. Základní atmosférická dvanáctistovka spojená jen s pětistupňovou převodovkou tím spíš. Podvozek je ale velmi slušně naladěn a rozhodně se nenechá rozhodit první rychleji projetou zatáčkou. Ani nějaký ten výmol mu nedělá problém, i když hodně rozbitá okreska, obzvlášť v kombinaci s velkými koly ve vyšších výbavách, vzpomínky na Mercedes-Benz Třídy S určitě neoživí. Ale to snad přifouknutému Hyundai i20 nikdo zazlívat nemůže, stejně jako spotřebu, kterou bez problému udržíte pod 6,5 litru na sto kilometrů, ať už zvolíte kteroukoli pohonnou jednotku. Naopak odhlučnění motoru i podvozku je na velmi slušné úrovni. Důraz na pohodu na palubě je znát i tady.
Za hubičku
No a pak po testovací jízdě vystoupíte a začnete se shánět po ceníku. Crossover startující na částce 380 tisíc zní v dnešní době jako velmi zajímavá nabídka. Když se navíc podíváte na výčet prvků základní výbavy, zjistíte, že nejde o žádné holátko. Nejvyšší výbava Style pak stojí bez desetikoruny půl milionu. V ní najdete snad všechno, co běžný člověk může potřebovat – kromě klimatizace i výhřev předních sedadel a volantu nebo třeba parkovací kameru. Třicet tisíc se oproti základní jednotce připlácí za silnější litrový tříválec. Ten lze doporučit všem, kdo jezdí převážně delší trasy alespoň 20 kilometrů, zejména pokud občas zavítají na dálnici. Dalších 40 tisíc stojí nejsilnější motorizace – litrový tříválec s mild hybridem a šestistupňovým manuálem iMT. Ten ocení všichni, co přece jen často spěchají. S 88kW jde o jedinou motorizaci, o níž lze tvrdit, že z Bayonu dělá jakž takž dynamický vůz. Pokud ale rádi spěcháte, je otázka, jestli Bayon jako takový je autem pro vás. Jeho cílovou skupinou jsou ti, kdo hledají stylové, praktické a možná i futuristicky vypadající pohodové auto.