První zima s elektromobilem mě řádně vyučila
10 března, 2024Pravidelní čtenáři tohoto webu už to vědí. V loňském roce jsem jako cestu ke zrychlení návratnosti investice do fotovoltaické elektrárny a k ukojení mé touhy po nových technologiích koupil ojetý elektromobil Renault Zoe. Nadšení z elektromobilu měla prověřit především zima. A skutečně prověřila.
Možná si pamatujete, že jsem o zkušenostech ze zimního provozu elektromobilu psal už na začátku prosince. Pokud se vám to zdá jako unáhlené, vzpomeňte si, jak vypadalo počasí právě na přelomu listopadu a prosince. V lednu a v únoru pak až na pár výjimek pořádné zimní počasí nepřišlo, a tak tehdejší zimní zkušenosti musím (z většiny) potvrdit i nyní skoro v polovině března.
Nepřišlo nic, s čím by předem poučený elektromobilista nepočítal. Asi největší „tragédií“ první poloviny zimy byla rostoucí spotřeba elektřiny. V teplotách hlouběji pod bodem mrazu a na kratších vzdálenostech, vyrostla přes 20 kWh/100 km (v mimodálničním režimu). Dojezd šestiletého auta s baterií o původní kapacitě 40 kWh (dnes spíše 35 kWh) tak klesal až k 150 km. Elektrohaterům toto číslo určitě udělá dobře, mé obvyklé využití s nájezdem maximálně lehce přes 100 km denně však nijak neomezovalo. Příjemným faktem pak je to, že na delších trasách se baterie prohřeje, a tím spotřeba významně klesne, a tedy i dojezd se o několik desítek kilometrů prodlouží. V mém případě to však mělo spíše psychologický efekt, kdy jsem mohl počítat s větší rezervou.
Potěšily mě též celoroční pneumatiky Hankook Kinergy. Poradily si se zledovatělým povrchem vozovky i se sněhovou nadílkou. Ano, v těchto podmínkách jezdím opatrně a v kritické situaci by mě určitě lépe podržely klasické zimní gumy, průměrné celoroční Hankooky ale rozhodně nepropadly ani u nás pod Brdy.
Po prosincovém uveřejnění článku se však začala objevovat i negativa, která radost „ze zojiny“ výrazně zkalila. V první řadě začalo zlobit topení. Klimatizace nastavená na 23°C a auto dovnitř pouští jen studený vzduch. Někdy se za jízdy na chvíli vzpamatuje a 5 minut topí. A pak je to tu zase. Nebo vydrží hřát i půl hodiny. V elektromobilu, kde v motoru nevzniká odpadní teplo, skutečně hodně nepříjemná věc.
Ještě nepříjemnější však bylo její řešení. Na internetu najdete spoustu návodů, co dělat, když Renault Zoe netopí. Je to tím, že zřejmě netopí často a z řady různých důvodů. Chybějící plyn v okruhu klimatizace, kolabující klimakompresor nebo typicky francouzsky stávkující senzor teploty, který prý jde obalamutit velmi kuriózní kombinací úkonů. Jako průměrné zkušenému uživateli se mi to však vyřešit nepodařilo.
Přišla tedy řada na servis a pro mě největší poučení. Ač máme v Plzni dva autorizované servisy Renaultu, v obou ode mě dali ruce pryč už po telefonu. Moje Zoe je dovoz z Německa a oficiálně se sem nikdy nedovážela. Oba servisy tedy využily šance dát od auta ruce pryč a zdvořile mě vypoklonkovaly s tím, že s elektromobily nemají žádné zkušenosti. Vůbec jim přitom nevadilo mít v showroomech nový Mégane E-Tech. Že prý v Praze by to mohli umět. A skutečně autorizovaný servis na Zličíně v ničem neviděl problém, jen auto by tu asi muselo pár dnů zůstat, což mi zase přinášelo logistický problém.
A co zkusit neautorizovaný servis? V okolí jich pár znám ať už přímo nebo podle recenzí známých. V drtivé většině se však opakovala známá písnička: elektromobily neumíme. Vítězství přišlo až s telefonátem panu Valešovi do Kamenného Újezda u Rokycan. „Nikdy jsme to nedělali, ale zjistím, jestli bychom to uměli a dám vědět.“ To bylo to nejnadějnější, co jsem za dlouhou dobu slyšel. Druhý den potvrzení, že to půjde, ale termín bohužel až za měsíc. Co se dá dělat…
Toto řečnické zvolání si po svém vyložil Renault před domem a skutečně se něco dělat jal. V teplejších dnech letošní zimy (a že jich bylo), kdy jízda s ním nebyla tréninkem na polární expedici, mě hodlal utvrdit v tom, že pověst Francouzů vznikla na reálných základech. Od přední nápravy začalo přicházet podivné vrzání, které s každým najetým kilometrem a projetým výmolem nabíralo na intenzitě. Ještě, že jsem objednaný do servisu…
Taky už se určitě stejně jako já těšíte, že zjistíte, co tomu vlastně bylo. Teplo mi Zoe nedopřála kvůli špatnému snímači teploty v interiéru. Auto prý hlásilo neustále přes 60°C a z bezpečnostních důvodů tedy netopilo. Posílám pozdrav do autorizovaných servisů v Plzni, které by na toto přišly hned po připojení na diagnostiku a vyměnit díl za 5000,- Kč by snad dokázaly také. Vrzání od přední nápravy pak mělo (pro mě) nečekané rozuzlení. Čepy na přední nápravě v pánu, ramena nesoucí silentbloky téměř také. Oprava za nějakých 10 000,- Kč. Co mě však rozladilo více, byl fakt, že se jedná o auto s nájezdem 50 000 km. Toto od (spalovacích) Japonců ani Korejců neznám.
Jaké poznatky si tedy z první kompletní zimy s elektromobilem odnáším? Že pro mě osobně není ani v zimě elektromobil omezující věcí a stále si mohu užívat všech jeho (vysokou pořizovací cenou vykoupených) výhod. Že teplo je důležitá věc a uživatel elektromobilu kvůli němu musí sledovat technický stav auta mnohem důkladněji. A v neposlední řadě, že kvalita Renaultu a ochota v jeho plzeňských autorizovaných servisech jsou pádnými argumenty, aby můj příští elektromobil logo dvojitého diamantu na masce neměl.
zdroj: Renault, Wikipedia
Inu…..Renault (že elektrokrám hodnotit nebudu – to by bylo na příliš dlouhý rozbor), ale „kvalita“ Reanult a jejich servisů je dlouhodobě známá věc, když je autor takový čtenář recenzí (co dělat, když to netopí), dost mě udivuje, že po tom verku vůbec šahnul – za mne Renault už nikdy v životě ani jako koloběžka, jedna zkušenost mi stačila.
Každý to máme jinak. U nás v rodině posledních 25 let jen Renault a do budoucna to měnit nehodlám ani já, ani bratr. Bohužel , páteční kus se občas najde, a (ne)kvalita servisu je taky vizitka firmy.
Ale ono je to jedno, každý kdo chce si zjistí, že Zoe patřila mezi nejprodávanější vozy ve své třídě. Zdá se že kupující na vaše dobré rady nedávají 🙂
Vzhledem ke svému povolání jsem si často půjčoval auta v půjčovnách po celé Evropě a jezdil s mnoha různými typy. Problémy samozřejmě občas byly, ale nikdy mi to nezbránilo alespoň v dojetí do nejbližší pobočky dané půjčovny. Výjimka byla Renault Megan, který měl najeto necelých 30000 km a jemuž za jízdy po německé dálnici doslova pukla rozvodovka. Měl jsem co dělat, abych auto udržel na silnici a přistál v odstavném pruhu. Kromě toho zaneřádil dálnici vytékajícím olejem, což byl docela problém při následném řešení, jelikož se k tomu museli přivolat i hasiči a pravý pruh byl dost dlouho uzavřen.
Auto s vaginou ve znaku bych si nekoupil ani kdyby bylo nejlepší na světě 🙂
Ajé, zas jeden, co si plete pojmy s dojmy a termín s termitem… A ještě si myslí, že je vtipný. Přírodopis 6.-7. třídy ZŠ (podle toho jestli 8-mi či 9-ti léta verze), kapitola biologie… Renault patří k nejstarším a nejúspěšnějším automobilkám světa, včetně široké a dlouhé řady sportovních úspěchů včetně F1, je jim v Renaultu jedno, že si ho nekoupila rourka, co si plete i základní pojmy. Ten kosočtverec co o něm mluví a nebo hůře čmárájí zejména ti, kdož část těla, co tento znázorňuje, „viděli“ naposled při svém narození, opravdu není vagína… Ten cos čmáral po lavicích a podobně znázorňuje vulvu, ten u Renaultu diamant.
Můžete to vysvětlovat jak chcete, ale pořád to vypadá jak pi*a, na to nic nezmění ani bohatá historie, ani závodní úspěchy. Pi*a je pořád pi*a
Budiž Renaultu k dobru, že to takto vidí jen některé zaostalé bývalé sovětské republiky
Ono bude i problém v tom že Zoe má tuším 400v baterii, takže se může servisovat pouze v náležitě vybaveném servisu, mechanikem s vyhláškou a školením.
Koupit si 6 let starý elektromobil, to je jako koupit si 20 let starý spalovák. Autor si koupil auto pár let před smrtí tak se nemůže divit že má problémy. Oni v Renaultu vědí že elektromobil má životnost 8-12 let nebo 150 tisíc km (pak odejde baterie), tak proč by ho dělali stejně kvalitně jako spalovák který má životnost 20-30 let nebo 500+ tisíc km.
U toho spalováku bych přidal na 25 let. 😄
zajímá mě, kam odejde ta baterka?? Jak dlouho máte elektromobil??
wtf 😀 se zacatkem komentu lze souhlasit. s koncem nikoliv. I kdyz u tradicnich automobilek a jeste frantiku mozna i jo. ale opravdu na 20-30let kvalitni renault … to zni jako oxymoron, prinejlepsim vyjimka potvrzujici pravidlo. Nicmene 500tkm pro baterku napr. tesly neni problem ani u tech opravdu starych a dalsi randal soucastek co se kazej u elektra z podstaty nejsou. Ale je fakt ze mainstream znacky u elektra se prave ucej z plinek na nocnik. crkal jsem hateful clanek jako je to dnes trendy, ale nakonec byl pomerne ok realnej.
U toho spalováku bych přidal na 25 let. 😄
U elektroauta se baterie da vymenit. Takze ta zivotnost bude mnohem delsi.
Baterie se vyměnit dá, ale stojí to víc peněz než je hodnota auta.
už jste ji měnil?
Nevím furt řešit dojezd jak dlouho vydrží nabití a nedej bože zácpa tak asi lepší spalovaky
Dobrý den, v zácpě baterka vydrží , dřív vám dojde nafta 🙂
Na dovolenou elektro neberu 🙂
Mám taky jednoho nenáviděného Francouze, přes 500 tis má najeto. Furt se nechce rozpadnout jak všichni tvrdili.I ten občasný drobný servis mi nekali očekávání, že dá dalších 500 tis. Kastle není rezavá, emisemi tento diesel prochází na jedničku. Jedinou chybu má. Že stárne jako všechno a všichni. Dnešní autoprůmysl bohužel pod vedením Evropské unie nabízí čím dal vic ekonomických pastí co běžný uživatel těžce dřív nebo později zaplatí. A elekroauto, to je ten největší nesmysl poslední doby.
mám 2roky el.auto. Nemohu si zatím stěžovat! V zim žádný problém, zatím vždy nastartovalo:)), spotřeba trochu vyší, máme rádi teplo:) Do rána nabito a jezdí celý týden do práce, i jinam! Chybí mu 2569 pohyblivých součástek!! Co nemá, nemůže se pokazit..turbo, startér, altec, oleje, filtry, rozvody, převodovka, spojka, brzdy má, ale moc je nepotřebuji….
Máme e-auto taky. Po roce a půl soukromého používání 68000km vím jedno, už nechci spalovák.
Vážený Petře, každý si hájí své. Nepíšete jakou pořizovací cenu mělo Vaše e-auto (určitě ne nižší než většina spalovacích aut). Řadu let se e-auta prodávala se štědrou dotací jednotlivých států. A světe div se tam, kde dotace zrušili (např. od září 2023 Německo), prodeje těchto aut klesají. Také nepíšete jestli nabíjíte doma za nižší ceny (což je pro člověka v paneláku nedostupné), nebo na veřejných nabíječkách, kde jsou ceny podstatně vyšší a provoz tak násobně dražší. A pokud se chcete ohánět ekologií, Evropská komise právě v těchto dnech tuto stránku přehodnotila a v tomto názoru otáčí. Každý ať si na to udělá názor sám.
…a ještě poznámka, autor článku Pavel Žižka by si v zimě zřejmě taky rád zatopil, jak ostatně uvádí, ale když není autorizovaný servis auto schopen opravit, tak je to těžké. Taky zřejmě při koupi auta spoléhal na to, že není co, by se na tom rozbilo.
(https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-zazvonil-zvonec-a-pohadkam-o-ciste-elektromobilite-v-eu-je-konec-50719?utm_campaign=abtest250_box_sluzeb_nad_reklamu_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&dop_req_id=mtreJ7fiwgK-202403102323&dop_id=50719&source=hp&seq_no=1)
to je tak když se někdo snaží šetřit a koupi si auto s dojezdem kolem 100km😁 Ve srovnání s Ioniq5, jsem byl i v zimě velmi spokojený, až mile překvapen. Vlastní nabíječka, případně solary, rodinný dům, nejlépe garáž je pro elektromobil ideální. Pravdou je, že na dálnici v zimě spotřeba vzroste, zvlášť když to člověk ohulí, ale to platí i u klasická auta. V zimě je s vlastní nabíječkou cena srovnatelná jako u pohonných hmot, v létě díky solárium jezdím prakticky zadarmo. K tomu požitek z jízdy a pohodlí…. Elektromobil není pro obyvatele, co bydlí třeba v bytovce a jsou nuceni používat rychlonabijecky. Tam elektromobil pravděpodobně zatím ztrácí význam…