Jak správně připojit nabíječku k autobaterii
10 prosince, 2023Zima nás řidiče trápí, jak může. Snížená viditelnost, kluzká vozovka, zvýšená spotřeba… Kdo navíc nejezdí novým nebo zánovním autem, ten po mrazivé noci vůbec nemusí nastartovat. Otočíte klíčkem, auto na vás spustí suchý kašel a umře. Netočí a netočí.
Zimní mrazy daly zejména těm menším bateriím zabrat. Jestli chcete rychle odjet, pomohou startovací kabely. Pokud nespěcháte, začnete se shánět po nabíječce. Jak ji ale připojit správně?
Postup je v zásadě jednoduchý:
- Vypněte zapalování a odpojte všechny elektrické spotřebiče.
- Připojte kladnou svorku nabíječky na kladný pól (červená), pak zápornou svorku na záporný pól (černá).
- Připojte nabíječku do sítě a zvolte vhodný program.
- Sledujte stav nabití akumulátoru.
- Po dobití nejprve odpojte nabíječku ze sítě, pak odpojte zápornou svorku a kladnou jako poslední.
Přesný postup najdete i v našem videu. V něm podle návodu připojíme nabíječku autobaterií značky ULTIMATESPEED. Tu za pár stovek nabízí diskontní řetězec Lidl a my po několika použitích můžeme potvrdit, že je to stejně kvalitní kousek do dílny, na jaký jsou domácí kutilové z tohoto supermarketu zvyklí. Určitě neurazí, svou práci odvede ale zároveň nenadchne. Tedy pokud není řeč o ceně. Tam Lidl boduje. A pokud vás zaujme, proč jsme baterii odpojovali od auta, když to není nutné, tak věřte, že to nutné je. Malé svorky autonabíjěčky z Lidlu nic většího než obnažené póly autobaterii nepojmou.
Ve videu je popsán obecný postup nabíjení autobaterií. Bylo by však nefér nezmínit, že není autobaterie jako autobaterie. I nabíjení se může u jednotlivých druhů trochu lišit. Je proto dobré vědět, jaký akumulátor pod kapotou máte, případně jaká jsou jeho specifika. Pokud si nejste jisti, pomůže všemocný internet. Můžete například využít komplexní přehled s popisem jednotlivých autobaterií.
zdroj: Zpětné zrcátko
Pokud mám vypnout všechny spotřebiče, rozumí se tím i např. autorádio ?
Tak nevím, jaké zapalování, když mám nafťáka? A manuál říká, že není nutné aku odpojovat, ale + nedávat přímo na svorku aku.
proč odpojuje baterku od auta,aby se vynuloval počítač a data?
Odpojit všechny elektrické spotřebiče? Jak asi? Pokud má autor na mysli “vypnout” tak má napsat “vypnout”.
Obecně se dnes doporučuje, zvláště u novějších vozidel s BMS, nepřipojovat zápornou svorku kabelu od nabíječky k minus pólu baterie, ale na kostru v motorovém prostoru.
Ani u nabíječek s malými svorkami není nutno baterii odpojovat. Stačí svorku bezpečně uchytit kdekoliv na svorce plus kabelu vozidla.
Bez bezpečného a spolehlivého náhradního napájení sítě vozidla během odpojení baterie se u novějších vozidel vůbec nedoporučuje baterii od sítě vozidla odpojovat.
nikdy jsem nic neodpojoval, zapnul jsem nabiječku a bylo to.
Nedávno tady bylo povídání baterii neodpojovat – řídící jednotka neví co se děje. A mám novější nabíječku, která chce nejdříve připojit k síti a pak na svorky. Při obráceném postupu – svorky/síť se neuvede do chodu.
Já zásadně baterii neodpojuji po špatné zkušenosti, kdy jsem musel nechat nakódovat řídící jednotku. Za další auta se start stopem se musejí nabíjet že zapojenou baterií, aby řídící jednotka věděla, že batetii je nabitá a zbytečně jí případně nepřebíjela. Toto spíše platí pro starší vozy.