Na kolo v zimě? Třeba na gravelu
16 prosince, 2023Češi jsou národem cyklistů. Málokdo stráví v sedle kola tolik času jako právě my. Tuzemská zima nám ale nedovoluje se našemu velkému koníčku věnovat po celý rok. Nebo že by ano?
Jistě, jezdit v hlubokém mrazu není žádná hitparáda. Jenomže ony ty naše zimy jsou spíš o teplotách kolem nuly a často i výše. Cyklistické oblečení, vybavení i samotná kola navíc jdou kvalitou jednoznačně dopředu, a tak není problém s pořádnou výbavou šlápnout do pedálů i v zimě.
Oblečení na zimu
Když budete chtít v zimě vyrazit na kolo, je dobré mít opravdu kvalitní oblečení. Trendem posledních let je vrstvení. Spodní vrstvu oblečení by mělo tvořit termoprádlo, které udrží tělo v teple a zároveň odvádí pot od těla. Druhá vrstva by měla hřát a třetí izolovat od větru a odstřikující vody. Různí výrobci přitom nabízejí různě nazvané materiály a různé střihy a kombinace.
Nezapomeňte ale ani na tělní periferie. Jestli něco prochladne snadno, jsou to právě ruce, nohy a trochu překvapivě i hlava. Zimní tretry či návleky, zimní rukavice a čepice pod přilbu jsou nutností. Vzhledem k tomu, že nám jde o funkčnost, protože nechceme riskovat prochladnutí, je dobré vybírat z výrobků renomovaných firem. Ty často mají vychytávky, které pomohou i v zimě. Některé přilby například disponují úchytem na světlo, které za šera určitě oceníte.
A když jsme u těch zimních vychytávek, důležitou je lehká neprofukavá bunda nebo vesta, kterou si cyklista obleče ve sjezdech. Během nich ho totiž proudící vzduch ochlazuje nejvíce. Řešením je samozřejmě i úprava tras. Taková Labská stezka má snad v zimě větší kouzlo než v létě a zpocení o kopce a drkotání zubů při cestě dolů tu nehrozí.
Kolo na zimu
Takzvaného zimáka má doma snad každý, pro koho se cyklistika stala životní vášní. Pokud ročně najedete mnoho tisíc kilometrů a nepřestáváte ani v zimě, nechce se vám ničit si nové “letní” kolo. Na zimu pak často máte nějaké starší. Pokud ale tolik nenajezdíte, nechce se vám kupovat druhé kolo, či na něj jen nemáte místo, existuje řešení také. Nazývá se gravel. Gravel se v posledních letech stal fenoménem. Spojuje v sobě rychlost silničky a odolnost horského kola. Je ideálem na většinu českých cyklostezek v létě. A perfektně poslouží i v zimě, kdy se vyhýbáme bahnu, ovšem kvalitní asfalt na silnicích s hustým provozem také není ideálním cílem. Prostě silnička do horších podmínek. V nabídce téměř všech výrobců najdete modely s širšími i užšími plášti, někdy dokonce s odpruženou vidlicí. Rám může být z hliníku i z karbonu a pestré je i vybavení, a tím i ceny. Sehnat se dají za třicet i za dvě stě tisíc. To už záleží na preferencích každého cyklisty.
zdroj: Příroda Česka