Marek Adler: Co ukázala stávka ve školství?
Marek Adler, foto: Martina Adlerová
Marek Adler, foto: Martina Adlerová

Marek Adler: Co ukázala stávka ve školství?

28 listopadu, 2023 0 Od Marek Adler

Školství se posledních pár dnů točí kolem stávky. O tom, co ukázala a přinesla školské komunitě a jaká východiska ze stávající situace se nabízejí, se rozepsal Marek Adler, ředitel Základní školy Be Open a autor podcastu Mozaika vzdělávání.

Osobně vnímám jako velké pozitivum, že se ukázalo, jak moc lidem ve školství (nejen učitelům) záleží na tom, co se ve vzdělávání děje.
Pracovníci ve školství šli do stávky nebo jiným způsobem vyjádřili svůj názor, přestože:
  • školské odbory jsou v úplném rozkladu (vždyť ani nevíme, kolik mají členů), takže organizaci stávky po všech směrech vůbec nezvládly,
  • chybí jakákoliv jiná relevantní učitelská organizace (v týdnu před stávkou se na on-line členské schůzi Učitelská platforma sešlo 70 učitelů; Pedagogická komora je buď před smrtí, nebo přerodem, kolik má reálně aktivních členů nyní není možné zjistit).
Zároveň se ukázala absolutní odtrženost vlády od občanů. A to bude mít mezi pracovníky školství velkou část svých voličů.
Schválně si položte otázku:
  • Jaké profesní organizace podporují navržené legislativní změny?
  • Jací konkrétní odborníci (poradci ministra Mikuláše Beka, zaměstnanci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy) za změnami stojí?
Co bude dál? Já bych to viděl následovně:
  • Ministr školství by měl představit ucelenou představu, jak vypadá české školství za pět deset let. Evidentně jeho představy nejsou v souladu se Strategií 2030+.
  • MŠMT by mělo přijít s konkrétními návrhy konkrétních změn. Tyto návrhy by měly být podloženy názory expertů, měly by být transparentně komunikovány, aby každý ve školství věděl, jak se jej dotknou.
  • Učitelé by si měli založit široce rozkročenou profesní organizaci s regionální i oborovou strukturou, která by je zastupovala v jednáních s MŠMT.
To by pro začátek stačilo.
zdroj: marekadler.cz