Ojetý elektromobil: kus odpadu nebo levná cesta k zelené mobilitě?
4 června, 2023Elektromobily jsou drahé a málokdo si je může dovolit. Tahle pravda je jedním z argumentů, proč bateriová elektroauta prý nejsou tou pravou cestou. Jenže vedle těch nových za milion a víc tu jsou ojeté. Nissan Leaf, Renault Zoe a Kiu Soul EV dnes koupíte za 300-400 tisíc a vypadá to, že pro někoho jsou dobrou volbou. Je tomu skutečně tak?
Baterie, baterie, baterie
Začněme ovšem negativy, tedy důvody, proč si ojetý elektromobil nekoupit. Všechny lze vlastně shrnout do slova baterie. Je to totiž právě akumulátor, který i z ojetého elektromobilu dělá oproti srovnatelnému konvenčnímu automobilu přece jen dražší věc. Vidět to lze právě na Kie Soul. Osmiletý stylový korejský crossover se zážehovou šestnáctistovkou pod kapotou koupíte už za nějakého čtvrt milionu. Jeho elektrická verze začíná o nějakých osmdesát až sto tisíc výše. To je nezpochybnitelný fakt.
Ekonomickou stránku věci může srovnat, pokud můžete nabíjet ze solární elektrárny nebo jiným výhodným způsobem. Při dnešních cenách benzínu je oněch rozdílových sto tisíc korun částka, za kterou benzíňákem ujedete nějakých 40 tisíc kilometrů. Se soláry na střeše můžete od února do října jezdit zadarmo a i v zimě při sosání ze sítě to vyjde levněji než na benzin. Vyšší pořizovací cena se tak za pár let vrátí.
Jak rychle, to záleží na tom, jak auto využíváte. A tím přicházíme k dalšímu omezení, které k elektromobilům prostě patří. Omezený dojezd a dlouhé dobíjení. To je mantra, kterou odpůrci elektromobility vzývají nejčastěji. A mají pravdu. Pokud denně najedete mnoho set kilometrů a nemáte možnost dobíjet v práci, doma či při jiných delších zastávkách, elektromobil vám bude přítěží. Ty ojeté s omezenou kapacitou baterie, o nichž je dnes řeč, tím spíše.
První Renault Zoe má baterii o kapacitě 22 kWh, Nissan Leaf nejčastěji 24 kWh a zřídka dokonce 30 kWh a elektrická Kia Soul 27 kWh. Za nova jejich výrobci slibovali dojezd přes 200 km. Toho však dosáhl málokdo. Na druhou stranu není pravdou to, před čím varovali největší elektroškarohlídové. Po osmi letech a třeba stech tisících kilometrech už samozřejmě baterie není ve stoprocentní formě. Na jejím stavu se podepisuje hlavně to, jak často předchozí majitelé využívali rychlonabíječku, jak často hluboce vybíjeli nebo naopak nabíjeli až do plna. Baterie tak může být skutečně téměř nepoužitelná. Většina takto starých ojetých elektromobilů, které najdete na trhu, ale hravě pokoří 100 kilometrů na jedno nabití i v zimě a v létě zvládne klidně o 20-30% více. Je vám to málo? Pak ojetý elektromobil s takto velkou resp. malou baterií skutečně není autem pro vás.
To ale neznamená, že elektromobil není vhodnou volbou pro nikoho. Je mezi námi spousta lidí, kteří bydlí na předměstí nebo v širším okolí nějakého většího města, kam denně dojíždějí do práce. Deset, dvacet, možná třicet kilometrů tam a zpátky. K tomu přidejte nějaký ten kratší víkendový výlet. Na to vše i ojetý elektromobil v pohodě stačí. Pro mě osobně to znamená nějakých 80-90% cest a spousta řidičů to má jistě podobně. Jistě, sem tam je potřeba jet dál a pak buď přijde na řadu druhé auto se spalovacím motorem nebo nějaké alternativní řešení. Jste s tím v pohodě? Kupte si ojetý elektromobil! Vadí vám to? Zůstaňte u spalováku.
Taková jedničková Octavia s turbodieslem pod kapotou je ale prý také úsporná, je jí už čtvrt století a ještě pár let určitě vydrží. To elektromobil určitě nezvládne. Jak dlouho tedy takové elektroauto vydrží? Omezením v tomto směru bude především baterie. Elektromotor je takřka nesmrtelný a konstrukčně jednoduchý. Podvozek, to je spotřební zboží. Reálné omezení tak spočívá v životnosti baterie. Reálné zkušenosti majitelů starších elektromobilů říkají, že patnáct let nebo dvě stě tisíc najetých kilometrů nemusí být problém. Budete-li se při nabíjení a vybíjení k akumulátorům chovat citlivě, může i elektroauto za 300 tisíc ještě hezkých pár let sloužit, přičemž jeho dojezd může stále být třeba 80 až 90% stavu za nova. A ani s koncem životnosti baterie není nutné auto hodit ze skály.
I pokud by nestačilo vyměnit nebo opravit pouze část battery packu, řešení existuje. Kompletní akumulátory pro Renault Zoe vyjdou na necelých sto tisíc korun korun. Pro Nissan Leaf asi na 100 tisíc korun a v případě největší 27 kWh pro Kiu Soul je to nějakých 130 tisíc korun. To se ovšem bavíme o cenách na zahraničních e-shopech. Autorizované servisy jsou na násobně vyšších (a takřka nepochopitelných) částkách. I těch sto tisíc jsou ovšem nepříjemně vysoké peníze. Při náročných opravách některých složitých vznětových jednotek se jí ale klidně přiblížíte také. Výměnou battery packu pak ovšem prodloužíte životnost celého vozu o dalších deset až patnáct let. Prostě náhradní díl jako každý jiný, jen je třeba sáhnout poněkud hlouběji do kapsy.
Komu ojetý elektromobil doporučit?
Komu tedy ojetý elektromobil doporučit? Každému, kdo má možnost levně a ekologicky dobíjet, například díky vlastní fotovoltaické elektrárně. Každému, kdo má možnost vlastnit dvě rodinná auta a chce při velké části cest šetřit planetu a svou peněženku. Elektromobil s reálným dojezdem něco přes 100 kilometrů jistě ocení každý, kdo denně jezdí jen pár nebo pár desítek kilometrů a je ochoten o svých jízdách začít přemýšlet trochu jinak. Jen zkuste sledovat palubní počítač vašeho stávajícího vozu a zamyslete se každý večer, jestli by vám ten den těch 100 kilometrů stačilo? Nabít přes noc ze sítě je přece tak jednoduché a přijít v zimě ráno do předem vytopeného auta tak lákavé…
Tak moc bych chtěl na pojížďky elektromobil. Jenže nejsem rozhazovačný a k přírodě neurvalý hulvát, kterému je jedno, že kvůli jeho pohodlí o kus dál musí vzniknout povrchové doly na lithium a kobalt, za humny že čudí uhelná elektrárna a vozím s sebou neustále 8 pytlů cementu, abych víc šoupal brzdy. takže raději předloni novou fábku s pětiletou zárukou za 200000. a teď čekám, kdy těch druhých 200t projezdím… dnes už to ale 200t není…
Ty povrchové doly musí vzniknout i kvůli veškeré ostatní moderní technologii, kterou využíváte, nakonec i té Fábce za 200k. Bohužel jsme slezli ze stromů a začali přemýšlet, jak si život usnadnit a příroda kvůli tomu dostává na prdel, to je holý fakt. Ta elektrárna by čoudila i bez EV (musí jet stále víceméně bez ohledu na aktuální zátěž a že by se jich najednou stavěly desítky, to se zřejmě zatím neděje). Navíc se asi shodneme, že filtrační schopnosti takové elektrárny jsou asi někde jinde, než za výfukem Vaší Fábky. Dále též záleží na tzv. energ. mixu, ano u nás a i jinde je celkem špinavý, kdy z uhlí je zhruba půlka elektriky, ale často si EV pořizují třeba lidé s fotovoltaikou a tam ta bilance bude jinde. Navíc (a to málo lidí tuší), na rafinaci jednoho litru benzinu je potřeba 1-1,5kWh elektrické energie a ta je asi odkud (tzn už jen to by stačilo malému městskému EV ke 100% a velkému EV k 50% pokrytí spotřeby) takže spalováci vlastně čmoudí dvakrát. Ano, 8 pytlů cementu vozíte, ale brzdy tím určitě více netrpí. Naopak, já jsem je nyní na své Tesle řešil až po 240tis km a rozhodně to nebylo nadměrným opotřebením, jen předchozí majitel zanedbal údržbu. Ano, zatím jsou drahé (alespoň ty malé městské vzhledem ke spalovacímu ekvivalentu) a tak se jejich hodnota vrací pomaleji, uznávám. U velkých aut to už ale neplatí. Zkuste si předem dohledat fakta, než budete tvrdit nesmysly.
S autorem článku souhlasím. Doma mám ojeté ZOE, ovšem s baterií 41 kwh. S autem jezdíme denně a to i na delší trasy. V kuse jsem najel i přes 200 km v kombinovaném provozu (místy dálnice) a bez problémů. Ano, není to auto na “lítání” a člověka-řidiče to nutí trochu přemýšlet o stylu jízdy (rekuperovat) a dodržovat především rychlostní limity, ale o to přeci jde. Hulvátů co si to šinou po dálnici 180-200 km, mimo obec 110-130 km a v obci klidně i 90 km je bohužel stále hodně.
Doma nabíjíme převážně přes naši FVE, jako druhé auto v rodině je klasický diesel 2.0 TDI, ale v podstatě s ním jezdíme jen zřídka kdy. Snad až na dovolenou to bude na delší trasu. Také jsme požádali o sazbu D27d a tudíž, až nebude tolik sluníčka, budeme nabíjet za levnější sazbu – domácí wallbox beru jako samozřejmost. Takže, ano pro nás má ojetý BEV smysl, využíváme jej, jsme s ním spokojeni a co mi už šíleně vadí, když stojím na semaforu či v koloně za 15-20 let starým vrakem, který neskutečně čmoudí……Ale jsou to i náklaďáky a autobusy. A tak si říkám, jaký šťastlivec to stojí za mnou….. No nic, přeju hezký den všem. 🙂