Škoda Beta: Elektromobil z Ejpovic u Rokycan
11 dubna, 2023Ejpovice jsou známy jako místo pro vodní radovánky, místo, kde se těžila chudá železná ruda a naopak místo bohaté na zkameněliny. Málokdo si vzpomene, že se tu vyráběl i jeden z prvních českých elektromobilů – Škoda Beta.
Škoda Elcar Ejpovice přitom už v roce 1994 navázala na výrobu elektromobilu na základech klasického Favoritu – Škody Eltra. V tomto roce Volkswagen ukončil spolupráci se škodovkou plzeňskou. Sám totiž vyvíjel elektromobil na bázi Golfu.
V Ejpovicích tak vyvinuli zcela nový vůz. Minimálně zvenku tak tedy vypadá. Technicky to až zas taková novinka nebyla. Dvoumístný užitkový automobil dostal díly ze Škody 120L (přední světlomety a blikače), jiné ze Škody Favorit (podvozek, prosklení, zrcátka, kliky a interiér) a Škody Pick-up (zadní světla).
A ani zbytek Bety nebyl zrovna výkřik moderních technologií. Měla rám z ocelových trubek s bezpečnostním obloukem nad předními sedadly. Karoserie byla převážně sklolaminátová a na délku měřila necelé čtyři metry.
O pohon tehdy jediného českého sériové vyráběného elektromobilu se staral třífázový asynchronní elektromotor o maximálním výkonu 40 kW. Ten pocházel z dílen plzeňské Škody. Převod byl trvalý a pákou bylo možné ovládat směr, kterým se Beta měla pohybovat. Baterie byly použity niklo-kadmiové (NiCd), šestivoltové. Celkem 30 kusů mělo kapacitu 100 Ah. V této specifikaci udával výrobce maximální rychlost 100 km/h a dojezd až 120 km. Nabízeny však byly i varianty s nižší kapacitou baterií a menším dojezdem.
Po sloučení ejpovické Škody s příborskou Tatrou se Beta začala prodávat pod značkou Tatra. V roce 1995 (některé zdroje uvádí rok 1996) se do Bety začal montovat benzinový motor 1,3 z dílny Škoda auto, později pak obdobně objemná jednotka od korejského Hyundaie.
Elektrická Beta se přestala vyrábět v roce 1997, kdy byla naopak navázána spolupráce s automobilkou Hyundai, která do Bety začala dodávat motor, interiér a brzdy z modelu Accent. Definitivně byla výroba Bety ukončena v roce 1999.
Pokud se divíte, že na elektrickou dodávku z Ejpovic nenarážíte častěji, odpověď tkví v objemu výroby. Mezi lety 1994 a 1997 bylo vyrobeno zřejmě jen necelých 100 kusů elektrické Škody/Tatry Beta. Většina z nich byla prodána do zahraničí. Řada exemplářů byla využita vysokými školami a díky tomu se (snad) dodnes nachází v provozuschopném stavu. Byla by škoda, kdyby tomu bylo jinak.
zdroje: Wikipedia.org, electroauto.cz, autoroad.cz (Jan Matoušek), tatra-beta.webnode.cz