Ojetá Octavia RS: rizikový rychlý taťka
Škoda Octavia RS, foto: Škoda auto
Škoda Octavia RS, foto: Škoda auto

Ojetá Octavia RS: rizikový rychlý taťka

28 května, 2023 0 Od Pavel Žižka

Představte si často modrý rodinný dostavník s víc než dvěma stovkami koní pod kapotou a někdy i pohonem všech kol. Impreza to není, vzácný pane. Chybí mu totiž zlatá kola a plejády ve znaku tu nahradil okřídlený šíp. Tahle fešanda pro spěchající tatínky je Škoda Octavia RS.

Dobře, srovnání s Imprezou pokulhává, i když to leckdo nechce slyšet. Zatímco písmena WRX STI značí bestii, která nějakým omylem opustila svět uzavřených tratí, to nejsportovnější z Mladé Boleslavi je stále hlavně rodinné auto bodující zejména prostorem. Designéři naší největší automobilky ale umí jednu věc – nudné auto osadit spoilery, nástavci prahů a velkými koly a udělat z něj opravdového fešáka. U Fabie a Rapidu skončili u toho a vznikla verze Monte Carlo. U Octavie se ale šlo dál. Tady se lehce poladil podvozek a hlavně nasadila pořádná síla pod kapotu. Nejsilnější Škoda Octavia RS 3. generace označená číslem 245 ždímala přeplňovaný zážehový dvoulitr až k výkonu 180 kW. I když existují auta, s nimiž si horské serpentiny užijete více, tahle ne úplně obyčejná oktávka umí hezky uhánět a je na ni prostě radost pohledět. To je dost dobrý důvod chtít ji i jako ojetinu.

Stejně jako v případě druhé generace i třetí evoluce Octavie RS byla dostupná s dvojicí agregátů pod kapotou. Tím slabším byl vznětový dvoulitr naladěný na 135 kW. Oproti běžné verzi stoupl jeho točivý moment o 60 N.m na hodnotu 380. S touto jednotkou je auto stále příjemně úsporné. Jestli vám zrychlení z klidu na 100 km/h lehce přes 8 vteřin přijde slabé, budete muset koukat po zážehovém motoru. I ten má objem dva litry. Jeho výkon začíná na 162 kW. V Boleslavi jej během produkce postupně nadopovali o další 18 kilowattů. Vrcholné provedení tak stovku zdolá za 6,6 vteřiny. Nejostřejším hot hatchům se Škoda Octavia RS dívá na záda, i když maximálka atakující 250 km/h nevypadá vůbec zle. Opravdu se ale potřebujete s někým poměřovat?

Za Octavii RS se připlácelo za nova a v případě ojetin tomu není jinak. Zatímco pět let starou běžnou Octavii s benzínovou osmnáctistovkou nebo naftovým dvoulitrem, tedy solidní motorizací, pořídíte už za nějakých 300 000,- Kč, eReSo vyjde o nějakých 40% dráž. Co dostanete za svoje peníze navíc? V první řadě styl. Pestré barvy a celý ten cirkus venku prostě vypadají dobře. A auto vám to připomene i po usednutí do interiéru. Sportovní sedačky, kontrastní stehy a loga všude možně. Na to, že máte Octavii v topu, nemáte šanci zapomenout.

Jestli si z bazaru kromě pěkného silného auta odvezete i kasičku na peníze, to je věc konkrétního kusu a hlavně péče předchozích majitelů. Octavia 3. generace rozhodně není nespolehlivý kus železa, a to ani pokud ji pohání jeden ze silných dvoulitrů. V případě koupě z druhé ruky je ale třeba myslet na to, že tohle auto svádí k ostřejší jízdě. Podvozek obutý do nízkoprofilových šlupek nemusí být v nejlepší kondici a to samé lze říct i o přetěžovaných brzdách. Jestli navíc předchozí majitelé šetřili na údržbě a naopak nenechávali před rošťačením motor pořádně prohřát, může tahle legrace vyjít hodně draho. Od auta, které žere olej, raději ruce pryč. Pokud nechcete kvedlat a pokukujete po šestistupňovém DSG, je třeba být ještě větší hnidopich. Prohlídka konkrétního kusu v nezávislém servisu a bazírování na znalosti servisní historie je v tomto případě opravdu na místě. Dobrou zprávou na závěr je fakt, že nějakými brutálními konstrukčními vadami tohle auto vážně netrpí. Majitelé vznětových eReS 3. generace si sice často stěžují na neochotné startování, obvykle se jim je ale k životu probudit povede. A život to bývá velmi veselý.