Kia Telluride: Když Sportage papá hodně polívčičky
Kia Telluride, foto: Kia
Kia Telluride, foto: Kia

Kia Telluride: Když Sportage papá hodně polívčičky

10 června, 2023 0 Od Pavel Žižka

Nabídka nových aut na českém trhu je poměrně široká. Skoro by se zdálo, že si  zní musí vybrat každý. Ale občas se najde někdo, komu prostě nestačí. Jednou z možností pak může být dovoz z Ameriky, třeba něčeho takového, jako je Kia Telluride.

Mastodont na kolech

Že jste o tomhle autě ještě neslyšeli? Není se čemu divit. V českých a evropských showroomech na Kiu Telluride nenarazíte. Když se na tohohle obříka podíváte, musí vám být jasné, že je určený Američanům. My bychom takhle prorostlou pečínku asi nestrávili. Nejsou to ale jenom rozměry, co tu dýchá Amerikou. Pětimetrový a dvoutunový mastodont je ve všech směrech opulentní, jak za oceánem mají rádi. Obří maska, svalnaté tvary a silácké tvary světel…

A představení pokračuje i v interiéru. Že byste v autě pro Ameriku čekali laciné plasty a mizerné provedení? Tak to už dávno není pravda, stejně jako tvrzení, že Korejci interiéry neumí. Tady je nejen dost prostoru pro až osm pasažérů a obří porci bagáže. Nikdo si tu nemůže stěžovat ani na pohodlí ani na kvalitu materiálů, ani na tvary. Vše v duchu poslední módy. A po faceliftu v roce 2022 je to ještě o chloupek lepší. Třeba nový digitální přístrojový štít může směle konkurovat těm v nejpokrokovějších vozech současnosti. Nevěříte té chvále? Tak jak jinak si chcete vysvětlit titul Světové auto roku 2020, který tomuhle SUV patří? Američani kvality tohohle auta znají. Ročně se jich jen ve Spojených státech prodá skoro sto tisíc. To je síla, co?

Amerika pod kapotou

A když je řeč o síle, pod kapotou pracuje opravdová těžká váha. Atmosféricky plněný zážehový šestiválec o objemu 3,8 litru poskytuje maximální výkon 295 koní a točivý moment 355 N.m. Tuhle porci pak krotí osmistupňový automat, který ji posílá k předním nebo všem kolům. Jak to hýbe s dvoutunovým SUV? Inu, na stovce jste za méně než osm sekund. A za kolik tohle auto jezdí? Spotřebu prý jde srazit i pod deset litrů na sto kilometrů. Ve městě prý není problém patnáct a v terénu skoro nekonečno. Nádrž na 71 litrů ale nějaký ten dojezd přece jen slibuje. Jasně, už vás slyším: „Takže šestiválec, tak to chápu, proč to u nás nejde koupit. Zase za to může ta hrozná Evropská unie.“ Jistě, Kia by Telluride evropské střídmosti učila asi jen těžce.

Otázkou ale je, jestli by jí to za těch pár prodaných vozů vůbec stálo. Kolik Čechů a Evropanů vybírajících si velké reprezentativní SUV jen očkem zašilhá po korejských autech? Mohou být sebelepší, ale předsudky nás ženou do autosalonů tzv. prémiových značek. Vždyť si jen vzpomeňte, jak často potkáváte gran turismo Kia Stinger. Skvělé auto, ale prodalo se jich jen pár. I Kiu Telluride navíc u nás seženete. Pokud vás vážně tahle korejská amerika oslovila, díky individuálním dovozům může být za necelý milion a půl vaše. Já ale raději zůstanu u evropštějších samohybů.