Mazda CX3: konzervativní elegán
18 června, 2023Módu malých SUV a crossoverů vlastně chápu. Za své peníze člověk dostane auto, které pohodlně odveze čtyři dospělé, není příliš velké a nestěhovavé rodině vystačí jako rodinný dostavník, skvěle se s ním manévruje ve městě a k tomu svým uživatelům dodává image těch, co se právě vrátili z dovolené v poušti, v pralese či ve velehorách. A přesně taková není Mazda CX-3.
Městský elegán
Mazda CX-3 se představila v roce 2014 a od první chvíle bylo jasné, že bude vyčnívat z řady. Jediné, čím je pro svůj segment typická, je fakt, že je skvělá do města a jeho okolí. Rozhodně ale nejen tam. Zážehový atmosférický dvoulitr, který pod dlouhatánskou kapotou tohoto crossoveru najdete nejčastěji, byste urazili, pokud byste na něj nepohlíželi jako na absolutně univerzální pohonnou jednotku. O slabší patnáctistovce nebo dieselových jednotkách lze říct to samé. Nejlepší je ale právě už zmíněný dvoulitr. Kdy naposledy jste tuhle kubaturu viděli v malém autě? Ano, Mazda si jde svou vlastní cestou v duchu hesla Jinba ittai, tedy souznění koně a jezdce. Koní tu máme přes sto padesát a jeden vedle druhého jsou kultivovaní a střídmí ve stravě. Kombinace staré školy a moderních technologií Mazdě vždycky šla. CX-3 s nejsilnějším motorem snadno udrží svůj apetit kolem šesti litrů na sto kilometrů. A k tomu ta japonská spolehlivost…
A to platí, i pokud zvolíte výbornou automatickou převodovku i pohon všech kol. Ano, slyšíte správně, tohle městské a příměstské autíčko, které vypadá, že vypadlo z nějaké drahé bonboniéry, můžete mít i s pohonem všech kol. Pokud byste se ale těšili na výlety do terénu, nechte si zajít chuť. Nízko umístěná lízátka nárazníků vypadají efektně a dynamicky, ale zároveň vytváří i limity pro schopnosti vozu mimo asfalt. Maximum je tak pohodlné parkování u obrubníků. A je to tak správně, Mazda CX-3 není žádný offroad.
Větší Mazda 2
A co tedy Mazda CX-3 je? Prostě jen přifouknutá Mazda 2. Na interiéru to poznáte okamžitě. Tvary na palubě obou aut zaměníte snadno. Čím se liší, to je jejich kvalita, zejména ve vyšších výbavách. Za CX-3 zákazník zaplatí jiné peníze, a tak se může přes kapsu plácnout i sám výrobce. Ve kterém jiném malém SUV najdete kůží obšitou palubní desku? A nejen ji. V nižších výbavách to samozřejmě taková hitparáda není, ale přesto je tu radost sedět a vozit se. Tedy pokud nejste vysoký chlap, který veze tři nebo, nedej bože čtyři další habány. Mazda 2 prostorem nehýří a CX-3 na tom není o nic lépe. Dopředu dva dospělí a dozadu dvě děti, které by však již měly být odrostlé autosedačce. S tou by se vám ve stísněném prostoru druhé řady sedadel moc snadno nemanipulovalo.
A nadšení z prostoru se nekoná ani za zadními sedadly. 350 litrů zavazadlového prostoru odpovídá hatchbackům nižší střední třídy. Nástupce Fabie Combi v Mazdě CX-3 nehledejte.
Ale to by snad nikoho ani nenapadlo. Tohle auto je totiž především o stylu a jízdních vlastnostech. Mluvíme přece o Mazdě a ta je skvělými podvozky proslulá. Ani tento model nezůstává pověsti automobilky z Hirošimy nic dlužný. Jistě, mluvíme o malém crossoveru. Na řezání zatáček jistě najdete lepší náčiní. V rámci třídy jde ale o pohodlné, skvěle jezdící, pohledné a spolehlivé auto. Dokonce ani tradiční strašák majitelů starších Mazd v podobě koroze se zatím ve větší míře neprojevuje. A on by se už projevil. Osmileté šestky z doby před dvaceti lety již často měly třetí lemy blatníků.
Končíme ale smutnou zprávou. Všechna ta zmíněná pozitiva nejsou žádným tajemstvím a nabídka ojetých CX-3 není zrovna široká. Tato rovnice tak má jediný výsledek – Mazda CX-3 si drží cenu. Pro majitele dobře, pro zájemce už méně. Novou už nějaký ten pátek nekoupíte a ojetou v ceně stejně staré Audi A4 možná chtít nebudete. Leda že by při výběru auta hrály roli emoce…